کسادی بازار بنزین قاچاق در ونزوئلا

شنبه 9 بهمن 00 ساعت 11:59
کسادی بازار بنزین قاچاق در ونزوئلا

ونزوئلا یکی از بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارد با این حال تحریمهای آمریکا و سوء مدیریت چند ساله باعث شده است با کمبود سراسری سوخت روبرو شود. کمبود سوخت در سالهای اخیر به حدی شدت گرفت که دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا بنزین را سهمیه بندی کرد و فروش سوخت با نرخ دلار را برای کاهش صفهای چند روزه ای که مقابل پمپ بنزینها شکل گرفته بود، اعلام کرد.

در ایالت غربی تاچیرا در مرز ونزوئلا با کلمبیا، بازار بنزین قاچاقی از کشور همسایه رونق دارد. سالها پیش از فروپاشی صنعت سوخت ونزوئلا، گروههای خلافکار در هر دو طرف مرز بنزین ونزوئلا را که بسیار ارزان بود و توسط شرکت نفتی دولتی PDVSA تولید می شد، به کلمبیا قاچاق می کردند. بنزین ونزوئلا به مدت چندین دهه ارزانترین بنزین جهان است در حالی که قیمتها در کلمبیا بالاتر بود. اما اکنون تقریبا همه از بنزین قاچاق شده از کلمبیا استفاده می کنند.

با این حال شبکه پالایش نفت ونزوئلا به تدریج بهبود پیدا می کند و بنزین تولید داخلی در ایالتهای دیگر با سوخت قاچاقی کلمبیا رقابت می کند. یسیکا پریتو، مدیر تحقیقات و پروژه گروه مدافع انرژی کلمبیایی کورودو ترانسپرنته به رویترز گفت: این به فعال شدن دوباره صنعت نفت ونزوئلا مرتبط است که نمی توانیم انکار کنیم بهبودهایی پیدا کرده است. بهبود جزئی فعالیتهای پایین دستی شرکت PDVSA تحت تاثیر توزیع بهتر نفت این شرکت برای صادرات و پالایش داخلی بوده است و برخی کشورها به خصوص ایران با تجهیزات پالایش و خوراک، به ونزوئلا کمک کرده اند.

کارکنان پالایشگاه و منابع آگاه ماه جاری به رویترز اعلام کردند تولید بنزین ونزوئلا از ۸۲ هزار بشکه در روز در دسامبر به ۱۶۰ هزار بشکه در روز نزدیک شده و برای تامین تولید داخلی کافی است.

بر اساس گزارش رویترز، در قسمتهای شمالی ونزوئلا، بنزین کلمبیا به تدریج محبوبیتش را از دست می دهند و مردم منطقه به دنبال دسترسی به مقادیر محدود بنزین تولید ونزوئلا هستند که در بعضی از مناطق با ارز ملی فروخته شده و همچنان ارزان است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar