معایب برلیانس H320 1.65

بروزرسانی در: پنج شنبه 21 فروردین 99 ساعت 00:54
معایب برلیانس H320 1.65

برلیانس H320 نسخه هاچ‌بک محصولات خانواده H300 برلیانس است که در سال 1394 به بازار کشورمان راه یافت و در سال 1398 نیز به دلیل اعمال مجدد تحریم‌های خودروسازی تولید آن متوقف شد. گرچه این خودرو با تکیه بر مزایای خود در بازار کشور ما توانست به فروش بسیار موفقی دست یابد، اما همانطور که می‌توان انتظار داشت برلیانس H320 از معایبی هم برخوردار است که در ادامه با آن‌ها خواهیم پرداخت.

پس از عقد قرارداد برجام و ایجاد روزنه‌هایی برای تنفس در فضای اقتصادی کشور، بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی انتظار داشتند تا خودروسازان داخلی مجددا با کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها قرارداد بسته و بازار کشور را آکنده از خودروهای باکیفیت آسیایی کنند؛ اما چنین اتفاقی رخ نداد و خودروسازان داخلی ترجیح دادند این بار شانس خود را با شرکت چینی امتحان کنند. سهم پارس خودرو در این بین محصولات برلیانس بود. H320 یکی از محصولات کمپانی برلیانس چین است که در سال ۱۳۹۴ به بازار کشورمان راه یافت و در سال ۱۳۹۸ نیز به دلیل اعمال مجدد تحریم‌های خودروسازی تولید آن متوقف شد.
خودروهای برلیانس در طی دوران حضور خود در بازار کشورمان، با محصولات مختلف ایرانی و چینی به رقابت پرداختند؛ در این بین نسبت به برخی از آن‌ها برتر ظاهر شدند و در مقابل بعضی نیز شکست خوردند. یکی از عمده معایب برلیانس H320 که در دیگر خودروهای این برند نیز دیده می‌شود، استفاده از پیشرانه‌های ضعیف است که سازگاری چندانی با وزن این خودروها نداشتند. به همین دلیل پارس خودرو در واپسین سال‌های مونتاژ محصولات برلیانس تصمیم گرفت تا محصولات خانواده H300 برلیانس را با پیشرانه قوی‌تر و حجیم‌تر تولید کند. این اقدام تاثیر مثبتی روی فروش خودروهای برلیانس داشت، اما این موفقیت به دلیل توقف تولید محصولات برلیانس در ایران تداوم نداشت.
در ادامه این مطلب قصد داریم معایب برلیانس H320 مجهز به موتور ۱.۶۵ لیتری را به عنوان یکی از هاچبک‌های محبوب بازار کشور مورد بررسی قرار داده و با نگاهی تازه به این موضوع بپردازیم. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برلیانس H320 و معایب آن هستید، در ادامه با این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید سایت Z4CAR همراه شوید.

کمبود امکانات مدل دنده ای برلیانس H320 1.65

 

خودروهای چینی همواره به بهره‌مندی از امکانات رفاهی و ایمنی متنوع مشهور هستند، اما هنگامی که خودروسازان داخلی اقدام به عرضه خودروهای چینی کردند، این وضعیت دگرگون شد. به طور مثال پارس خودرو برای مقرون به صرفه سازی تولید، برخی از امکانات و تجهیزات برلیانس H320 را از روی این خودرو حذف کرده و در نتیجه خریدار مجبور است آپشن‌های دلخواه خود را با هزینه شخصی روی خودروی خود نصب کند. این مورد یکی از نخستین معایب برلیانس H320 1.65 محسوب می‌شود.
گرچه چنین موضوعی در مورد تیپ اتوماتیک این خودرو کمتر صدق می‌کند و نمونه اتوماتیک H320 1.65 از امکانات نسبتا کاملی برخوردار است، اما این مساله در مورد تیپ دنده‌ای خودروهای برلیانس نمود بیشتری داشته و این نسخه حتی از امکاناتی نظیر روکش چرمی صندلی، کیلس، سانروف، سیستم مالتی مدیا یا حتی روکش چرمی فرمان نیز محروم است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که خودروسازان خصوصی کشور همواره محصولات خود را به امکانات و تجهیزات بیشتری مجهز می‌کنند تا مشتریان را به سمت خود بکشانند.

خدمات پس از فروش ضعیف

خدمات پس از فروش برلیانس

پارس خودرو شرکتی صاحب‌نام در صنعت خودروسازی کشور است و بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی به واسطه سابقه درخشان در مونتاژ محصولاتی همچون کادیلاک سویل و نیسان ماکسیما، با دیدی مثبت به این شرکت نگاه می‌کنند. با این وجود پارس خودرو فعلی تنها سایه‌ای از آن شرکت قدیمی و خوشنام است که حتی توانایی ارائه خدمات به محصولات خود را ندارد.
بازگشت تحریم‌ها و توقف تولید خودروهای غیر ایرانیزه نیز یکی از مشکلات پارس خودرو در ارائه خدمات پس از فروش مناسب محسوب می‌شود. این شرکت قادر به واردات قطعات یدکی به میزان لازم نیست و بنابراین مالکان خودروهایی همچون برلیانس H320 و رنو ساندرو با مشکل کمبود و گرانی لوازم یدکی دست به گریبان هستند. این کاستی باعث بدنامی چنین خودروهایی در بازار می‌‌شود و ارزش خرید این خودروها را زیر سوال می‌برد.
از سوی دیگر از گارانتی‌های خوش رنگ و لعاب خودروسازان خصوصی نیز در محصولات پارس خودرو خبری نیست و خریدار باید در برخی از سرویس‌ها، بخش قابل توجهی از هزینه‌ها را خودش پرداخت کند.

بازار خرید و فروش کم رونق

بازار خرید و فروش برلیانس

از ماه‌های آغازین سال ۹۸ تولید برلیانس H320 متوقف شد و قیمت این خودرو در بازار به حالت صعودی درآمد. از سوی دیگر قطع همکاری‌های برلیانس و پارس خودرو، محصولات این شرکت را در ایران دچار کمبود قطعه کرد. پیشرانه ۱.۶۵ لیتری برلیانس نیز مدت کوتاهی در بازار حضور داشت و هنوز تعمیرکاران آشنایی کاملی با این موتور ندارند.
تمامی این موارد دست به دست هم دادند تا در حال حاضر کمتر مصرف‌کننده‌ای تمایل به خرید این خودرو داشته باشد و بازار خرید و فروش کم‌رونق به عنوان یکی از معایب برلیانس H320 مطرح شود. در چنین شرایطی ریسک خرید برلیانس H320 برای مشتریان ایرانی بسیار بالاست و کسی دوست ندارد با دردسرهای نگهداری یک خودرو چینی با قطعات گران‌قیمت دست و پنجه نرم کند. به همین دلیل فروشنده مجبور است خودرو خود را با تخفیف فوق‌العاده‌ای به فروش رسانده و محتمل ضرر و زیان شود.

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت برلیانس H320 1.65

کیفیت ساخت پاشنه آشیل تمامی خودروهای داخلی در طی دهه اخیر بوده و به جز خودروهای رنو همچون ساندرو و تندر ۹۰، دیگر خودروهای داخلی دچار نقایص مونتاژی متعددی هستند. این مورد یکی از معایب برلیانس H320 نیز به شمار می‌رود که حتی با وجود بازبینی‌های پارس خودرو، همچنان به قوت خود باقی مانده است. در سراسر کابین این خودرو از پلاستیک خشک و خشن استفاده شده است که پس از مدت کوتاهی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد. این مورد یکی از نخستین کاستی‌های کیفی H320 بوده که در نسخه‌های مختلف آن نیز قابل رویت است.
علاوه‌بر این ایرادهای گاه‌و بی‌گاهی که در سیستم برقی و عملکرد برخی از آپشن‌های H320 1.65 رخ می‌دهد به راحتی می‌تواند خریدار این خودرو را از کرده خود پشیمان کند!

کلام آخر

برلیانس H320 نسخه هاچ‌بک محصولات خانواده H300 برلیانس است که در طول فعالیت خود توانست با خودروهایی نظیر پژو ۲۰۷، رنو ساندرو و ام وی ام ۳۱۵ رقابت کند. طراحی ظاهری جوان‌پسند برلیانس H320 باعث شد بتواند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده و در مقابل رقبایش حرفی برای گفتن داشته باشد. عرضه برلیانس H320 با پیشرانه قوی‌تر و گیربکس بهبود یافته نیز موجب شد این خودرو برای مدت کوتاهی از رقبایش پیشی بگیرد.
با این حال قطع همکاری‌های شرکت‌های برلیانس و پارس خودرو این هاچ‌بک جذاب چینی را به حاشیه بازار سوق داد و مشکلات فراوانی مانند کمبود قطعات یا کاهش رونق بازار خرید و فروش را برای برلیانس H320 1.65 به همراه آورد که باعث شد این خودرو نتواند آن طور که باید فروش چشمگیری را تجربه کند. به منظور آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین گرامی با برلیانس H320 1.65، بزودی در مقاله‌ای تحت عنوان مزایای برلیانس H320 1.65 تمامی مشکلات و معایب این هاچبک محبوب را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر نظری درباره موارد مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان Z4CAR به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سعید رنجبر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar