جگوار لندروور روزهای دشواری در پیش دارد!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جگوار لندروور روزهای دشواری در پیش دارد!

به گفته تحلیل گران خودرویی، تولید کننده بریتانیایی خودروهای لوکس، جگوار لندروور که مالکیت آن به تاتا موتورز هند تعلق دارد، باید هرچه سریع تر به مدرن سازی برنامه ریزی تجاری خود بپردازد، چرا که هزینه های سرسام آور و زیاد، در حال کاهش چشمگیر سود دهی این کمپانی است.

این نظر پس از آن اعلام شد که تاتا موتورز کمپانی مادر جگوار لندروور در تاریخ ۳۰ ژوئن نتایج مربوط به سودآوری این کمپانی را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ اعلام کرد. طبق گزارش های منتشر شده، جگوار لندروور در این مدت، ضرری ۳۴۳ میلیون دلاری را متحمل شده که در مقایسه با سود دهی ۷۴۲ میلیون دلاری این خودروساز در مدت مشابه سال قبل رقم بسیار قابل توجهی به حساب می آید.

چالش های موجود

این در شرایطی است که سایر خودروسازان اروپایی نیز با مشکلاتی دشوار مواجه هستند. این خودروسازان در مدت زمان کوتاه، باید با سرعتی زیاد از محصولات دیزلی به محصولات بنزین سوز روی بیاورند، زیرا خودروهای گازوئیل سوز به شکلی وسیع محبوبیت خود را بین خریداران اروپایی از دست داده اند. سیاستمداران اروپایی در سال های گذشته توجه خود را بر خطرات خودروهای دیزل برای سلامت جامعه متمرکز کرده اند. انتظار می رود سهم بازار خودروهای دیزل تا پایان سال ۲۰۱۸ در آلمان (که بزرگ ترین بازار خودروی اروپا است) تا ۴۲ درصد کاهش یابد. این در صورتی است که در سال ۲۰۱۵ خودروهای دیزل در این کشور ۵۲ درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند. سال پیش ۹۰ درصد از فروش محصولات جگوار لندروور را در بریتانیا (که بزرگ ترین بازار این خودروساز است)، خودروهای دیزل تشکیل می دادند. هم چنین تاثیر تهدیدهای آمریکا و چین را در باره افزایش تعرفه واردات و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر شرایط کنونی جگوار لندروور نباید بی تاثیر دانست. اگر بین سران بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر تسهیل تجارت موافقتی انجام نشود، جگوار لندروور در تولید خود با مشکلاتی زیادی مواجه خواهد شد. تا قبل از این بسیاری از قطعات مورد نیاز جگوار-لندروور بدون هرگونه محدودیت واردات و آزادانه از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تهیه می شد. در کنار این حقایق، این نکته را نیز باید اضافه کرد که از ماه آینده تمام خودروسازان اروپایی باید خود را با قوانین جدید مربوط به مصرف سوخت خودروها هماهنگ کنند که بسیار سخت گیرانه تر از قوانین پیشین هستند و از هرگونه تخلف و تقلب توسط خودروسازان جلوگیری می کنند که تا ۳۰ درصد مصرف واقعی سوخت خودروها را تحریف می کنند. کاهش سهم بازار دیزل ها نیز رسیدن به استانداردهای جدید را سخت تر می کند.

انتخاب سخت برای جگوار دوست داشتنی

جگوار لندروور برخلاف برندهایی مانند مرسدس بنز، ب ام و، آئودی و پورشه که قسمت عمده‌ای از بازار خودروهای لوکس را در اختیار دارند، نقشی حاشیه ای در این بازار دارد و به همین علت این تغییرات بیش از هر برند دیگری، برندهای لوکس این خودروساز را با خطر مواجه می کند.

ازطرف دیگر به اعتقاد برخی از کارشناسان مانند پروفسور فردیناند دودنهوفر از مرکز تحقیقات خودرویی در دانشگاه دویزبرگ اسن آلمان جگوار لندروور دارای مدل های بسیار زیاد و بیش از اندازه ای است. چنان که می دانیم جگوار دارای ۶ مدل است (بدون در نظر گرفتن مدل الکتریکی آی-پیس)؛ سدان های XE، XF، و XJ که با سری های ۳، ۵ و ۷ ب ام و رقابت می کنند؛ مدل های شاسی بلند F و E پیس و مدل دو سرنشین اف تایپ. فروش کلی جگوار در سال پیش ۱۸۰ هزاردستگاه بود، یعنی به طور متوسط در مدت زمان یک سال تعداد ۳۰ هزار دستگاه از هریک از مدل های این برند به فروش رسیده است. آقای دودنهوفر گفت: «این الگوی تجاری صحیحی نیست. آن ها به فروش بیشتر هر یک از محصولات شان نیاز دارند یا باید برخی از مدل هایشان را از دور خارج کنند. شما نمی توانید با فروش تنها ۳۰ هزار دستگاه از هر مدل خود با ب ام و یا مرسدس رقابت کنید.» به اعتقاد او عملکرد جگوار لندروور در چین، علا رغم تولید در این کشور، بسیار ضعیف ظاهر شده است. دودنهوفر باور دارد که لوکس ساز بریتانیایی در چین به اشتباه سرمایه گذاری زیادی را روی خودروهای دیزل انجام داده و به اندازه کافی به فکر توسعه خودروهای هیبرید، بنزنین سوز و تمام الکتریکی نبوده است. جان وورمالد، تحلیل گر موسسه اتوپلیس نیز با این موضوع موافق است که برند جگوار نمی تواند با رقبای آلمانی رقابت کند، اما معتقد است که می‌توان در عملکرد لندروور پتانسیلی را برای سود دهی مشاهده کرد.

امیدواری به لندروور

ورمالد در حساب توییتر خود در این خصوص نوشته است: «جگوار با وجود محصولات فوق العاده اش برای رقابت با ب ام و، مرسدس و آئودی که تقریبا در کلاس قیمتی مشابهی قرار دارند، بسیار کوچک است. این صحیح است که مشکل دیزل ها برای آن ها دردسرساز شده، اما این چیزی است که همه خودروسازان با آن مواجه هستند. مساله مهم برای جگوار این است که این برند از قاره اروپا چندان فراتر نرفته است. به طور عکس، لندروور در شرایطی کاملا منحصربه فرد قرار دارد. البته نه در بازار خودروهای آفرود شبه نظامی و کشاورزی، زیرا این بازار را همتایان آمریکایی و ژاپنی مصادره کرده اند؛ بلکه در بازار شاسی بلند های لوکس که از رقبایی مانند جیپ فراتر رفته و از لحاظ قیمتی می تواند به خوبی از پس رقبایی مانند ب ام و و مرسدس برآید.» در هر حالت، آن طور که کارشناسان خودرویی می گویند، هزینه های ثابت جگوار لندروور، رشد بیشتر و سریع تری از فروش این خودروساز داشته و در سال های آینده این کمپانی با دغدغه های بزرگی مواجه خواهد شد.

پیش بینی می شود که این کمپانی در آینده ای نزدیک برای کاهش هزینه ها، به اتخاذ تصمیماتی دشوار هم چون حذف برخی از مدل های خود از خط تولید تن دهد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar