مزایای مزدا ۳۲۳

بروزرسانی در: پنج شنبه 29 خرداد 99 ساعت 14:34
مزایای مزدا 323

مزدا 323 یک از سدان های ژاپنی باکیفیت بازار است. این خودرو که یکی از خودروهای نوستالژیک دهه 80 ایران به حساب می آید از پرطرفدار های بازار است. امروز به بررسی مزایای مزدا 323 می پردازیم.

مزدا ۳۲۳ یکی از خودروهای سدان ژاپنی است که در اوایل دهه ۸۰ وارد بازار ایران شد. این خودرو مستقیما با پژو ۴۰۵ ، سمند و پژو پارس در یک رده قرار میگرفت. شاید این خودرو به دلایلی مانند رقبای فرانسوی خود دیده نشد اما قطعا مزدا ۳۲۳ یکی از پرطرفدار ترین خودرو های مونتاژی ایران است، به دلیل اینکه هنوز هم خیلی ها حاضرند به جای خودروی های ایرانی به سراغ نسخه های قدیمی تر این خودروی ژاپنی بروند پس ارزش آن را  دارد که امروز در Z4Car کار به بررسی نقاط قوت و  مزایای مزدا ۳۲۳ بپردازیم.

مصرف سوخت

323

مزدا ۳۲۳ یک موتور ۱۶۰۰ سی سی دارد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد. این موتور علاوه بر توانی که دارد مصرف سوخت بسیار پایینی دارد به طوری که در در هر صد کیلومتر ترکیبی حدود ۶ لیتر مصرف سوخت دارد که نسبت به رقبای ایرانی خود کمتر است و یک خودروی کاملا کم مصرف محسوب میشود. پس نتیجه میگیریم اگر مایل به استفاده از خودرویی در شهر هستید مزدا ۳۲۳ بسیار عالیست و در مقایسه با مصرف ۱۰ یا ۱۲ لیتری پژوهای فرانسوی کاملا مقرون به صرفه  به نظر می آید.

سواری بسیار خوب

مزدا ۳۲۳ هرچه باشد یک خودروی ژاپنی است. خودروهای ژاپنی همیشه هندلینگ خوب و سواری عالی داشته اند و مزدا ۳۲۳ از این قاعده مستثنی نیست. مزدا ۳۲۳ یک سواری بسیار خوب و هیجان انگیز و با فرمان بسیار عالی و هندلینگ خوب به شما ارائه می دهد که واقعا چند پله بالاتر از فرانسوی های هم رده خودش است. پس اگر هیجان رانندگی میخواهید هیچ وقت بیخیال یک خودروهای ژاپنی نشوید!

استهلاک کم

mazda 323

ماشین های ژاپنی همیشه به استهلاک کم معروفند. چه تویوتا باشند و چه مزدا فرقی نمی کند، همه ی ماشین های ژاپنی کم استهلاکند. بسیاری هستند که مزدا ۳۲۳ را از سال ۸۲ یا ۸۳ خریداری کرده اند و هنوز هم آن را دارند و تنها خرجی که برای آن کرده اند روغن و بنزین بوده! اگر از ماشین های ژاپنی به خوبی نگهداری شود به راحتی ۱۰ سال بدون ایراد کار میکنند. نه خبری از واشر سرسیلندر سوزاندن هست و نه آب و روغن قاطی کردن و نه شاتون زدن. پس اگر میخواهید کمتر راهی تعمیرگاه شوید مزدا ۳۲۳  ماشین مناسبی است!

طراحی بدنه

back 323

مزدا ۳۲۳ شاید به نسبت ماشین هایی که امروزه مزدا تولید میکند طراحی بسیار ساده ای داشته باشد اما بیایید برگردیم به حدود ۲۰ سال قبل! در آن زمان که این خودرو وارد بازار شد رقبایی چون سمند و پژو ۴۰۵ داشت که واقعا میتوان گفت طراحی مزدا ۳۲۳ استاندارد ترو دلنشین تر از آنهاست. هم از لحاظ آیرودینامیکی و هم از لحاظ زیبایی؛ مخصوصا در نمای جلو مزدا حرف های بسیاری برای گفتن دارد. مزدا ۳۲۳ به دلیل طراحی و استایل خاصی که دارد بسیار مناسب دستکاری و تیونینگ است و از این راه میتواند برای جوانان خیلی جذاب باشد.

موتور و گیربکس

interior

مزدا ۳۲۳ یک موتور با توان معمولی ۱۰۵ اسب بخاری و حجم ۱۶۰۰ سی سی دارد که روی کاغذ شاید خیلی به نظر نیاید. اما به واسطه گیربکس بی نظیری که دارد قدرت به خوبی از موتور به چرخ های جلو منتقل میشود و در شتاب گیری بسیار بهتر از رقبای فرانسوی خود عمل میکند. در عین مصرف سوخت کمی که دارد خودرویی بسیار سرحال است و واقعا باید گفت تکنولوژی موتور مزدا چندین سال جلوتر از زمان خود بوده. تعویض دنده های این خودرو در مدل دستی بسیار لذت بخش، و در مدل اتوماتیک بسیار نرم و بی صدا است. گویا انگار این گیربکس ۲۰ ساله نیست و امروز متولد شده است! عملکرد این گیربکس اتوماتیک از مدل های روز خودروهای ایرانی هم سریع تر و هم نرم تر است و تجربه خوبی از رانندگی را به ما می دهد.

نتیجه گیری

323

در کل باید گفت اگر خواهان یک خودروی خانوادگی کوچک با مصرف سوخت کم ، توانایی موتوری بالا و استهلاک کم هستید چندان حوصله ی دردسرهای پژو های ایرانی و سمند را ندارید مزدا ۳۲۳ ماشین شماست! خودرویی خاطره انگیز که تا سال ها بعد فروش آن هم در ذهنتان می ماند، البته اگر آن را بفروشید!

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "مزایای مزدا ۳۲۳"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مصطفی
مهمان

هیچ ماشینی مزدا۳۲۳ نمیشه.پزو داشتم. زانتیا داشتم. ولی مزدا۳۲۳ چیز دیگه است.

نیواک
مهمان

حیف و صد حیف مافیای خودرو سازی نذاشت که ب حقش در ایران برسه