به این ۶ دلیل ریو نخرید

بروزرسانی در: چهارشنبه 9 خرداد 97 ساعت 10:50
به این 6 دلیل ریو نخرید

ترمزهای نسبتاً ضعیف، کیفیت سواری نه چندان خوب در صورت تعویض نکردن تایرها و رینگ‌ها و صدای زیاد کابین از جمله بزرگ‌ترین ایرادهای این خودرو است

سال ۱۳۸۴ بود که شرکت خودروسازی سایپا خودروی جدید به نام کیا ریو را وارد خطوط تولید خود کرد، خودرویی که توانست سر و صدای زیادی به پا کرده و نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند. این خودرو را سال ۲۰۰۰ شرکت کیا وارد بازار کرده بود و نمونه‌ای که برای تولید و فروش در ایران انتخاب شد، فیس لیفت نسل اول آن محسوب می‌شد.

ریو را می‌توان یکی از خودروها خوب و با اعتبار بالای بازار ایران معرف کرد که توانسته با کیفیت خوبی که دارد، همه مالکان خود را راضی نگاه دارد. از هر کسی ریو دارد یا تجربه سواری با آن را داشته، اگر در مورد این خودرو سؤال کنید تقریباً می‌توان گفت اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها از خودرو خود راضی هستند و ایرادهای کمی روی آن می‌گذارند.

کیا ریو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۹۷ اسب بخار نیرو و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که به کمک یک گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتومات، این خروجی‌ها را به چرخ‌ها جلو ارسال می‌کند. این خودرو با داشتن حداکثر سرعتی برابر با ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت، صفر تا صد را می‌تواند در حدوداً ۱۲ ثانیه پر کند که برای خودرویی با این خروجی‌ها بسیار خوب می‌باشد.

ریو با داشتن ابعادی معادل ۴۲۴۰ میلی متر طول، ۱۶۸۰ میلی متر عرض و ۱۴۲۰ میلی متر ارتفاع جزو سگمنت سدان های ساب کامپکت دسته بندی می‌شود و وزن خالص آن، ۱۰۴۰ کیلوگرم می‌باشد. این خودرو به یک باک ۴۵ لیتری مجهز شده و در حالت ترکیبی، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. سایپا خودروی ریو را از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ تولید می‌کرد و بعد از آن، با اجباری شدن تجهیز خودروهای تولید داخل به کیسه هوا و به دلیل مخالفت شرکت کیا با نصب ایربگ روی ریو، از خط تولید این کمپانی خارج شد.

ما قبلاً در مطلبی جداگانه، مزایا و نقاط مثبت و قوت کیا ریو را برای شما بررسی کرده و دلایلی را مطرح کرده‌ایم که چرا، این خودرو در بازار ایران ارزش خرید بالایی دارد. در مطلب مشاوره خرید امروز مجله اینترنتی زوم فور کار، همان طور که به شما قول داده بودیم، قصد داریم این بار نگاهی به معایب این خودرو انداخته و ببینیم به چه دلایلی، خرید کیا ریو تصمیمی درست و منطقی نیست.

سعی کرده‌ایم در نگارش این مطلب مشاوره خرید، از تجربه و نقل قول‌های مالکان ریو که سابقه حداقل چند ده هزار کیلومتر رانندگی با آن را دارند بهره مند شویم و مطلبی کامل در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما مالک ریو هستید و فکر می‌کنید به برخی معایب این خودرو اشاره نشده، خوشحال خواهیم شد اگر آن را با ما در قسمت کامنت ها مطرح نمایید تا کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند، با آگاهی کاملی نسبت به این کار اقدام نمایند. در ادامه مطلب، لطفاً با زوم فور کار همراه باشید.

۱ – رینگ‌های کوچک و تایرهای کم عرض

یکی از مشکلاتی که تقریباً همه مالکان ریو به آن واقف هستند، استفاده از رینگ‌های کوچک ۱۳ اینچی در آن است. این موضوع بر روی کیفیت سواری خودرو و راحتی راننده و سرنشین تأثیر زیادی می‌گذارد و بزرگ‌ترین ایراد آن را شاید بتوان انتقال ضربات و ناهمواری‌های جاده به داخل کابین ذکر کرد که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. به این مورد شما تایرهای کم عرض ۱۷۵ و فنربندی سفت ریو را اضافه کنید و خودتان متوجه وخامت اوضاع خواهید شد. البته که این مورد یک مشکل حاد نیست و پس از خرید ریو می‌توانید با تعویض رینگ و استفاده از تایرهای ۲۰۵، این مشکل را برطرف نمایید.

۲ – ارتفاع نسبتاً کم اکسل عقب

شاید خیلی‌ها به این مورد توجه نکرده باشند و اصلاً آن را به عنوان یک ایراد برای ریو نبینند، ولی موضوع کاملاً جدی است و اکسل عقب این خودرو، ارتفاع نسبتاً کمی از سطح زمین دارد. شاید در ظاهر مشکل حادی به نظر نرسد، ولی زمانی که به عنوان مثال می‌خواهید از یک پارکینگ زیرزمینی خارج شوید، باید دست به دعا باشید که عقب خودرو با زمین برخورد نکند. البته برخی راننده‌ها از روی اجبار هنگام خروج از چنین پارکینگ‌هایی انواع و اقسام مانورها را اجرا می‌کنند تا از برخورد کف عقب خودرو با زمین جلوگیری نمایند.

۳ – ظرفیت کم باک

همان طور که در بخش معرفی خودرو گفتیم، کیا ریو به یک باک با ظرفیت ۴۵ لیتر مجهز شده است که مخصوصاً در رانندگی شهری، قطعاً شما را اذیت خواهد کرد و باید بیشتر از یک خودرو با ظرفیت باک کافی به پمپ بنزین مراجعه کنید. البته در سفر، چون مصرف سوخت ریو زیر ۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر هست، این موضوع خیلی به چشم نخواهد آمد. استفاده از یک باک مثلاً ۶۰ لیتری می‌توانست این مشکل را به راحتی حل کند.

۴ – سوار و پیاده شدن دشوار

شاید این مورد از نظر بعضی‌ها عجیب باشد، ولی واقعاً این مشکل وجود دارد. کیا ریو اگر چه یک سدان است، ولی نحوه سوار و پیاده شدن به آن اصلاً شبیه به سدان ها نیست. به عنوان مثال، هنگام پیاده شدن باید پای خود را از روی کلاف بزرگی که وجود دارد عبور داده و پیاده شوید، این مورد ما را بیشتر به یاد خودروهای اسپرت کوپه می‌اندازد و در سدان ها، چنین چیزی خیلی کم پیش می‌آید. از سوی دیگر زاویه باز شدن درب‌ها هم کم بوده و کوتاه بودن صندلی‌ها هم از سویی دیگر، سوار و پیاده شدن از ریو را به کار دشواری، مخصوصاً برای افراد قد بلند تبدیل می‌کند. یکی دیگر از موارد که برای افراد قد بلند مشکل بزرگی است، ارتفاع بیش از حد پایین فرمان ریو می‌باشد که هنگام سوار و پیاده شدن باید پاهای خود را از زیر فرمان رد کنند.

۵ – نفوذ صدای موتور به داخل کابین

این مورد یکی از مواردی است که متاسفانه در اکثر خودروهای ایرانی شاهد آن هستیم و تقریباً، همه به آن عادت کرده‌اند و به نوعی، مثلاً با نصب سیستم صوتی خوب با آن کنار می‌آیند! در سرعت‌های بالای ۱۲۰ و دور موتور بالای ۴ هزار، صدا بسیار بیشتر می‌شود و حتماً باید سیستم صوتی خودرو را روشن کنید! البته، از خودرویی با این قیمت و همه مزایایی که قبلاً مطرح کرده‌ایم، کابینی بهتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت و این موضوع، مشکلی است که شاید بتوان از آن چشم پوشی کرد.

۶ – ترمزهای خودرو خیلی تعریفی ندارند

سیستم ترمز به عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سیستم‌های هر خودرو محسوب می‌شوند و متاسفانه، خودروسازهای ایرانی تقریباً در تمام مدل‌های خود، در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. شما تقریباً از همه مالکان ریو که بپرسید، از ترمزهای خودرو رضایت ندارند. نبود سیستم ABS هم به نوبه خود این مشکل را دو چندان کرده است. شاید دلیل استفاده از رینگ کوچک ۱۳ اینچی از سوی سایپا برای این خودرو، پوشاندن ضعف ترمز آن باشد، زیرا هر چقدر قطر رینگ بزرگ‌تر باشد، فاصله مرکز چرخ تا زمین افزایش می‌یابد و در نتیجه، گشتاور مخالفی که از طرف زمین به چرخ (یا بهتر بخواهیم بگوییم به ترمز) وارد می‌شود افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن جرم رینگ، ممان اینرسی (گشتاور لختی) چرخ هم افزایش پیدا می‌کند؛ از این رو، اگر سیستم ترمز خودرو ضعیف طراحی شده باشد، می‌توان با کوچک کردن رینگ، تا حدودی این مشکل را حل کرد. البته برخی راننده‌ها و مالکان این خودرو گفته‌اند که با تعویض تایرها، مشکل ترمزشان هم تا حدودی حل شده است.

سخن پایانی

کیا ریو سدان به عنوان یک خودروی خانوادگی کوچک، بدون شک همه نیازهای شما را برطرف خواهد کرد و اگر نظر ما را بخواهید بپرسید، مزایای آن بیشتر از معایبش هستند و به عنوان خودرویی کم استهلاک و با دوام، اگر خیلی آن را تحت فشار قرار ندهید، سالیان سال همه نیازهای شما به داشتن یک خودروی کوچک و دم دست را فراهم خواهد کرد.

ما در این مطلب سعی کردیم به صورت کاملاً سخت گیرانه، همه ایرادهای این خودرو را به اطلاع شما برسانیم، حال بدون شک می‌توانید با آگاهی بیشتری در مورد خریدن یا نخریدن کیا ریو تصمیم گیری کنید. خلاصه بخواهیم بگوییم، اگر در بازار دست دوم‌ها به دنبال یک مدل کوچک، جمع و جور، کم مصرف، با دوام و پرشتاب هستید، ریو می‌تواند خودرویی بسیار مناسب برای شما باشد، از سویی دیگر، اگر هر یک از ایرادهای مطرح شده در این مقاله جزو خطوط قرمز شما برای نخریدن یک خودرو هستند، بهتر است دور ریو را خط بکشید. همچنین، اگر قدتان بالای ۱۸۵ می‌باشد، پیشنهاد ما این است که بی خیال خرید این خودرو بشوید!

نظر شما در مورد ریو به طور کلی و همچنین موارد مطرح شده دراین مطلب چیست؟ آیا از نظر شما، در بازار فعلی دست دوم‌ها، کیا ریو ارزش خرید دارد؟ لطفاً اگر تجربه‌ای در مورد این خودرو دارید و احساس می‌کنید ممکن است به درد دیگران بخورد، حتماً آن‌ها را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح نمایید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

313 دیدگاه ها برای "به این ۶ دلیل ریو نخرید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سینا
مهمان

۱۶سوپاپه کابوس پژو و پرشیا شدم تو جاده

حسین زند
مهمان
عدله و ایرادات ادمین بجا و درسته ولی ظرفیت باک ۴۵ لیتری ضعف نیست بلکه با حساب و کتاب صورت گرفته و اگه شما زیر ریو رو بررسی کنید متوجه میشید باک ۴۵ لیتری حداکثر ظرفیت این خودرو هست. صدای موتور واقعا وارد کابین میشه؛ ترمزها واقعا افتضاحه؛ سایز کم لاستیک و فنربندی استاندارد ریو اصلا با هم همخوانی نداره؛ نبود مکانیک متخصص در بیشتر شهرهای ایران؛ اصطحلاک و قیمت بالای قطعات یدکی موتوری و کمبود قطعات هم دلایل بد بودن سرویس این ماشین هست ولی در کل با مقایسه ی این خودرو با پارس و سمند و زانتیا و… بیشتر
Farzad
مهمان

سلام من الان نزدیک نه ساله ریو دارم
انصافاهیچ خرج اضافه ای بجز بنزینو روغن نداره واقعا خودروی خوبیه

شاهین
مهمان

سلام
واقعا ماشین خوبیه
مدل ۸۸ رو بعد از ۷ سال فروختم که مثلا یه تنوعی باشه. ۴ماه هر ماشینی خریدم به دلم ننشست. دوباره رفتم ریو خریدم.

Aminali
مهمان

سلام، در مورد ترمز ریو دقیقا همون طوری که گفتید اگر لاستیک هارو سایز ۱۹۵ به بالا استفاده کنید تاثیر چشمگیری داره چون خودم این کارو کردم فقط روز بارونی دیگه انتظاری نباید داشته باشید اگه abs دار نباشه خودروتون

امیرعلی
مهمان

من ۱۰ سالی هست که ریو دارم و ۳ بار هم مدل های مختلفش رو تعویض کردم و همین الان هم ریو دارم. با عرض احترام به نویسنده این مقاله ولی فکر میکنم چرت و پرتی بیش ننوشته اید. قطعا با این رنج قیمت و موارد مشابه بهترین ماشین هم رده خودش هستش

مهمان
مهمان
سلام، من ۲ سال ریو داشتم مدل ۸۴ قبلش حدود ۱ سال ۲۰۶ داشتم قبلشم یک سال و خورده ای سمند، بعد از ریو هم حدود ۷ سال ال نود داشتم الانم رونیز دارم به طور کلی بخوام تجربه خودمو بگم، بین ریو و ۲۰۶ و سمند و ال نود، با اختلاف خیلی زیاد ال نود جلوتر از بقیه قرار میگیره از همه نظر، بعد ریو بعد سمند و بعدم ۲۰۶ ، ولی نمیدونم چرا حسی که ریو موقع رانندگی بهم میداد اصلن یه جور دیگه بود، شتاب فوق العاده، تعلیق عالی، استحکام فوق العاده و… نرم ترین ماشینی بود… بیشتر
مهران
مهمان

خدا وکیلی همه چیزایی که گفتید شر و ور بود . من ۱۱ ساله یکیشو دارم اما این ضعفهایی که میگید رو تاحالا نداشته . لطفا انصاف داشته باشید و مردم رو گمراه نکنید

کیان
مهمان

هفت ساله این ماشینو دارم…واقعا عالیه مخصوصا بالاستیک ۲۰۵×۶۰×۱۳سومیتوموژاپن یا کومهو

جواد
مهمان
خیلی داری سخت میگیری ترمزش ب نسبت شتابش یکم ضعیفه ، آنچنان بد هم نیست رینگ ۱۳ هم خب براش کوچیکه من ۱۴/۱۹۵ بستم عالیه تعادلش حرف نداره پر شتاب مصرف تو شهر پرگاز با منبع عقب اسپرت و کیت مکش و شمع سوزنی چمپیون صدی ۷ خرابی با این ماشین خیلی خنده داره فقط برا لوازم مصرفی میره تعمیرگاه صندلیا راحت سیستم تعلیق نرم فقط عقبش چون اکسل یه تیکه داره یکم اذیت میکنه وگرنه ماشین نرمیه اتاقش بعد از ۲۲۰ هزار کیلومتر هیچی صدا نداره کابینش زیاد کیفیت نداره اما مثل تیبا و پراید نیست ، از پژو… بیشتر
یاشا
مهمان

با سلام، دوستان با توجه به بالا رفتن سعودی قیمت خودرو، در سال ۹۸،یه ریو با قیمت ۵۵ تومن بنظرتون گذینه خوبیه؟