پاسات CC، سلطان خاموش بزرگراه‌ها

بروزرسانی در: شنبه 7 تیر 99 ساعت 10:49
پاسات CC، سلطان خاموش بزرگراه‌ها

فولکس واگن خودروی مردم است. این را خودش می‌گوید. از آنجا که تأسیس این کمپانی خودروسازی در سال ۱۹۳۰ میلادی به منظور تولید خودرویی برای مردم عادی آلمان بود، نامش را فولکس واگن با ترجمه«خودروی مردم» گذاشتند. این خودروساز که با بیتل به هدف اولیه‌اش رسید و در جهان و ایران شناخته شد، پس از ۳۰ سال تولید فولکس قورباغه‌ای برای فرار از ورشکستی ناشی از تکرار بیش از حد بیتل و از دست رفتن جذابیتش، تولید پاسات، سدان خانوادگی جدیدش را آغاز کرد. فروش ۲۳ میلیون نسخه پاسات در فاصله ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۳ نشان از موفقیت این سدان و میزان طرفدارانش دارد. تاکنون ۸ نسل از این خودرو به جهان معرفی شده که همواره در مسیر پیشرفت و موفقیت بوده‌اند. نسل آخر در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و تاکنون یک دوره فیس‌لیفت را تجربه کرده است. این نسل همان خودروی جذاب وارد شده به ایران در سال ۹۶ شمسی است که پس از غیبت طولانی فولکس واگن در کشور به انتظارها پایان داد. گرچه برنامه‌های ماموت‌خودرو برای واردات انواع فولکس واگن و حتی افتتاح خط مونتاژ این محبوب آلمانی در ایران به واردات تعداد اندکی پاسات در ایران محدود شد، ولی این اتفاق تلخ نه تنها از محبوبیت پاسات نکاست، که بر آن افزود.

تکنولوژی پورشه در پاسات

در این میان، زمانی که ما در حسرت داشتن همین نمونه نیمه‌لوکس و اقتصادی پاسات مانده‌ایم، در جهان، نمونه دیگری از پاسات در حال عرض اندام و جلب توجه است. پاسات CC که در واقع سدان کوپه پاسات محسوب می‌شود. این نسخه از پاسات به نسبت بدنه کشیده‌تر و لوکس‌تر کوپه‌اش، آپشن‌های لوکس‌تری هم دارد. از جمله این امکانات می‌توان به روکش‌های چرم سوراخدار صندلی‌ها و سیستم ناوبری پیشرفته آن اشاره کرد. به نظر می‌رسد فولکس واگن که مالک پورشه و لامبورگینی است، در این سدان کوپه لوکسش برخی از فناورهای به کار رفته در خودروهای پیشرفته پورشه و لامبورگینی را به کار برده است. به طوری که در کابین آن حتی در مدل‌های پایه حس کامل سواری در یک خودروی لوکس به انسان دست می‌دهد. یکی از لقب‌های این خودرو سلطان آرام اتوبان است، به دلیل بی‌صدا بودن عجیب موتور خودرو. با پاسات CC نه تنها داخل کابین در سکوت و آرامش شدید به سر می‌برید، بلکه بیرون از آن نیز چندان صدایی از موتور در حال کارش نمی‌شنوید. علاوه بر این هندلینگ این خودرو از نقاط قوتش محسوب می‌شود و سیستم تعلیق فوق‌العاده آن به آرامش درون کابین می‌افزاید. این خودرو توانست در تست امنیت IIHS (تست تصادف آمریکا) امتیاز کامل را به دست آورد. پاسات CC سدان کوپه‌ای است که حتی امکان داشتن سیستم ۴ چرخ متحرک را به خریدار می‌دهد. این سیستم در نسخه حامل موتور V6 اجرا می‌شود. این موتور که ۳.۶لیتر حجم دارد و از نوع تنفس طبیعی است، توان تولید ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این نسخه از پاسات تنها با یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. پاسات CC با یک موتور ۲ لیتری۴ سیلندر توربوشارژ هم تولید می‌شود که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰نیوتن‌متر گشتاور دارد. روی این موتور نیز پکیج اسپورت R-LINE قابل سفارش است. این نسخه با ۲ گیربکس ۶ سرعته دستی و ۶ سرعتهاتوماتیک دوکلاچه قابل خریداری است. اطلاعات بیشتر درباره مصرف سوخت و تجهیزات ایمنی پاسات CC را در دیوار ماشین و دیگر سامانه‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو دنبال کنید.

پاسات در ایران

پیش‌تر گفته شد که به دلیل محدودیت واردات پاسات در کشور، این خودرو بسیار محبوب شده و بر قیمت آن هرروز افزوده می‌شود. پیش از ورود پیش‌بینی می‌شد که پاسات در محدوده قیمتی کیا اپتیما و هیوندای سوناتا قرار بگیرد و رقیبانی همچون رنو تالیسمان و پژو ۵۰۸ داشته باشد. اما بعد از دردسرهایی که سفارش دهنده‌ها بر تحویل خودروهایشان از ماموت‌خودرو کشیدند و قطع واردات آن، پاسات در بازار با قیمتی فراتر از هیوندای آزارا خرید و فروش شد. در حال حاضر نیز قیمت فولکس واگن پاسات در دیوار و دیگر سایت‌های خودرو نشان می‌دهد که حتی نبود قطعات یدکی برای این خودرو و هزینهٔ بالای تأمین آن‌ها در صورت پیدا شدن‌شان نیز تأثیر بر قیمت نجومی‌اش نگذاشته است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar