معرفی تاکسی پرنده هیبریدی رولزرویس!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
معرفی تاکسی پرنده هیبریدی رولزرویس!

مدل عمود پرواز EVTOL توسط بخش هواپیمایی رولزرویس رونمایی شد. این محصول قرار است به عنوان تاکسی پرنده استفاده شود و شعاع پروازی ۸۰۵ کیلومتر دارد.

هر چند برند رولزرویس در زمینه تولید خودروهای لوکس بسیار موفق ظاهر شده، ولی این برند در زمینه هوانوردی و ساخت هواپیما جلوه بیشتری دارد. در حال حاضر این کمپانی از دو قسمت مجزا تشکیل شده است؛ بخش خودرو نزدیک به ۱۳۰۰ نفر کارمند دارد، در حالی که تعداد کارمندان حوزه تولید موتور هواپیما حدود ۵۰، ۰۰۰ نفر است. با این وجود زمانی که خبری در مورد هواپیمای مفهومی عمود پرواز (VTOL) رولزرویس با ظرفیت حمل چهار یا پنج سرنشین و بهره گیری از موتور توربینی هیبریدی انتشار یابد، ارزش شنیدن دارد. این خودروساز بریتانیایی جدیدا بیان کرده است که هواپیمای عمود پرواز رولزرویس در واقع یک ماشین پرنده با شعاع پرواز ۸۰۵ کیلومتر و حداکثر سرعت ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

هواپیمای مفهومی EVTOL رولزرویس در نمایشگاه بین‌المللی فارنزورث (Farnsworth) امسال ارائه شد و ۶ روتور الکتریکی برای برخاستن (تیک‌آف) و فرود عمودی در آن استفاده می شود؛ این تاکسی پرنده دسترسی به پد هلیکوپتری و دیگر مناطق با محدوده کوچک فرود را فراهم می کند. پروانه های هواپیمای عمود پرواز رولزرویس برای کاهش سروصدا (نویز) طراحی شده‌اند و به آن اجازه می‌دهند تا در شهرهای مختلف، بدون ایجاد سروصدایی به اندازه هلیکوپترهای معمولی پرواز کند.

پروانه های بال اصلی و عقب به طور کامل به سمت جلو متمایل هستند و موجب می‌شوند تا پرواز رو به جلو با حداکثر بازدهی و بیشترین سرعت ممکن (۴۰۲ کیلومتر بر ساعت) صورت بگیرد. پروانه های روی بال اصلی تاشو هستند، تا زمان پرواز موجب کاهش ضریب درگ شوند و کارایی آن را برای حرکت مستقیم در هوا افزایش دهند.

تاکسی پرنده رولزرویس EVTOL به جای باتری بزرگ، از مدل کوچک تری بهره می گیرد که توسط یک ژنراتور توربین گاز شارژ می شود. این روش سبب افزایش شعاع پرواز به ۸۰۵ کیلومتر می شود؛ در حال حاضر چنین طرحی بسیار کارآمد تر از مدل‌های کاملا برقی تاکسی پرنده است.

رولزرویس اعلام کرد که هواپیمای عمود پرواز EVTOL تا اواسط سال ۲۰۲۰ به مرحله تولید می رسد و نخستین مدل تجاری آن به بازار معرفی خواهد شد. هر چند که این تاکسی پرنده مفهومی از توربین گاز M250 و تاریخ غنی کمپانی رولزرویس برای طراحی موتور هواپیما استفاده می کند، اما بدیهی است که سازنده بریتانیایی نیم نگاهی هم به استفاده از موتور برقی در مدل‌های آینده دارد.

در حال حاضر بهره گیری از موتور الکتریکی برای هواپیمای عمود پرواز مسئله خیلی عجیبی به شمار نمی رود؛ شاید تن‌ها مسئله جدید، بکارگیری سیستم محرکه هیبریدی باشد که موجب افزایش شعاع پرواز خواهد شد. ارزش معاملات حوزه هواپیمایی رولزرویس در سال به ۲۱.۵ میلیارد دلار می رسد و همین سبب توجه هر چه بیشتر به سمت فناوری‌های جدید در زمینه هوانوردی شده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar