تأثیر ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی

چهارشنبه 23 بهمن 98 ساعت 17:06
تأثیر ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بحران شیوع بیماری کروناویروس می‌تواند کارخانه‌های خودروسازی در سراسر جهان را تعطیل کند.

به نقل از سیان ان، هزینه انسانی شیوع کروناویروس در چین، بسیار غم‌انگیز و  در حال افزایش است و این ویروس بر هزینه کسب‌وکار هم تأثیر داشته و در هفته‌های آینده این تأثیر منفی شدیدتر خواهد شد.

تولیدکنندگان در سراسر جهان، برای ادامه فعالیت‌های خود و تأمین قطعات موردنیاز، به قطعات تولیدی چین وابسته‌اند و کارشناسان نگران این موضوع هستند که اگر خیلی از کارخانه‌ها در چین در هفته آینده هم تعطیل باقی بمانند، کسب‌وکار کارخانه‌های سراسر جهان متوقف خواهد شد.

خودروسازی اولین صنعتی است که این ضربه را احساس خواهد کرد و دلیل آن‌ وابستگی به صنعت ساخت قطعات خودرو در چین است.

مایک دان ، مشاور صنعت خودرو در آسیا و رئیس پیشین جنرال موتورز(شرکت خودروساز امریکایی) در اندونزی، اظهار کرد:" تنها کمبود یک قطعه می‌تواند برای توقف کار یک خط تولید در کارخانه کافی باشد."

وی افزود: درگذشته هم مشکلاتی مثل آتش‌ سوزی یا بلایای طبیعی منجر به تعطیلی کارخانه‌های تأمین‌کننده قطعات شد و بر روی کارخانه‌های خودروسازی جهان تأثیر گذاشته بود، اما هم اکنون این موضوع، به میزان تعطیلی کارخانه‌ها به خاطر این ویروس بستگی خواهد داشت.

چین، تأمین‌کننده عمده قطعات کارخانه‌های خودروسازی سراسر جهان است. بر اساس اطلاعات سازمان ملل، چین در سال ۲۰۱۸ تقریباً ۳۵ میلیارد دلار از قطعات کارخانه‌های خودروسازی جهان را تأمین کرده است.

بر اساس گزارش‌ها نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار از قطعات چینی در سال ۲۰۱۸ به ایالات‌متحده صادرشده است.

درحالی‌که بعضی از قطعات به فروشگاه‌های خرده ‌فروشی قطعات خودرو ارسال می‌شوند، درصد زیادی از آنها به خط مونتاژ می‌روند و در ساخت خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تاکنون اکثر کارخانه‌های مونتاژ خودرو در چین بسته‌شده و برای ارائه خدمات با بازار چین همکاری می‌کنند.

فولکس‌واگن(فولکس‌واگن کمپانی خودروسازی آلمانی) اعلام کرد به خاطر محدودیت‌های سفر و کمبود قطعات، کارخانه‌های خودرو چینی خود را تا حدودی تعطیل کرده است.

هیوندای موتور(هیوندای موتور، کمپانی خودروسازی کره‌ای) هم کارخانه‌های مونتاژ خود در کره جنوبی را تعطیل کرده است، اما نه به خاطر شیوع بیماری، بلکه به خاطر عدم تأمین قطعات موردنیاز خود از چین دست به این اقدام زده است.

هفته پیش ، فیات کرایسلر(کمپانی خودروسازی ایتالیایی) اعلام کرد: در معرض خطر کمبود قطعات چینی در دو تا چهار هفته آینده خواهد بود.

همه خودروسازان اعلام کردند که وضعیت چین را زیر نظر دارند و به‌زودی می‌توان گفت که این ویروس چه تأثیری بر عملکرد جهانی آنها خواهد داشت.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar