تولید سه مدل خودروی برقی کوچک توسط رنو

سه شنبه 1 تیر 00 ساعت 13:23
تولید سه مدل خودروی برقی کوچک توسط رنو
 

واحد حمل‌و‌نقل نوین رنو سه خودروی برقی با پیمایش قابل قبول به ازای هر بار شارژ و دو صنعت اشتراک سواری و تحویل در کیلومتر آخر را هدف قرار داده است.

سیتروئن، شرکت خودروسازی رقیب رنو در فرانسه هم با ارائه مدل ایمی (Ami) در بازار اشتراک سواری در فرانسه هدف مشابهی را دنبال کرده است. خیلی از خودروسازان بزرگ دنیا، در کنار تولید خودرو، در صنایع وابسته هم سرمایه‌گذاری می‌کنند. یکی از این خدمات که محبوبیت آن روند افزایشی پیدا کرده، خدمات اشتراک خودروهای برقی است.

چند روز بعد از آنکه رنو اعلام کرد می‌خواهد کانون بزرگ‌ترین تولید خودروهای برقی اروپا باشد، واحد کمتر شناخته‌شده‌ای در این شرکت با نام و نشان موبیلایز (Mobilize) شکل گرفت که تولید سه مدل خودروی برقی کوچک را دنبال می‌کند و این سه مدل به‌طور کامل از سبد محصولات رنو متمایز هستند. اوایل همین سال نمونه اولیه این خودروها به نمایش درآمد.

یکی از این سه مدل خودرو، خودروی کوچک دودره است که مخصوص اشتراک سواری است و به ازای هر بار شارژ، مسافت قابل قبولی را می‌پیماید. مدل آینده‌گراتر آن دو (Duo) نام‌گذاری شده و نمونه اولیه (پروتوتایپ) آن با نام« ای زد ا» (EZ1) شناخته می‌شود. این خودرو از یک جهت دیگر هم خاص است؛ چون  ۵۰درصد آن از مواد بازیافتی تولید می‌شود. رنو می‌گوید: «این مدل‌ها برای استفاده خاص و اشتراک سواری طراحی شده‌اند و نماینده رویکرد برند موبیلایز هستند، بنابراین خدمت و تجربه جهانی در قلب طراحی این مدل‌ها نهفته است.»

یکی دیگر از این سه مدل برنامه‌ریزی‌شده ورژن باربری دو (Duo) است که بنتو (Bento) نام‌گذاری شده است. این مدل فقط یک صندلی برای راننده دارد و یک صندوق هم با گنجایش ۳/ ۳۵ فوت مکعب (یک متر مکعب یا هزار لیتر) برای باربری در آن تعبیه شده است. البته یک مدل دیگر هم با هدف باربری در دست طراحی است که هیپو (Hippo) نام‌گذاری شده و ظرفیت بار آن ۴۴۱پوند (۲۰۰ کیلوگرم) است. هیچ یک از این مدل‌ها قرار نیست به خریداران شخصی فروخته شوند. قرار بر این است که موبیلایز فقط به‌صورت اجاره‌ای با مدت کوتاه مورد استفاده قرار گیرد. البته اکثر خودروسازان دنیا آن را تحت عنوان موبیلیتی (حمل‌و‌نقل نوین) می‌شناسند.

طبق اعلام رنو این خودروها با ترکیبی خاص از سخت‌افزار و نرم‌افزار برای انجام مقاصد و خدمات خاص طراحی شده‌اند و می‌توانند در اکوسیستم‌های باز کار کنند. موبیلایز می‌تواند راه‌حل‌های منعطفی را برای انتظارهای در حال تحول مشتریان و شرکت‌های فعال در صنعت حمل‌و‌نقل نوین پیشنهاد کند و مسائلی را تحت پوشش قرار دهد که برای مردم ملموس و محسوس است.

این رویکرد در صنعت خودرو، بدون سابقه نیست، اما تعداد آنها انگشت‌شمار است. برای مثال پیشاهنگ و طلایه‌دار اشتراک سواری، زیپ‌کار (ZipCar) است و به نظر می‌رسد رنو با ایجاد موبیلایز از کار زیپ‌کار تقلید و آن را به‌عنوان راهکاری جایگزین برای‌ اجاره به روش لیزینگ و مالکیت خودرو معرفی کرده است.

شاید با این روش خودروسازان در حال دور زدن نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش و ارائه مدل «پول بده، استفاده کن» هم هستند. مدل‌های موبیلایز شباهت خیلی زیادی به رنو تویزی (Twizy) دارند، اما با تکنیک زیبایی‌شناسی نیل بلومکامپ (Neill Blomkamp) روزآمد شده‌اند. شاید این امر سبب جلب مشتریان خاص شود. وقتی صحبت از بسته‌بندی و ارسال مرسوله باشد به نظر می‌رسد خودروهایی نظیر موبیلایز از رنو و ایمی سیتروئن آینده روشنی داشته باشند.

 دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar