نگاهی به کلکسیون خودروهای خانواده سلطنتی بریتانیا

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به کلکسیون خودروهای خانواده سلطنتی بریتانیا

موضوع هر چیزی که باشد، ویندزورها همیشه در همه جای جهان توجه همه را به خود جلب می‌کنند. اگر این اسم برایتان آشنا نیست، احتمالاً آن‌ها را با نام خانواده سلطنتی بریتانیا بهتر بتوانید بشناسید. در شرایطی که پس از ۶۴ سال هنوز هم ملکه الیزابت دوم روی تخت پادشاهی نشسته، وی هم موفق شده رکورد طولانی‌ترین سلطنت را در تاریخ دنیا به خود اختصاص دهد. در طی این سال‌ها، خود ملکه، فرزندان وی، نوه‌های او و نامزدها و همسران تمامی آن‌ها همگی همواره روی جلد مجلات و روزنامه‌های این کشور بوده‌اند.

ولی بیایید همه این موارد و شایعات و حرف‌های درگوشی را فراموش کرده و به یک مورد بسیار جذاب بپردازیم. این نکته را احتمالاً در مورد خانواده سلطنتی بریتانیا هیچ وقت نمی‌دانستید: آن‌ها عاشق خودروهای خود هستند. طی جنگ جهانی دوم، ملکه الیزابت که در آن دوران پرنسس بود، در ارتش سلطنتی بریتانیا به عنوان مکانیک کامیون فعالیت می‌کرد. وی در مدت حضور در ارتش، علاقه بسیار شدیدی به خودروهای آفرود پیدا کرد. از آن زمان تاکنون، یکی از سرگرمی‌های وی رانندگی با یکی از چندین مدل آفرود دو دیفرانسیل دنده دستی در اطراف کاخ سلطنتی است.

ظاهراً، این تفریح در میان کل اعضای خانواده رایج است. از میان بسیار مدل‌هایی که خانواده سلطنتی طی این سال‌های داشته‌اند، اگر به مدل‌های مختلف کمی دقت کنید خودتان متوجه خواهید شد که نسل به نسل چقدر سلیقه خودرویی آن‌ها تغییر کرده است. ما برای مطلب امروز مجله خودرویی زوم فور کار، برخی از قابل توجه ترین مدل‌های این خانواده سلطنتی را از هفت دهه پیش تاکنون برای شما انتخاب کرده‌ایم. برای آشنا شدن با این خودروها، لطفاً با ما همراه باشید.

۱ - رولز رویس فانتوم IV مدل ۱۹۵۰

رولز رویس فانتوم IV مدل ۱۹۵۰ | رولز رویس

این خودرو که سال ۱۹۴۹ رونمایی شده، توسط کمپانی برای فعالیت به عنوان یک خودروی دولتی طراحی شده بود. فقط ۱۷ دستگاه از این خودرو ساخته شده و همه آن‌ها به مقامات دولتی فروخته شدند. اولین نمونه ساخته شده این خودرو به پرنسس الیزابت و دوک ادینبرگ در جولای سال ۱۹۵۰ تحویل داده شد. این خودرو در زمان تحویل به رنگ سبز والنتین بود. ولی زمانی که پرنسس الیزابت در سال ۱۹۵۵ به عنوان ملکه جدید معرفی شد، این خودرو تبدیل به خودروی رسمی ملکه شد و رنگ آن به مشکی و قرمز شرابی، کهتم رنگ رسمی خانواده سلطنتی بود تغییر داده شد. این خودرو هنوز در خدمت خانواده سلطنتی است و در مراسم رژه خودروها در عروسی پرنس ویلیام و کیت میدلتون در سال ۲۰۱۱ حضور داشت.

بعدی: ملکه از زمان معرفی این برند یکی از هواداران پروپا قرص آن بوده است.

۲ - لندروور سری ۱ مدل ۱۹۵۳

پرنس فیلیپ در کنار لندروور سری ۱ مدل ۱۹۵۳ | بن استانسال، خبرگزاری فرانسه، گتی ایمیجز

ملکه الیزابت شاید یکی از معدود افرادی روی کره زمین باشد که از زمان ورود مدل‌های لندروور به بازار با آن‌ها رانندگی کرده است. در سال ۱۹۴۸، پدر وی، شاه جرج ششم، صدمین مدل سری ۱ خارج شده از خط تولید را از سوی لندروور به عنوان هدیه دریافت کرد. ۵ سال بعد، الیزابت که به تازگی ملکه بریتانیا شده بود، یک دستگاه سری ۱ صفر کیلومتر را برای خود خریداری کرد. این شاسی بلند بسیار با دوام و پر قدرت از آن زمان تاکنون در اختیار ملکه قرار دارد.

بعدی: این مدل ۴x4 برای ده‌ها یکی از محبوب‌ترین خودروهای بین اعضای خانواده سلطنتی بوده است.

۳ - لندروور دیفندر

لندروور دیفندر | مانوئل گونزالز اولاچئا فرانکو - آی استوک

تقریباً هفتاد سال از آن روز می‌گذرد و هنوز دیفندر یکی از مدل‌های اصلی ناوگان خودروهای سلطنتی است. این خودرو که جانشین مستقیم لندروور سری ۱ بود، گفته می‌شود یکی از محبوب‌ترین مدل‌های ملکه است و وی را به یاد تراک های ارتشی که در طول جنگ جهانی دوم با آن‌ها کار می‌کرد می‌اندازد. گفته می‌شود مدل خاصی که ملکه بیش از همه دوست دارد یک دیفندر ۱۱۰ مدل ۲۰۰۲ مشکی با یک موتور TD5 دیزلی است. دیفندر در سال ۲۰۱۶ از خط تولید خارج شد، ولی ما اطمینان داریم که خانواده سلطنتی تا سالیان طولانی آن‌ها را نگاه خواهند داشت.

بعدی: این خودروی سلطنتی قدیمی چند دهه در یک گوشه به حال خود رها شده بود.

۴ - رنج روور مدل دهه ۷۰ میلادی

رنج روور مدل دهه ۷۰ میلادی | یوتیوب

در سال ۱۹۷۰، لندروور مدل رنج روور را به عنوان یکی از اولین شاسی بلندهای لوکس جهان وارد بازار کرد. همان طور که حدس زده‌اید، زمان زیادی طول نکشید که این خودرو توانست به یکی از مدل‌های بسیار محبوب خانواده سلطنتی تبدیل شود. این شاسی بلند کلاسیک دو درب ابتدا به خانواده سلطنتی تعلق داشت، ولی بعدها در یک گاراژ در شرایطی پیدا شد که چندین دهه آن جا خوابیده بود. زمانی که اصالت سلطنتی این خودرو مشخص شد، طی یک پروژه سنگین بازسازی دوساله، این رنج روور از این رو به آن رو شد. احتمالاً هم اکنون این خودرو در وضعیت بسیار بهتری در مقایسه با روزی که از خط تولید کارخانه تقریباً ۴۰ سال پیش بیرون آمد می‌باشد.

بعدی: این خودرو تقریباً به مدت ۴۰ سال در خدمت ملکه فعالیت می‌کرد.

۵ - رولز رویس فانتوم VI مدل ۱۹۷۸

رولز رویس فانتوم VI مدل ۱۹۷۸ | رولز رویس

برای گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد نشستن ملکه الیزابت بر تخت پادشاهی بریتانیا در سال ۱۹۷۷، انجمن تولید کنندگان و فروشندگان خودروی بریتانیا یک دستگاه رولز رویس فانتوم VI را به وی هدیه داد. در حالی که این مدل به مدت زیادی از ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۲ در خط تولید کمپانی قرار داشت، ملکه الیزابت این خودرو را در میان خودروهای ناوگان سلطنتی حفظ کرده بود. در سال ۲۰۱۱، از این خودرو به عنوان لیموزین عروسی پرنس ویلیام و کیت میدلتون استفاده شد.

بعدی: این مدل کلاسیک از نظر تکنولوژی پیشرفت بزرگی برای خانواده سلطنتی محسوب می‌گردد.

۶ - رنج روور لاندالت مدل ۲۰۱۵

خانواده سلطنتی داخلی رنج روور لاندالت مدل ۲۰۱۵ | لندروور

در حالی که رابطه ملکه و برند لندروور به همان سال‌های آغازین تأسیس این کمپانی باز می‌گردد، جای تعجب نیست که خودروی رسمی ملکه یک مدل رنج روور می‌باشد. چیزی که موضوع را جذاب‌تر می‌کند این که مدل فعلی وی یک دستگاه لاندالت با یک سقف کانورتیبل است. این خودرو از نظر تکنولوژی، یک قدم رو به جلوی بسیار بزرگ برای خانواده سلطنتی محسوب می‌شود. این یک مدل هیبریدی است.

بعدی: رونمایی این خودرو مصادف با پایان یک عصر برای خودروهای بریتانیایی بود.

۷ - روور ۷۵ مدل ۲۰۰۳

روور ۷۵ مدل ۲۰۰۳ | یوتیوب

همان طور که احتمالاً باخبر هستید، لندروور بدون روور امروز قطعاً وجود نداشت. این خودروساز بریتانیایی مدل‌های زیادی برای خانواده سلطنتی طراحی و در اختیار آن‌ها قرار داد و سال ۲۰۰۵ بود که برای همیشه تعطیل شد. پرنس اندرو، که نهمین نفر در صف برای تخت پادشاهی بریتانیا محسوب می‌شود، گفته می‌شود در اوایل قرن جاری میلادی از یک سدان لوکس روور ۷۵ استفاده می‌کرد.

بعدی: چه حضور در خانواده سلطنتی به آن اعتبار داده باشد یا نه، این خودرو یکی از نمادهای صنعت خودرو محسوب می‌شود.

۸ - آستون مارتین DB6 مدل ۱۹۶۹

این آستون مارتین DB6 مدل ۱۹۶۹ ولانته دقیقاً مشابه خودروی پرنس چارلز است. | آستون مارتین

برای تولد بیست و یک سالگی پرنس چارلز، ملکه الیزابت این آستون مارتین DB6 ولانته آبی رنگ را به وی هدیه داد. این خودرو که یکی از ۱۴۰ دستگاه تولید شده بود، از سوخت اتانول استفاده می‌کرد. اکنون با گذشت ۵۰ سال از آن روز، این آستون مارتین کلاسیک هنوز هم یکی از اعضای اصلی ناوگان خودرویی خانواده سلطنتی بریتانیا محسوب می‌شود.

بعدی: آیا این یکی از بی خاص‌ترین خودروهای خانواده سلطنتی بریتانیاست؟

۹ - فولکس واگن گلف مدل ۱۹۹۹

فولکس واگن گلف Mark IV مدل ۱۹۹۸ | فولکس واگن

در سال ۱۹۹۹، پرنس ویلیام یک فولکس واگن صفر کیلومتر را به عنوان هدیه دریافت کرد. این خودرو به عنوان یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های اروپا، خیلی سریع به یکی از مدل‌های محبوب این شاهزاده جوان تبدیل شد. ما نمی‌دانیم چه اتفاقی نهایتاً برای این خودرو افتاده است، ولی از آن جایی پلاک خودرو در انگلستان همیشه روی یک خودرو باقی می‌ماند، یک بررسی کوتاه روی پلاک‌های خودرو می‌تواند سرنخی در اختیار ما بگذارد.

بعدی: با گذشت تقریباً ۵۰ سال از عمر این خودرو، هنوز هم یکی از محبوب‌ترین مدل‌های ملکه است.

۱۰ - واکسهال کرستا فریاری استیشن مدل ۱۹۶۱

واکسهال کرستا فریاری استیشن | ویکی مدیا

واکسهال تا همین چند سال پیش زیر شاخه جنرال موتورز در انگلستان محسوب می‌شد و این روزها تحت مالکیت پژو سیتروئن قرار دارد. اگرچه واکسهال معمولاً به عنوان یک برند سطح متوسط شناخته می‌شود، ظاهراً ملکه علاقه خاصی به این برند همواره داشته است.

طی این سال‌ها، مدل‌های مختلفی از واکسهال تحت مالکیت اعضای خانواده سلطنتی بوده‌اند، ولی مدل مورد علاقه ملکه؛ کرستا استیشن مدل ۱۹۶۱ است. این خودرو که توسط تیونری به نام فریاری سفارشی سازی شده، به یک جا تفنگی و جای مخصوص قلاب ماهیگیری مجهز شده تا بتواند بهتر به ملکه در کاخ ۲۰ هزار هکتاری سندرینگهام در شمال شرقی انگلستان خدمت کند. در سال ۲۰۱۵، کرستا سلطنتی در غرفه واکسهال در نمایشگاه خودروهای کلاسیک NEC که بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروهای کلاسیک در انگلستان محسوب می‌شود حضور یافته بود.

بعدی: یکی از معروف‌ترین خودروهای ناوگان خانواده سلطنتی

۱۱ - لیموزین بنتلی استیت مدل ۲۰۰۲

لیموزین بنتلی استیت مدل ۲۰۰۲ | بنتلی

در سال ۲۰۰۲، ملکه الیزابت دو دستگاه لیموزین بنتلی استیت دست ساز از سوی این برند دریافت کرد. این لیموزین که از یک طراحی خاص مبتنی بر مدل Arnage R بهره می‌برد، جزو اولین مدل‌های طراحی شده توسط این برند پس از حضور در گروه خودروسازی فولکس واگن بود. در سال ۲۰۰۹، خانواده سلطنتی اعلام کردند که قصد دارند با اعمال تغییراتی روی موتور این دو خودرو، از سوخت‌های زیستی در آن‌ها استفاده کنند. این دو لیموزین امروزه جزو مدل‌های اصلی در خدمت خانواده سلطنتی به حساب می‌آیند.

بعدی: این بریتانیایی کلاسیک خارج از این کشور خیلی معروف نیست.

