توقف تولید خودروسازان در روسیه و اوکراین

شنبه 7 اسفند 00 ساعت 12:03
توقف تولید خودروسازان در روسیه و اوکراین

چندین شرکت از جمله خودروسازی‌های فولکس‌واگن و رنو و همچنین شرکت تولید لاستیک نوکیان‌تایرز در روز جمعه از طرح خود برای تعطیلی یا انتقال تولید پس‌از حمله روسیه به اوکراین خبر دادند.

آمریکا در روز پنجشنبه با محدود کردن صادرات روسیه اعلام کرد دسترسی این کشور به صادرات جهانی کالاهای مختلف از محصولات الکترونیکی و کامپیوتر گرفته تا نیمه‌رساناها و قطعات هواپیما محدود می‌شود. به‌این‌ترتیب شرکت‌ها طرح‌های تولیدی خود را متوقف کرده یا به‌دنبال خطوط عرضه جایگزینی هستند.

تحلیلگران عقیده دارند محدودیت فعلی در عرضه جهانی خودرو و قیمت بالای آن با توجه به شدت و مدت‌زمان درگیری در اوکراین، خودروسازان و مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد. افزایش قیمت نفت و آلومینیوم تمایل و توانایی مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید
خزانه داری آمریکا بانک‌های روسیه را تحریم کرد

پس از حمله روسیه به اوکراین روبل به پایین‌ترین رقم خود سقوط کرد

شرکت فولکس‌واگن آلمان اعلام کرد تولید در دو کارخانه در آلمان را به‌دنبال تاخیر در دریافت قطعات ساخته‌شده در اوکراین متوقف می‌کند.

شرکت رنوی فرانسه اعلام کرد برخی فعالیت‌های خود در کارخانه مونتاژ خودرو در روسیه را در هفته آینده به‌خاطر مشکلات لجستیکی بوجودآمده از کمبود قطعات متوقف می‌کند. طبق گفته سخنگوی این شرکت، درگیری‌ بین روسیه و اوکراین انتقال قطعات با کامیون را مختل کرده‌است.

شرکت رنو ۸ درصد از درآمد خود را از بازار روسیه بدست می‌آورد.

شرکت خودروسازی اوتوواز روسیه تحت کنترل رنو هم اعلام کرد برخی از خطوط مونتاژ خود را در یک کارخانه در مرکز روسیه به‌خاطر کمبود قطعات الکترونیکی متوقف می‌کند.

شرکت خودروسازی نوکیان فنلاند هم تولید برخی محصولات اساسی را از روسیه به فنلاند و آمریکا منتقل می‌کند تا آماده تحریم‌های احتمالی پس‌از حمله روسیه به اوکراین باشد.

شرکت صنایع الکتریکی سومیتوموی ژاپن که ۶۰۰ هزار نیروی کار در اوکراین دارد اعلام کرد فعالیت در کارخانه‌های خود را در اوکراین متوقف کرده و در فکر جایگزین کردن منابع عرضه خود است.

یکی از نگرانی‌های زنجیره عرضه برای خودروسازان که با درگیری اوکراین به‌وجودآمده، تامین فلزاتی مانند پالادیوم، پلاتین و رودیم است که در خودروسازی بکار می‌روند. روسیه ۳۸ درصد از پالادیوم دنیا را تولید می‌کند.

قیمت آلومینیوم حتی قبل‌از آغاز درگیری اوکراین هم افزایش‌یافته بود و حالا با قطع عرضه آلومینیوم روسیه، فشار بالا رفتن قیمت آن بر خودروسازان بیشتر می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar