تناقض آشکار بین ارزش گمرکی محصولات فولکس واگن و قیمت نمایندگی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
تناقض آشکار بین ارزش گمرکی محصولات فولکس واگن و قیمت نمایندگی

از اواخر سال ۹۶ بود که شرکت ماموت خودرو، به عنوان نمایندگی رسمی کمپانی فولکس واگن در ایران، فروش محصولات این کمپانی و همچنین ارائه خدمات پس از فروش آن آغاز کرد.

طی دو دور اعلام شرایط فروش نقدی که ماموت خودرو برای دو مدل فولکس واگن تیگوان و پاسات منتشر کرده، همواره کراس آور تیگوان قیمتی گران‌تر از سدان پاسات داشته است.

در شرایط فروش نقدی دی ماه ۹۶، ماموت خودرو قیمت پاسات را ۲۷۵ میلیون تومان و تیگوان را ۲۸۹ میلیون تومان اعلام کرده بود. این در حالی است که برای شرایط فروش اسفند، کمپانی با افزایش قابل توجه قیمت دو خودرو، به ترتیب قیمت تیگوان و پاسات را ۳۲۰ و ۳۰۳ میلیون اعلام کرد. در این دو شرایط فروش، تیگوان به ترتیب ۱۴ و ۱۷ میلیون تومان گران‌تر از پاسات بوده است.

چند روز پیش بود که گمرک جمهوری اسلامی ایران، با انتشار نامه‌ای ارزش گذاری گمرک خودروهای خارجی مختلف مدل سال ۲۰۱۸ را مشخص نمود. نامه‌ای که برخی اطلاعات جالب توجه در مورد ارزش گذاری این دو خودروی آلمانی جدید بازار ایران مشخص کرد.

در نامه رسمی گمرک به شماره ۱۱/۹۷/۳۳۵۳۲ که به تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ به ناظرین، مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی کشور ارسال شده، ارزش گمرکی فولکس واگن پاسات ۲۳ هزار و ۹۲۰ یورو و ارزش گمرکی فولکس واگن تیگوان ۲۳ هزار و ۳۵۹ یورو تعیین شده است.

حال سوالی که اینجا مطرح می‌شود، با توجه به این که در نامه گمرک، ارزش گمرکی پاسات از تیگوان حدوداً ۵۰۰ یورو هم بیشتر است، چرا باید ماموت خودرو در تمام شرایط فروش خود تیگوان را به قیمتی بین ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان گران‌تر از پاسات بفروشد؟ جالب است بدانید تعرفه واردات این خودرو برابر هم و معادل ۷۵ درصد است.

سؤال دیگر این که اگر فولکس پاساتی که گران‌تر از تیگوان است به قیمت ۳۰۳ میلیون تومان سودآوری کافی برای ماموت خودرو دارد، چرا تیگوان باید به قیمت گران‌تری توسط این کمپانی فروخته شود؟ منطق در این حالت می‌گوید که تیگوان باید چند میلیونی از پاسات هم ارزان‌تر باشد!

به نظر شما دلیل این افزایش قیمت تیگوان چیست؟ آیا واردات این خودرو به جز تعرفه واردات ۷۵ درصدی و هزینه‌های جاری گمرک، هزینه‌های دیگری هم برای ماموت خودرو دارد؟ آیا ماموت خودرو می‌خواهد فقط با توجه به محبوبیت بالای شاسی بلندها در بازار، از این فرصت سوءاستفاده کرده و پول بیشتری به جیب بزند؟ در شرایطی که نظارت کافی در این مورد متاسفانه در کشور ما انجام نمی‌شود و خبری از هیچ گونه شفاف سازی نیست، فقط باید به حدس و گمان در این باره ادامه دهیم.

در فروش نقدی تحویل یک ماهه ماموت خودرو در دی ماه، هنوز دلال‌هایی را که با خرید تمامی سهمیه مشخص شده تیگوان به قیمت ۲۸۹ میلیون و فروش آن به قیمت بالای ۳۲۰ میلیون سعی کردند از شرایط سوءاستفاده کنند را یادمان نرفته است. همان روز هم می‌شد حدس زد که این کار سبب افزایش قیمت این خودروها در شرایط فروش بعدی ماموت خودرو خواهد شد. شاید اصلاً ماموت خودرو هم از این وضعیت خیلی ناراضی نیست، چه کسی چه می‌داند؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

6 دیدگاه ها برای "تناقض آشکار بین ارزش گمرکی محصولات فولکس واگن و قیمت نمایندگی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهدی77
مهمان

اتفاق تازه ای نیست
کاش ۳۲۰ بود الان!قیمت بازار ۳۶۰ به بالاس!
یک برند اروپایی برای مردم ما شده وهم و خیال
خدا …

مهدی
مهمان

دلیل گرانتر بودن تیگوان همان موردیست که فرمودید ، محبوبیت شاسی بلند ها ، اما چرا میتونه اینکار و انجام بده و چرا دلال ها میتونن تمام پیش خرید رو تموم کنن ، دلیلش اینه که مملکت مثل یه استخر آلوده ست شما نمی تونی یه گوشه ش رو پاک نگه داری ***

اصغر
مهمان

تعداد گواهی اسقاط تیگوان ۶ و پاسات ۲ هست
به همین دلیل قیمت دومی کمتر هست

محمد
مهمان

بخور بخوره این هم یکیش

mohamad
مهمان

*** به دلال که تو هر بازاری پا میزاره بازارو خراب میکنه…***

مهدی
مهمان

چه ربطی به دلال داره قیمت فروش اولیه توسط شرکت در مقاله بالا عنوان شده است.