معایب سراتو آپشنال

بروزرسانی در: پنج شنبه 29 خرداد 99 ساعت 14:43
معایب سراتو آپشنال

شاید با خواندن نقاط ضعف و معایب سراتو آپشنال سایپا در این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید Z4Car از خرید این خودرو منصرف شوید اما اگر کمی منطقی باشیم در این رنج قیمتی انتخابهای محدودی است و سراتو آپشنال میتواند به عنوان یکی از بهترین گزینه ها باشد!

سراتو آپشنال ۲۰۰۰ سایپا یکی از خودروهای مطمئن در رنج قیمتی خود است و همانطور که در مقاله قبلی از مزایای سراتو آپشنال برایتان گفتیم در این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید Z4CAR قصد داریم کفه دیگر ترازو را برای شما شرح دهیم و آن هم معایب و نقاط ضعف سراتو آپشنال که البته کم هم نیستند !

ترمز ها، بسیار ضعیف تر از حد انتظار

سراتو آپشنال موتور ۲۰۰۰ سی سی دارد و راننده را تشویق می کند که بیشتر پدال گاز را فشار بدهد و شتاب بگیرد. تا موقعی که شتاب می گیرید سراتو خودرویی عالی است اما این عالی بودن زیاد طول نمی کشد. به دلیل استفاده از ترمز های کاسه ای در چرخ های عقب طول ترمز گیری این خودرو بسیار زیاد است و عملا راندن با سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت با این خودرو خطرناک است. ترمز کاسه ای در خودرویی در این رنج قیمت مورد بسیار عجیب و قابل تاملی است.

مصرف سوخت بالا در ترافیکهای شهری

در ترافیکهای شهری مثل تهران و با گران شدن بنزین آزاد به نرخ ۳۰۰۰ تومان نگاه کردن به مصرف سوخت سراتو کمی حالتان را بد میکند چرا که عددی که در نمایشگر خواهید دید چیزی در حدود ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک خودروی خانوادگی و ۴ سیلندر کمی زیاد به نظر میرسد ! البته اگر به دل جاده بزنید و خیلی گاز ندهید مصرف سوختتان به ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید!

تمایل خودرو به پاور اسلاید زدن

در همه جای دنیا برای کاهش قیمت از همه سیستم های رفاهی و آپشن های خودرو کم می کنند تا قیمت را پایین بیاورند  ولی سیستم های ایمنی را حذف نمی کنند. اما متاسفانه سایپا علاوه بر ترمز های دیسکی عقب سیستم ESP را هم حذف کرده است. سیستمی که در نبود آن پشت خودرو سر پیچ ها و یا سرعت های بالا به اصطلاح " در می رود" که بسیار خطرناک است. در نقطه مقابل این خودرو مزدا۳ نیو را داریم که از لحاظ سیستم های ایمنی بسیار بهتر است و طیف کاملی از سیستم های ایمنی فعال  ترمز را داراست.

استفاده حداقلی از کیسه های هوا

در راستای کاهش ایمنی (قیمت) این خودرو ایربگ های به ۲ عدد تقلیل یافته اند. یعنی یک ایربگ برای راننده و یکی برای سرنشین و عملا خبری از ایربگ های پرده ای نیست. در حالی که رقیب اصلی این خودرو یعنی مزدا ۳ نیو و بردادر خارجی اش  سراتو وارداتی  ۶ ایربگ دارند که در بحث ایمنی چندین پله بهتر از سراتو هستند.

خشکی سیستم تعلیق خودرو

خشک بودن سیستم تعلیق در خودرو های اسپرت تر امری عادی است. مثلا در مزدا ۳ که یک سدان اسپرت هست یا تویوتا GT86 به عنوان یک کوپه اسپرت فنربندی خشک باعث می شود هندلینگ خودرو بهتر شود. اما در سدان خانوادگی مثل سراتو انتظار کمک فنر های نرم تری را داشتم. کوبش خودرو زیاد است و مخصوصا در صندلی های عقب این موضوع بیشتر دیده می شود. در تجربه رانندگی که با سراتو وارداتی داشتم این مشکل آن جا  حتی بیشتر به چشم می خورد. بهتر بودن سراتو سایپایی در این قسمت نسبت به مدل وارداتی به دلیل رینگ های کوچک تر آن است. در کل سواری خودرو خشک است.

امکانات بسیاری که دیگر نیستند

در این خودرو علاوه بر سیستم های ایمنی بسیاری که حذف شده اند، جای خالی آپشن های زیادی به چشم می آید. اولین موردی که توجه من را جلب کرد نبود قابلیت تنظیم چند جهته صندلی و گرمکن بود. در مدل وارداتی صندلی ۸ جهت تنظیم می شد و گرمکن هم داشت.

سیستم صوتی مدل وارداتی برند معروف JBL با ۸ بلندگو بود که این مدل وطنی سیستم صوتی معمولی و ۶ بلندگو دارد که کیفیتش در حد و اندازه قیمت خودرو نیست.

پلاستیک خشک، آفت کیفیت مونتاژی ها

سایپا حتی در سراتو آپشنال هم دست از پلاستیک های خشک و بی کیفیت بر نداشته و این مورد  روی فرمان، دسته دنده و همه جای داشبورد دیده می شود. برای من که قبل این خودرو مزدا۳ نیو را بررسی کرده بودم این سراتو واقعا لایق واژه بی کیفیت بود. هرچند ظاهر خوب این داشبورد کمی مرهم درد می شود اما بعد از مدتی که جذابیت اولیه اش را از دست داد متوجه مشکلاتش هم می شوید.

عایق بندی نامناسب

ایرادی که در همه محصولات سایپا دیده می شود و گریبان مدل چند صد میلیونی آن را هم گرفته عایق بندی کابین است. در سرعت های ۱۲۰ به بالا صدای باد در کابین می پیچد و موقعی که ساکن هم هستید صدای خودرو های اطراف آزار دهنده است. صدای موتور هم در دور های بالا زیاد وارد کابین می شود. یا باید همیشه آرام رانندگی کنید یا این که صدای سیستم صوتی را بالا ببرید. البته خیلی بالا ببرید!

فرمان سفت و بد قلق

این مورد اگر از پشت فرمان خودرو های بالاتر سراغ سراتو بیایید بیشتر دیده می شود. در مزدا ۳ نیو فرمان بسیار دقیق و نرم است. بیشتر این برتری به دلیل فرمان برقی این خودرو است که قابل تنظیم هم هست. اما در این سوی میدان سراتو فرمان هیدرولیک ساده و سفتی دارد که داخل شهر کمی آزار دهنده است.

کیفیت رنگ پایین

 ای کاش سایپا برای مونتاژ این خودرو ساز و کار متفاوتی نسبت به مدل های دیگر در نظر می گرفت. کیفیت رنگ این خودرو عملا تفاوتی با تیبا و ساینا ندارد و مخصوصا در رنگ سفید بسیار زننده است. برای همین اگر می خواهید سراتو بخرید حتما رنگ های تیره را انتخاب کنید تا کمتر در ذوقتان بخورد.

جمع بندی نهایی

سراتو در ایران رقیب قدری مثل مزدا ۳ نیو دارد که توسط بهمن موتور مونتاژ می شود. مزدا ۳ از خیلی جهات با مدل خارجی اش تفاوتی چندانی نداشته باشد و در زمینه کیفیت کابین و رنگ خیلی بهتر از سراتو سایپایی باشد. سراتو آپشنال سایپا در کنار تمامی معایب بالا از مزایایی چون پیشرانه و کشش خوب ، گیربکس ۶ دنده اتوماتیک فوق هوشمند و بازار پر رونق بهره میبرد که باعث میشود بسیاری از خریداران خودرو در این رنج قیمتی به سمت سراتو کشیده شوند و سراغ خودروهای چینی نروند و به طور کلی میتوان گفت ارزش خرید سراتو در این رنج قیمتی نسبت به سیار خودروها بالاتر است. در کل پیشنهاد Z4CAR این است که اگر امکانات برایتان مهم است، همچنین رانندگی اسپرت تری می خواهید و البته حاضرید مقدار نسبتا زیادی  هزینه بیشتری بپردازید، مزدا ۳ نیو خودروی شماست. اما اگر خانواده و اهل سفر هستید و می خواهید کمی هم پول ذخیره کنید سراتو بهترین انتخاب برای شماست.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

16 دیدگاه ها برای "معایب سراتو آپشنال"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهدی
مهمان

چرت پرت نگید هر ***هستن انگار تو ایران زندگی نمیکننن نظر میدن مجبوریم همین ***رو سوار بشیم پولمونم بیشتر از اینا نیست … چی کار کنیم یه کم نرم تر بشه

علي رضا
مهمان

من سراتو آپشنال مدل ۹۶ دارم و بسیار راضی ام. خودروی خوبی است.

فرزاد
مهمان

۹۶! الا سال ۱۴۰۲ هستیم اون ماشین دولتی شما یعنی قراضه قالپاق چینی بهتره اریزوها سری جدید اریزو هم اشغاله ها ولی انتخاب دیگری نیست بین بد بدتر اریزو بده هست سراتو بدتره

سالار
مهمان

برین سراغ ماشینا جدید ازرا و سراتو و سوناتا و…دیگه قدیمی شدن هزینه نگهداریشونم بالاس با دستمزد کارگر این ماشینا فقط برای دلالا خوبه چون میخوان فقط بفروشن ولی مصرف کننده اصلا میشه با پوله این ماشینا دو سه تا ماشین برلیانس و ام وی ام و اریزو و لیفان ۸۲۰ خرید که خیلی بصرفه ترن بیخودیم نیایین بگین طرفداری از چینیا میکنه دوست عزیز من خودم سراتو داره بابام قطعه تعویضیش چینیه!!!!! و خودمم لیفان ۸۲۰ دارم عروسه خیابون! هزینه نگهداریشم مناسبه قصد تعویض دارم هم به زودی با اریزو ۶ که خدایه جذابیته

علی
مهمان

با این گرونی قطعات نگهداری این ماشین به صرفه نیست

فرزاد
مهمان

دو سال قبل اینو گفتی عزیزم الا باس بش اضافه کنی مالیات نگهداری این خودرو هم نمیصرفه بله درست شنیدید خودروها بالا یه میلیارد مالیات دارن تو ایران حالا دوست داری سوار شو انگاری شهرداری با این مالیات اتوبانه المانو زده برامون خیابونا تیرکمون مظفرالدین شاهه والا هرروز باید با این خودرو تعمیرگاه باشی مگه شهری که هستی خیابونش اسفالتش مقبول باشه

مصطفی جمالی
مهمان

اختلاف قیمت زیاد شده . الان من با پول سراتو ۹۶ اپشنال ۲۰۰۰ میتونم یه مزدا ۳ ۹۳ یا ۹۴ بگیرم . ولی یه نکته ی خیلی مهمی که اصلا نمیتونسم از اون چشم پوشی کنم . ارتفاع پایین مزدا ۳ (البته به گفته ی بعضی از دوستان در مدل ۹۵ به پایین ) که از پارکینگ خونه ما بالا نمیاد و من اصلا ماشین بیرون خونه نمیزارم . با این وضع دزدی ماشین

داریوش
مهمان

مزدا تری برای خیابونا ایران اصلا مناسب نیست هر دوماه یه بار باید بری تعمیر جلوبندی اونم با این خیابونا که اسفالتاش هر ده سال یه بار شاید شاید شهرداری تعویضش کنه ژاپن نیست که هر یه سال مرمت و تعمیر وبازسازی کنن
سراتو هم نگهداریش با این گرونی توجیه اقتصادی نداره هرکی بخره باید فقط خرجش کنه

عباس
مهمان

من ۵ ساله دارم مکانیک نرفتم

فرزاد
مهمان

شما سواری نمیگیری از ماشین وگرنه پرایدم برای شما عالیه

رضا حقی
مهمان

آقا فقط چرت و پرت می آید معلومه که سراتو از مزدا۳ ‌‌‌‌‌‌بهتره انقد مقاله های چرت ننویسید و مردم را بیخودی گمراه نکنید افتاد

رضا
مهمان

داداش حالت خوب نیست سراتو اصلا جلوی مزدا ماشین بحساب نمیاد مزدا ژاپنیه اون کره ایه …چی میزنیه هفته تعلق میگیره به شما

فرزاد
مهمان

مزداهایه ایران قدیمین عزیزم انگار ۲۰۲۳ سواره نکشیمون

علی
مهمان

اگر کسی براش مهم نیست ۱۰۰ میلیون بیشتر هزینه کنه مزدا۳ بهتره اما یادتون نره هزینه نگهداری مزدا بیشتره البته عوضش ژاپنی هست خلاصه هر دو خودرو در رنج قیمتی خودشون خوب هستن

فرزاد
مهمان

هیچ خودرویی اندازه بنز کلاس بالا و مراجعه به تعمیرگاه کمتری نداره مزدا خودش سرطانه

داریوش
مهمان

این عقیده که یه عده راه انداختن جنس ژاپنی خوبه مال یه دوره ای بود بعدشم ماشینی که مال ۲۰۱۰ هست خوده ژاپن به سختی گیر میاد قراضس داداش قراضه الا ۲۰۲۱ ایم هیچ جا دنیا عین ایران نیست بعد ۵ ۶ سال اون ماشین دیگه تولید نمیشه و میره برای اوراقی و خدمات پس ازفروش