ولوو XC90 یا پورشه ماکان؟

بروزرسانی در: سه شنبه 21 اردیبهشت 00 ساعت 14:43
ولوو XC90 یا پورشه ماکان؟

بازار ایران با بازار جهانی تفاوتهای زیادی مخصوصا در بحث قیمت گذاری دارد. اگر خودرویی در بازار جهانی یک خودروی میان رده باشد، در ایران قطعا بالا رده است. خودروهایی که در کشورهای خارجی به عنوان یک خودروی معمولی حساب می شوند در بازار ایران جزو خودروهای خاص هستند. پورشه ماکان برادر کوچک تر پورشه کاین است که رده ی قیمتی پایین تر و با مشخصه های ضعیف تر برای کسانی است که دنبال یک شاسی بلند اسپرت اند اما شاید نخواهند انداره ی پورشه کاین هزینه کنند. در سوی دیگر میدان ولوو XC90 را داریم؛ یک شاسی بلند فول سایز که در ایران نسبتا تازه وارد است و قرار است با رقیب سرسخت آلمانی خویش بجنگد. در این مقاله از سری مقالات سایت زدفورکار به مقایسه ولوو XC90 و پورشه ماکان می پردازیم.

طراحی ظاهری

این بخش را با ولوو ایکس سی ۹۰ شروع می کنیم. این خودرو از نظر ابعاد نه تنها یک هوا بلکه دو هوا از پورشه ماکان بزرگتر است! از لحاظ طولی حدود ۳۰ سانتی متر طویل تر است و همینطور حدود ۱۰ سانتی متر در عرض و ارتفاع بلند قد تر و عریض تر است. در نمای جلوی این خودرو یک جلوپنجره عظیم الجثه را می بینیم که یک لوگوی عظیم الجثه تر را وسط خودش جای داده است. بنظر این لوگوها از تیم کامیون سازی ولوو جا مانده اما هرچه که هست با ابعاد بزرگ خودرو همخوانی دارد! چراغهای خودرو خیلی نازک اند و انگار یک شخص چشمان خودش را نیمه باز نگه داشته و خیلی جذاب است. در نمای بغل شاهد جزئیات خاصی نیستیم اما هارمونی خیلی خوبی بین سایز رینگ و لاستیک خودرو و بدنه ی آن است که چشم نواز است. در نمای عقب، ولوو به زیبایی جلویش نیست و تقریبا طرحی به روز شده از طرح قدیمی ولووهای شاسی بلند است. به طور کلی از لحاظ طراحی باید گفت ولوو، شدیدا نسبت به نسلهای قدیمش زیبا شده و واقعا قابل قبول است.

از طرفی دیگر پورشه ماکان را داریم. این خودرو با ابعاد کوچکتر و جمع و جور تری به میدان آمده است. طراحی این خودرو جوریست که حتی اگر آنرا از دور ببینید مطمئنا متوجه می شوید که یک نسبت خانوادگی با پورشه کاین دارد. ابعاد پورشه ماکان از پورشه کاین کوچک تر است و یک اس یو وی جمع و جور محسوب می شود. طراحی جلوی این خودرو مثل ۹۰ درصد پورشه هاست. یک چراغ نسبتا کوچک و با طراحی خاص پورشه که با جلوپنجره ی نسبتا بزرگش همخوانی خوبی دارد. در نمای بغل پورشه ماکان نیز جزئیات خاصی دیده نمی شود و به نظر می آید که شیشه ها کمی نسبت به در کوچک هستند و احتمال دارد در داخل کابین پورشه ماکان گم شوید! در نمای پشت این خودرو شبیه یک خودروی هاچبکِ بزرگتر است!! طراحی بسیار جذاب که کاملا آن را از پورشه کاین جدا میکند و شباهتی که در جلوی خودرو وجود داشت در عقب آن وجود ندارد. در پایان این بخش باید گفت که هردو خودرو طراحی بسیار زیبایی دارند و شاید بتوان طراحی پورشه را جوان پسندانه تر و طراحی ولوو را پخته تر دانست.

فنی و موتور

ولوو با یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به میدان آمده که البته مجهز به توربو شارژر و سوپرشارژر هم هست. این موتور ۳۱۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با یک گیربکس ۸ سرعته آنرا به ۴ چرخ میرساند. این خودروی ۲ تنی می تواند در ۶.۹ ثانیه از صفر به صد برسد و البته تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت هم سرعت می گیرد.

پورشه ماکان نیز با یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲ لیتری در آن سوی میدان است که البته آن هم مجهز به توربوشارژر است. این خودرو ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با یک گیربکس ۷ سرعته پی دی کی مخصوص پورشه آنها را به ۴ چرخ اعمال می کند. این خودروی ۱.۷ تنی در حدود ۶.۸  ثانیه از صفر به صد می رسد و تا ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت نیز سرعت می گیرد. همانطور که پیداست روی کاغذ برتری مطلق با ولوو است چراکه علیرغم وزن بیشترش نسبت به ماکان، قدرت بیشتری دارد که باعث می شود شتابش به همان میزان باشد و عملکردش بهتر باشد. باید منتظر قسمت تست رانندگی بمانیم...

داخل کابین

وارد کابین ولوو ایکس سی ۹۰ که می شویم کاملا مشخص است که با یک خودروی لوکس و گران قیمت طرف هستیم هرچند که این خودرو در کشورهای خارجی همچین قیمت بالایی ندارد اما ولوو توانسته با استفاده از متریال با کیفیت، حس خیلی خوبی به بیننده القا بکند. این خودرو از تریم کرم و مشکی استفاده کرده که ترکیب آشنایی است. در قسمتهای مختلف از داشبورد ولوو ایکس سی ۹۰، طرح چوب کار شده که اتفاقا خیلی هم طرح چوب با کیفیتی است و حس چوب واقعی را به ما می دهد. یک مانیتور بسیار بزرگ وسط کنسول قرار گرفته که بیشتر کارهای راننده و سرنشین روی آن انجام می شود و دیگر خبری از کلیدهای سر در گم کننده نیست. دسته دنده طراحی فوق العاده ای دارد و حس لوکس خوبی به ما می دهد. یک پشت آمپر بسیار جذاب با بک لایت آبی و یک مانیتور وسط آن که آنجا هم اطلاعات مورد نظر راننده را به ما می دهد. کابین این خودرو بسیار بزرگ است، صندلیهای فوق العاده نرمی دارد و به طور کلی حس فوق العاده ای را به شما القا می کند.

در ولوو آپشن هایی مثل سیستم مولتی مدیا لمسی ۱۲.۳ اینچی، سیستم صوتی با ۱۹ بلندگو، نویگیشن، هدآپ دیسپلی، چرخش چراغ های جلو هنگام پیچیدن، صندلی ۱۲ حالته، سه ردیف صندلی، چرم طبیعی صندلی ها،رادار نقطه کور و تصادف، اتوهلد، و . . . . دیده می شود.

از نماینده ی سوئد پیاده می شویم و به سراغ نماینده ی ژرمنها میرویم. پورشه ماکان در طراحی داخلی تقریبا مثل بقیه ی پورشه های همسن و سال خودش عمل کرده است. طراحی داخل پورشه بسیار زیباست و این خودرو به نظر طراحی جذابتری دارد یعنی طراحی داخلی آن شما را بیشتر جذب می کند اما از نظر کیفیت نمی توان گفت کدامشان بهتر است و هردو عالی هستند. در پورشه ماکان بیشتر حس یک خودروی اسپرت را دارید اما در ولوو بیشتر حس خودروی لوکس را خواهید داشت.

پورشه ماکان دارای دوربین ۳۶۰ درجه، رادار جلو و عقب، صندلی ۱۸ حالته، سیستم تنظیم ارتفاع و . . . است. پس از نظر آپشن هردو خودرو عالی هستند اما ولوو جزئیاتی دارد که آن را در رده ی بالاتری نسبت به پورشه ماکان قرار میدهد.

تست رانندگی

این تست را با برادر بزرگتر(از نظر جثه) شروع می کنیم. خودرویی که نزدیک ۵ متر طول دارد و ۲ متر عرض و راندن آن در شهر کار خیلی آسانی نیست اما ولوو این کار را با رادارها و دوربینهایی که اطراف خودرو گذاشته کمی آسانتر کرده است. چون ولوو حجم موتور کمی دارد، مصرف سوختش در شهر از ۱۰-۱۱ لیتر بالاتر نمیرود و در جاده هم حدود ۶ لیتر مصرف می کند بنابراین مصرف سوختش کمتر از ۸ لیتر می شود و این عالیست. ولوو ایکس سی ۹۰ از لحاظ شتاب فوق العاده است و حس شتابگیری با یک خودروی اسپرت را به شما می دهد هرچند که ابعادش تقریبا اندازه ی تویوتا لنکروزر است. ارتفاع ولوو نسبت به زمین خیلی زیاد نیست اما میدان دید خوبی به راننده می دهد و آینه های بزرگش در تشخیص ماشینهای دیگر به ما خیلی کمک می کند هرچند ولوو آنقدر سیستم الکترونیکی دارد که نگران خودروهای اطرافتان نباشید. سواری خودرو نرم است، سروصدای کابین خیلی کم است و میتوان گفت که ولوو توانسته یک پیوند خیلی خوبی بین خودروی اسپرت، خودروی اس یو وی و خودروی لوکس برقرار کند. ادامه ی کار را با پورشه پیش می بریم.

همان طور که از طراحی داخلی و بیرونی پورشه مشخص است، حس اسپرتی بهتری را به ما می دهد. بنظر می آید که برای لایی کشیدن و تغییر لاین ها پورشه هندلینگ بهتری داشته باشد و این شاید بخاطر مرکز ثقل پایین ترش باشد. اگر هردو خودرو را در یک خط صاف قرار دهیم، تا سرعت حدود ۱۵۰ کیلومتر، ولوو تقریبا ۲-۳ ماشین جلو می افتد و بخاطر قدرت بیشترش است. بخاطر جمع و جور بودن پورشه ماکان میشود آن را برای استفاده های شهری مناسب تر دانست و حرکت با آن در نفقاط شلوغ شهر راحت تر است. چون خودرو کوچکتر است راحت تر میتوانید جای پارک پیدا کنید، خودرو راحت تر وارد کوچه ها میشود و شاید این هم یک برگ برنده برای این خودرو باشد. پورشه ماکان هم مصرف سوخت کمی دارد و به طور ترکیبی فقط ۷.۵ لیتر بنزین نیاز دارد که برای خودرویی با این قدرت و توانایی واقعا عالیست.

هردو خودرو ۵ ستاره از سازمان یورو ان کپ گرفتند که خیال مارا بابت ایمنی این خودروها راحت میکند، اما ولوو است و ایمنی فوق العاده اش!

نتیجه گیری

این دو خودرو شاید در نگاه اول خیلی رقیب به نظر نیایند اما از لحاظ قیمتی در یک رده قرار دارند و توان فنی آنها نیز تقریبا یکسان است. اگر دنبال خودرویی با ابعاد بزرگتر، موتور قدرتمند تر، آپشن های بیشتر و سواری لوکس و شتاب خوب هستید ولوو ایکس سی ۹۰ گزینه ی خوبی است اما اگر خیلی اهل زرق و برق نیستید و خودرویی با چهره ی جذاب تر و جوان پسند تر میخواهید میتوانید سراغ پورشه ماکان بروید و نماینده ی ژرمنها را به خانه ببرید.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "ولوو XC90 یا پورشه ماکان؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
وحید حمیدی
مهمان

سال قبل پورشه ماکان داشتم ماشین فوق العاده ای قبل از البته معین موتور میرفتم پشیمان شده بودم از مخارجش خونم سمت اقدسیه است رفتم نمایندگی هیولا المان نظرم راجب قیمت ها عوض شد قیمت هاش متعادل شد حیف پول لازم شدم فروختمش الان تست و بررسی شو دیدم یاد اون دوران افتادم