۱۲ - روور P5B مدل ۱۹۷۱

روور P5B مدل ۱۹۷۱ | ویکی مدیا

روور سری ۵ خارج از انگلستان خیلی شناخته شده نیست، ولی در دوران خود که از ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۳ طول کشید، این خودرو یک مدل لوکس شیک و اسپرت بود. در سال‌های جوانی خود، ملکه علاقه زیادی به رانندگی و دور دور کردن داشت و این خودرو، محبوب‌ترین مدل وی برای انجام این کار بود. امروزه، روور P5B مدل ۱۹۷۱ سبز رنگ وی در موزه ملی خودرو بریتانیا در معرض نمایش عموم قرار دارد.

بعدی: نسل جوان خانواده سلطنتی علاقه خاصی به مدل‌های آلمانی دارند.

۱۳ - آئودی A5

آئودی S5 اسپرت بک ۲۰۱۲ | آئودی

طی چند دهه اخیر، خانواده سلطنتی بریتانیا رابطه نزدیکی با گروه خودروسازی فولکس واگن داشته‌اند. گفته می‌شود پرنس ویلیام و پرنس هری گاهی اوقات با یک آئودی A5 رانندگی می‌کنند. پرنس ویلیام گفته شده از سال ۲۰۱۱ و پس از ازدواج تاکنون، چند مدل A5 اسپرت بک و یک مدل سدان این خودرو را داشته است. پرنس هری جوان‌تر یک دستگاه S5 قدرتمند دو درب دارد که حداکثر سرعت آن روی ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

بعدی: اولین مدل این خودرو که از خط تولید خارج شده بود به ملکه تقدیم شد.

۱۴ - بنتلی بنتایگا

بنتلی بنتایگا مدل ۲۰۱۸ | بنتلی

شرکت بنتلی چندین سال زمان و میلیاردها دلار پول برای طراحی و توسعه بنتایگا صرف کرد تا بتواند با ساخت یک شاسی بلند در خور نام این برند، در سگمنت شاسی بلندهای فوق لوکس هم خودی نشان دهد. اولین مدل این خودرو که از خط تولید کمپانی خارج شد را بنتلی به ملکه الیزابت دوم تقدیم کرد. این خودرو که همانند تمامی مدل‌های شخصی وی به رنگ سبز تیره بود، هم اکنون در اسکاتلند قرار داد و ملکه از آن برای سفرهای ماجراجویانه‌ای که برای شکار برخی حیوانات می‌رود استفاده می‌کند.

بعدی: این خودروی سابقاً سلطنتی نهایتاً برای فروش به صورت آنلاین آگهی شد.

۱۵ - بنتلی مولسان مدل ۲۰۱۲

بنتلی مولسان مدل ۲۰۱۲ ملکه الیزابت | Bramley Motor Cars

در سال ۲۰۱۲، بنتلی ۶۰ دستگاه مولسان Diamond Jubilee به مناسبت گرامیداشت شصتمین سالگرد آغاز پادشاهی ملکه الیزابت تولید کرد. یکی از آن خودروها نهایتاً به دست خود ملکه رسید و به عنوان یکی از خودروهای شخصی وی در اختیار او قرار داشت. بر خلاف ظاهر زیبا و کابین فوق العاده لوکسی که داشت، این خودرو خیلی نتوانست در ناوگان خودرویی سلطنتی دوام بیاورد. تا آوریل ۲۰۱۶، این خودرو در وب سایت Auto Trader بریتانیا به قیمت ۲۸۵ هزار دلار آگهی شده بود.

بعدی: این خودرو را اوایل دهه ۹۰ میلادی روی جلد تمامی مجلات و روزنامه‌ها می‌توانستید ببینید.

۱۶ - آئودی A4 کبریولت مدل ۱۹۹۴

آئودی A4 کبریولت مدل ۱۹۹۴ پرنسس دایانا | پروکسیبید

این یک خودروی سلطنتی نیست، ولی به همان اندازه مهم بوده و توانسته توجه همه را به خود جلب کند. در اواخر سال ۱۹۹۲، پرنسس دایانا از پرنس چارلز طلاق گرفت و همین، منجر به آغاز یک سری شایعات و اخبار زرد در مجله‌ها و روزنامه‌های سراسر دنیا شد. در حالی که او در حال شروعی دوباره پس از جدایی بود، یک نمایندگی آئودی در بریتانیا این A4 کبریولت مدل ۹۴ را به وی تقدیم کرد. در حالی که این خودرو هیچ وقت بخشی از ناوگان خودروهای سلطنتی بریتانیا نبوده است، ولی بدون شک تا ابد با آن‌ها ارتباط خواهد داشت. در سال ۲۰۱۷ این خودرو در یک حراجی به قیمت ۷۵ هزار دلار فروخته شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar