تسلط باتری‌ سازان چینی بر بازار اروپا

سه شنبه 22 آذر 01 ساعت 12:37
تسلط باتری‌ سازان چینی بر بازار اروپا

برای مدت‌ها اروپا مرکز جهانی تولید موتورهای درون‌سوز بوده است، اما با تغییر صنعت به سمت خودروهای برقی، چین درحال تبدیل شدن به تولیدکننده اصلی باتری در جهان است.

براساس گزارشی از فایننشال‌تایمز، اطلاعات منتشرشده توسط پایگاه داده‌ای بنچمارک ماینرالز نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۱ ظرفیت تولید در اروپا، دومین بازار بزرگ خودروهای برقی، بیش از هر کشور دیگری باشد. برای اینکه چین بتواند صنعت خودروی خود را به گونه‌ای تغییر دهد که توان رقابت با اروپا و ایالات متحده در زمینه فناوری موتور را داشته باشد، نسبتا دیر شده بود، با‌این‌حال حرکت به سمت برقی شدن این شانس را به چین می‌دهد تا از قطب خودروسازی جهان پیشی بگیرد. حدود ۴۰درصد از ارزش یک وسیله نقلیه الکتریکی باتری آن است؛ بنابراین کشوری که آن باتری را تامین می‌کند، بر بخش بزرگی از بازار مسلط می‌شود. توماس اشمال، رئیس بخش فناوری فولکس واگن، در این‌باره می‌گوید دنیای جدید خودروسازی، یعنی دنیای خودروهای برقی، به‌روشنی با هزینه باتری تعریف می‌شود.

طبق گزارش بنچمارک مینرالز، چین تا سال ۲۰۳۱ ظرفیت تولید ۳۲۲گیگاوات ساعت در اروپا خواهد داشت. کره جنوبی نیز با ۱۹۲ گیگاوات ساعت در رتبه دوم است و پس از آن به‌ترتیب فرانسه و سوئد قرار دارند. همچنین، ایالات متحده آمریکا به لطف کارخانه تسلا در برلین در رتبه پنجم و پس از آن کشورهای آلمان و نروژ قرار دارند. انگلستان نیز با ۲۰ گیگاوات بر ساعت در رتبه هشتم این رده‌بندی است. علاوه بر تولید باتری، تعداد زیادی از برندهای چینی، از بی‌وای‌دی گرفته تا گریت وال و نیو، فروش چشم‌گیری در فروش خودروهایشان در اروپا دارند. این اتفاق به مرور زمان به مونتاژ بیشتر وسیله نقلیه و احداث تعداد بیشتری از کارخانه‌های باتری‌سازی منجر خواهد شد، که احتمالا از فناوری چینی استفاده می‌کنند. توماس اشمال در مورد اینکه این امر احتمالا موجب نوآوری در اروپا شود ابراز امیدواری می‌کند.

براساس گزارش فایننشال‌تایمز، فولکس‌واگن در میان تولیدکنندگان اروپایی که در تلاش برای افزایش ظرفیت تولید باتری خود و کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی هستند پیشتاز است. فولکس‌واگن به دنبال این است که پنج کارخانه در اروپا و همچنین یک کارخانه در آمریکای شمالی تاسیس کند. اما در‌عین‌حال با شرکت کاتل چین (CATL)، که بزرگ‌ترین سازنده باتری در جهان محسوب می‌شود، برای عرضه باتری قراردادی منعقد کرده است. اشمال با تاکید بر اهمیت زمان می‌گوید باید سرعت خود در تولید را بالا برد، چراکه چینی‌ها با سرعت بالایی حرکت می‌کنند. حضور رو به رشد چین در صنعت خودروی اروپا نتیجه معاملاتی برای تامین خودروسازان در این منطقه است، که برقی‌سازی با برنامه‌های جاه‌طلبانه کربن‌زدایی انجام می‌شود و هدف آن پایان دادن به فروش خودروهای با موتور درون‌سوز تا ۲۰۳۵ است.

بر اساس این گزارش، کاتل تامین‌کننده فولکس‌واگن و مرسدس بنز است، درحالی‌که بی‌وای‌دی که باتری‌های خود را نیز می‌سازد، با استلانتیس قرارداد دارد. انویژن آای‌اس‌سی (Envision AESC)، یک گروه باتری‌سازی با حمایت انویژن چین، نیز تامین‌کننده کمپانی نیسان است. این گروه ممکن است در آینده کارخانه‌های بیشتری در فرانسه و اسپانیا افتتاح کند. نوریا گیسبرت ترجو، مدیرکل مرکز تحقیقاتی اسپانیایی CIC Energigune، تاکید می‌کند سرمایه‌گذاری چینی‌ها در کارخانه‌های باتری در اروپا مشکل‌آفرین است، چراکه آنها استقلال اروپا را در این بخش کلیدی کاهش می‌دهند. اگرچه از نظر تاثیر اقتصادی و اشتغال، این سرمایه‌گذاری‌ها فرصتی برای اروپا به شمار می‌رود، اما اساسا یک مشکل است زیرا دلالت بر وابستگی دارد.

از طرفی، دولت‌های اروپایی درحالی‌که به دنبال تضمین اشتغال هستند، گاهی اوقات بیشتر نگران تامین منابع برای خودروسازان محلی خود بوده‌اند و یارانه‌های چشم‌گیری را برای جذب تولید ارائه کرده‌اند. برخی در صنعت استدلال می‌کنند جذب سرمایه‌گذاری مهم‌تر از بحث کردن بر سر فناوری است. داشتن یک تجارت قوی در زمینه تولید باتری برای اروپا بسیار مهم است. یکی از برندگان غیرمنتظره در رقابت برای جذب تولید، کشور مجارستان بوده است، که با ثبت‌نام در طرح کمربند و جاده چین، خودروسازی خود را توسعه داده است. این امر منجر به سرمایه‌گذاری کاتل و ای‌وی‌ای (EVE)، یکی دیگر از سازندگان باتری چینی، در این کشور شده است.

الیویر دفور، موسس شرکت ورکور، کمپانی فرانسوی تولیدکننده باتری در اروپا، می‌گوید نزدیکی به مشتریان، مجوز تاسیس یک مکان بزرگ و دسترسی به انرژی مقرون‌به‌‌صرفه، از عوامل تاسیس کارخانه باتری ورکور در دانکرک در شمال فرانسه بوده است. با توجه به اینکه کارخانه به ۱۲۰۰ نیروی ماهر و دو یا سه برابر آن در زنجیره تامین محلی نیاز دارد، در دسترس بودن نیروی کار نیز یکی از ملاحظات اصلی برای تاسیس این کارخانه بوده است.

سوال این است که آیا اروپا از مقررات برای محدود کردن دخالت چین استفاده خواهد کرد؟ در ایالات متحده، قانون کاهش تورم، خودروهای حاوی فناوری «سازمان خارجی نگران‌کننده» را از دریافت مشوق‌های مصرف‌کننده منع می‌کند، که سبب گران‌تر شدن آن می‌شود. اما اروپا چنین برنامه‌ای برای جریمه کردن کسب‌وکارهای چینی ندارد. والتر گوتز، رئیس کابینه کمیسیون حمل‌ونقل اروپا، می‌گوید باید تلاش زیادی صورت بگیرد. وضعیت ژئوپلیتیکی جدید در روسیه و چین بر تلاش‌ها برای مستقل بودن در این زمینه فشار زیادی وارد می‌کند. اما این کار آسانی نخواهد بود، چراکه مواد خام باید در سطح جهانی نیز استخراج شوند. اما هدف این است که تولید تا جای ممکن در اروپا صورت گیرد. اشمال نیز معتقد است اکنون بهترین کار این است که به جای مانع‌تراشی بر سر تولید، رقابت افزایش پیدا کند، چراکه در غیر این صورت در درازمدت برای مشتری گران‌تر تمام خواهد شد.

مرسدس بنز یکی از شرکت‌هایی است که برخی از باتری‌های خود را از تولیدکنندگان چینی تامین می‌کند. اولا کالنیوس، مدیر اجرایی مرسدس بنز، در این‌باره می‌گوید این همکاری مستقل از محل استقرار دفتر مرکزی شرکتی است که با آن همکاری می‌کنید. حتی اگر شرکت آسیایی به اروپا بیاید و یک کارخانه باتری بسازد، باز هم با آن شرکت آسیایی کار خواهید کرد. درحالی‌که برخی از کشورها سیاست‌های حمایت‌گرایانه را دنبال می‌کنند، رهبران تجاری مانند کالنیوس نسبت به عواقب ناخواسته این سیاست‌ها هشدار می‌دهند. وی تاکید می‌کند اگر جهان در حوزه اقتصادی به ساختن قلعه‌ها در اطراف مناطق اقتصادی اصلی بپردازد، اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود، زیرا این امر به توقف رشد منجر خواهد شد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar