جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین دامان خودروسازان را خواهد گرفت

شنبه 17 آذر 97 ساعت 11:12
جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین دامان خودروسازان را خواهد گرفت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سه شنبه هفته پیش در حساب توییتری خود نوشت: «ما یا یک توافق واقعی با پکن خواهیم داشت یا اینکه هیچ توافقی بین چین و آمریکا انجام نخواهد شد؛ که در این صورت ما متحمل پرداخت تعرفه کالاهای چینی هستیم که وارد ایالات متحده می‌شود.» اظهارات ترامپ در وضعیتی است که وی بعد از دیدار با رئیس جمهور چین در جلسه گروه ۲۰ که جمعه ۳۰ نوامبر برگزار شد اعلام کرد افزایش تعرفه کالاهای چینی از ۱۰ تا ۲۵ درصد که پیش‌تر در دستور کار ایالات متحده بود را موقتاً به مدت ۹۰ روز به حالت تعلیق در خواهد آورد.

ایالات متحده اعلام کرده است که اگر طی این ۹۰ روز توافقی در خصوص اختلافات تجاری حاصل نشود این تعرفه‌ها را مجدد به جریان می‌اندازد. تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا که در ماه مارس سال جاری شروع شد بیش از همه خودروسازان جهانی را با چالش‌های متعددی همراه کرده است. در این میان هرچند ترامپ با انتشار فهرستی از حدود ۱۳۰۰ کالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما و وسایل پزشکی اعلام کرد که قصد دارد بر این کالاها تعرفه ۲۵ درصدی وضع کند؛ ولی چین هم بیکار ننشست و با قرار دادن تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهایی مانند خودرو و همچنین طیف وسیعی از محصولات کشاورزی وارداتی از آمریکا این کشور را تهدید کرد. به این ترتیب پس از آغاز این جنگ تجاری، چین اقدام به افزایش تعرفه محصولاتی کرد که در کارخانه‌های مستقر در خاک ایالات متحده آمریکا ساخته می‌شوند که به تبع آن، خودروسازی‌های زیادی اعم از کمپانی‌های اروپایی که در این کشمکش‌های تجاری بین این دو کشور نقشی ندارند، هم متحمل خسارات متعددی شده‌اند.

اکنون اخیراً کمپانی خودروسازی بی ام و اعلام کرده است درصورتی که جنگ تجاری بین آمریکا و چین پس از این مهلت ۹۰ روزه و آتش بس موقت ادامه پیدا کند، هزینه‌های این کمپانی در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱. ۱ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

بنابراین آتش جنگ تجاری بین آمریکا و چین اول از همه دامان کمپانی‌های خودروسازی و تکنولوژی در این دو کشور و خیلی از کشورهای ثالث را خواهد گرفت چرا که آنها مجبورند هزینه‌های اضافی و گزافی را برای واردات محصولات و تعرفه‌های گمرکی در مبادی ورودی کشورهایی مانند چین بپردازند و این عمل باعث می‌شود که قیمت مصرف‌کننده و نهایی محصولات آنها هم افزایش یابد که در آخر منجر به کاهش خرید و فروش و از دست رفتن بازار پراهمیت خودرو در این کشور پهناور خواهد شد.

 چین با توجه به جمعیت بالا و تنوع در سلیقه و قدرت خرید مردم، از اهمیت خاص و مهمی برای همه شرکت‌های تکنولوژی، خودروسازی و... برخوردار است و کاهش میزان خرید و فروش در بازار این کشور تاثیرات منفی قابل ملاحظه‌ای را روی میزان فروش کمپانی‌های گوناگون می‌گذارد. نیکولاس پیتر، مدیر امور مالی بی ام و در طول سخنرانی خود در برابر سرمایه‌گذاران این کمپانی عنوان کرده بود که هدف سودآوری استراتژیک ما بین ۸ تا ۱۰ درصد بدون تغییر باقی می‌ماند. رسیدن به یک هدف سودآور در سال ۲۰۱۹، بستگی به عوامل گوناگونی دارد. به این ترتیب تعرفه‌های گمرکی بین ایالات متحده آمریکا و چین باعث افزایش چند صد میلیون دلاری در مخارج و هزینه‌های اضافی بی ام و خواهد شد. وی ادامه داد: انتظار می‌رود نوسانات نرخ ارز و قیمت کالاها هم در سال آینده به پیشرفت منفی خود ادامه داده و تاثیرات منفی گسترده‌ای را روی قیمت و بازار فروش ما بگذارد.

همچنین نیکولاس پیتر چندی پیش در گفت‌وگویی با گزارشگر مجله اختصاصی خودروی Automobilwoche یادآوری کرده بود که در صورت تداوم جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین و همچنین قانون افزایش تعرفه واردات محصولات گوناگون اعم از خودرو، کمپانی خودروسازی بی ام و آلمان در سال آینده هم به شدت تحت تأثیر این تحولات قرار خواهد گرفت به طوری که درآمدزایی آن نیم میلیارد یورو (۵۷۹ میلیون یورو) کاهش پیدا خواهد کرد.

مکس واربرتون به‌عنوان یکی از تحلیلگران فعال در حوزه بازار خودرو هم گفته است که خودروسازی‌ها با توجه به اهمیت گسترده و بسزایی که دارند، اغلب اولین قربانی تغییر و تحولات در قوانین زیست محیطی، تعرفه‌های وارداتی، گرمایش زمین، مسائل سیاسی و آلودگی هوا به شمار می‌روند. یکی دیگر از دلایل افزایش هزینه‌ها، قوانین سختگیرانه زیست محیطی است که آنها را ملزم کرده تکنولوژی‌های بهتر و بیشتری در محصولات خود استفاده کنند تا آلایندگی کمتر و سوخت بهینه‌تری داشته باشند.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar