نقد و بررسی هیوندای جنسیس کوپه

بروزرسانی در: سه شنبه 26 مرداد 00 ساعت 16:13
نقد و بررسی هیوندای جنسیس کوپه

جنسیس کوپه را می توان یکی از محصولات تاریخ ساز هیوندای دانست. خودرویی که در کمتر از ۵ سال به موقعیتی رسید که هیچ کس فکرش را نمی کرد که هیوندای در ۲۰ سال هم به آن برسد! هیوندای یک بار شانس خودش را در ساخت یک خودروی کوپه در سال ۲۰۰۶ امتحان کرد و نتیجه خیلی رضایت بخش نبود و هیوندای کوپه( تیبورن) تقریبا یک خودروی شکست خورده شد! اما چند سال گذشت و هیوندای متوجه شد خودروی کوپه اسپرت دیفرانسیل جلو بی معنی است! پس سال ۲۰۰۸ اولین خودروی کوپه دیفرانسیل عقب خودش را معرفی کرد و ناگهان این خودرو را در حال رقابت با ماسل کار های آمریکایی دید! در این مقاله به بررسی تخصصی و جامع هیوندای جنسیس کوپه خواهیم پرداخت!

طراحی ظاهری و بدنه

هیوندای جنسیس کوپه

شاید بهتر باشد برای نظر دادن درباره طراحی جنسیس کوپه به یک دهه قبل برگردیم. هیوندای آن زمان فقط می توانست کراس اور هایی مثل سانتافه و سدان هایی مثل سوناتا بسازد. چه کسی فکر می کرد بتواند کوپه بسازد؟ آن هم به این زیبایی؟

طراحی جنسیس کوپه هنوز که هنوزه جذاب است! خودرویی که تلفیقی از اسپرت بودن، شیک بودن و عضلانی بودن را در خودش جای داده است. چراغ های جلو بزرگ هستند و با درب موتور عریض و طویل جنسیس همخوانی دارند. بر روی درب بزرگ جنسیس هم خطی عبور کرده است که جلوه عضلانی به نمای جانبی خودرو داده است. در نمای عقبی هم طراحی زیبایی می بینیم که با چراغ هایی شبیه به محصولات اینفینیتی مزین شده است. در کل در بخش طراحی با اینکه جنسیس خودرویی است که هرروز در خیابان میبینیم اما واقعا از نمی توان ایرادی از آن گرفت و اصلا خسته کننده و تکراری نشده است.

طراحی داخلی و آپشن ها

نمای داخلی هیوندای جنسیس کوپه

از فضای داخلی یک خودروی کوپه چه می خواهید؟ جنسیس کوپه بیشترش را دارد!

در مقالات غیر تخصصی اشاره شده بود فضای داخلی جنسیس کوپه کم است! در صورتی که جنسیس کوپه به نسبت کوپه بودنش فضای داخلی واقعا خوبی دارد و از رقیبی مثل سراتو کوپه یا تویوتا GT86 بسیار بهتر است. علاوه بر آن صندلی های بزرگ این خودرو به خوبی راننده و سرنشینان را در بر می گیرند و البته که از نرمی مناسبی هم برخوردارند. جایگاه راننده بسیار دست و دل باز طراحی شده و بنده با قد ۱۸۶ سانتی متر به راحتی درون این خودرو جای گرفتم.

از لحاظ کیفی جنسیس در سطح مناسبی قرار دارد. هرچند که در خودرو های اسپرت معمولا تمرکز روی توانایی فنی و قوای محرکه است و خیلی سازنده به فکر کیفیت نیست اما همین که روی داشبورد این خودرو بعد این همه کارکرد رنگ و رو رفتگی نمی بینیم یعنی هیوندای بد هم عمل نکرده!

در داخل جنسیس کوپه آپشن هایی دیده می شوند که برای سال ساخت این خودرو مناسب به شمار می آید. سیستم صوتی این خودرو با ۸ بلندگو ۳۶۰ واتی و آمپلی و چنجر ۶ تایی شما را از خرید سیستم صوتی جداگانه بی نیاز می کند. پدل شیفتر، روکش صندلی چرمی، تنظیم برقی صندلی ها با  حافظه، تهویه اتوماتیک و ۶ کیسه هوا هم از آپشن های این خودرو محسوب می شوند.

فنی و موتور

پیشرانه و موتور هیوندای جنسیس کوپه

شاید این قسمت جذاب ترین قسمت یک جنسیس کوپه باشد. جنسیس کوپه مجهز به یک موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری ۲۴ سوپاپه است که می تواند ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند و این نیرو و گشتاور را با یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک به چرخ های عقب برساند. از لحاظ عدد و رقم این خودرو با فاصله از رقبای خود بالاتر است و گاها در مواردی ۲ برابر رقبا قدرت و گشتاور دارد! مثلا سراتو کوپ ۱۵۰ اسبی یا جی تی ۸۶ با حدود ۲۰۰ اسب بخار رقبای این خودرو هستند! موتور های لامبادا همیشه جز موتور های کم استهلاک و خوبی بوده اند.

تست رانندگی

نمای عقب هیوندای جنسیس کوپه

اما قسمت مکمل بخش فنی، قطعا بخش تست درایو است. آیا جنسیس به اندازه ای که روی کاغذ قوی است در عمل هم مجال نفس کشیدن به کسی نمی دهد؟

جنسیس کوپه خودرویی است که اصلا پیشنهاد نمی کنم با ESP خاموش حتی حرکتش دهید! به محض فشردن پدال گاز نیرو و گشتاور بسیاری به چرخ های عقب میرود و هرزگردی و بوم! احتمالا خطر در کمین کار دست شما می دهد!

اما در شرایط امن، جنسیس قابل کنترل اما به سختی رام شده است! شتاب خودرو عالی است . گیربکس خوب عمل می کند و پدل شیفتر ها لذت رانندگی را چند برابر کرده اند. سواری خودرو اسپرت است و هندلینگ خودرو هم رضایت بخش است. البته یادتان نرود یک موتور ۳.۸ لیتری قطعا خوش اشتها هم هست و اگر بخواهید خیلی زیاد گوش به صدای پیشرانه و اگزوز جنسیس فرا دهید کمی زود باید به پمپ بنزین مراجعه کنید!

رانندگی با جنسیس کوپه در شهر چندان سخت نیست. آینه ها بزرگ هستند و میدان دید خوبی هم به راننده ارائه می شود. عرض خودرو کمی زیاد است که شاید در مناطق قدیمی تهران کمی مشکل ساز شود اما به طور کلی جنسیس کوپه ابعاد نا متعارفی ندارد و به عنوان یک خودروی شهری هم می توان از آن استفاده کرد.

ایمنی

تست ایمنی هیوندای جنسیس کوپه

در بحث ایمنی جنسیس کوپه را می توان یک خودروی نسبتا کامل دانست. جنسیس کوپه مجهز به ایربگ راننده، سرنشین جلو و پرده ای است و مجموعا با ۶ ایربگ در ۱۰ نقطه جان سرنشینان را حفظ می کند. جنسیس کوپه در بخش ترمز پکیج کاملی دارد و علاوه بر آن کنترل پایداری قابل اطمینانی هم دارد و در نهایت با ۵ ستاره ایمنی مهر تاییدی بر همه سخنان ما میزند. البته جنسیس کوچه در بازار ایران با دو مدل ترمز قابل خرید است که نسخه ترمز برمبو عملکرد ترمزگیری بی نظیری دارد هرچند که هزینه تعویض و خرید آن چندین برابر مدل معمولی است.

بازار دست دوم و قطعات

بازار دست دوم جنسیس کوپه چندان خوب نیست. اما همیشه بوده اند جوانانی که دنبال خودرویی مثل جنسیس کوپه باشند. از طرفی به خاطر اختلاف زیاد بین این خودرو و رقبا راه برای خرید و فروش جنسیس باز می شود. موتور این خودرو هم چندان پرخرج نیست و قطعات آن هم به راحتی یافت می شوند و چندان گران نیستند. اما یک نکته در خرید جنسیس کوپه وجود دارد! جنسیس کوپه و یا به طور کلی خودروهای جوان پسند که معمولا مالکینی جوان و اهل هیجان داشته اند معمولا نمونه سالمشان کم پیدا می شود. این موضوع از زانتیا گرفته تا جنسیس صدق می کند و نیاز است با چشم باز دنبال جنسیس کوپه بگردید، زیرا احتمال اینکه اصطلاحا جنسیس کوپه ترکیده به شما بدهند بسیار است!

جمع بندی

نمای جانبی هیوندای جنسیس کوپه

جنسیس کوپه در بازار کم تنوع ایران رقیب مستقیمی ندارد. یعنی خودرویی نیست که هم از لحاظ قیمت، هم کلاس و رده موتور هم رده جنسیس کوپه باشد. تویوتا GT86 به عنوان رقیبی برای این خودرو از لحاظ قدرت موتور و توانایی فنی در سطح بسیار پایینی قرار می گیرد اما هندلینگ بهتری دارد. سراتو کوپ هم بسیار ضعیف تر از جنسیس است اما قیمت کمتری هم نسبت به آن دارد. به طور کلی اگر دنبال خودرویی هستید که قدرت موتور بالایی داشته باشد، شتاب خوبی داشته باشد و در کنار قیمت نسبتا مناسب بسیار در چشم باشد جنسیس کوپه مناسب شماست.

نویسنده و عکاس دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی هیوندای جنسیس کوپه"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
عاشق کره
مهمان

عشقه هر جوون ایرانی جنسیس کوپه هست اونم سالمش و خوشصداش اوفف

اشکان
مهمان

عشقه اولو اخرمه این حیون فوق العادس فوق العاده اگه سالمشو گیر اوردین حتما بخرین کابینش فقط یخورده شاید بنظرتون قدیمی بیاد اونم میشه ور رفت و به روز کردش یخورده هم مصرف بنزینش تو شهر بالاس اونم فداش این ماشین بی نظیره تاکید میکنیم حتما قبل خرید این یه کارشناس خبره همراتون باشه اهل دلاش میدونن این ماشین خوراکه چیه 😀 واس اون حتما همراتون کارشناس باشه مبادا تصادفی شاسی ضربه خورده کفی ناسالم بهتون بندازن وگرنه کسیکه این عشقو داره هیچ وقت نمیفروشتش لعنتی از طلا با ارزش تره