حذف تعرفه واردات خودرو آمریکایی در چین

دوشنبه 12 آذر 97 ساعت 11:10
حذف تعرفه واردات خودرو آمریکایی در چین

پس از اعلام آتش بس موقت در جنگ تجاری واشنگتن و پکن، دونالد ترامپ از حذف تعرفه واردات خودرو آمریکایی در چین خبر داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری خبر داد که چین توافق کرده است تعرفه ۴۰ درصدی واردات خودرو آمریکایی را کاهش داده و یا حذف کند.

ترامپ در دیداری حساس در حاشیه جلسه سران گروه ۲۰ در آرژانتین با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین توافق کردند تا پس از ماه‌ها جنگ تجاری، آتش بسی ۹۰ روزه اعلام کنند.

کاخ سفید اعلام کرد روسای جمهوری دو کشور توافق کردند که اعمال تعرفه‌های جدید را موقتاً متوقف کرده و برای رسیدن به یک توافق تجاری تازه در طول ۹۰ روز تلاش کنند. در صورتی که در این مدت توافقی حاصل نشود، تعرفه‌های ۱۰ درصدی که پیشتر اعمال شده بود، به بیست درصد افزایش می‌یابد.

این نخستین دیدار دو طرف از زمان شروع جنگ تجاری بین دو کشور بود. آمریکا سال جاری ابتدا تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر پنجاه میلیارد کالای چینی وضع کرد که پکن هم دست به اقدام مشابهی زد.

واشنگتن در ماه سپتامبر دور دوم جنگ تجاری را کلید زد و بر دویست میلیارد دلار از کالاهای چین تعرفه‌ای ۱۰ درصدی بست. چین هم بر شصت میلیارد دلار کالای آمریکایی بین پنج تا ۱۰ درصد تعرفه وضع کرد.

ترامپ تهدید کرده است که اگر توافقی حاصل نشود بر ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی وضع می‌کند. این همان نقطه کوری است که موجب می‌شود بازار روز خوش نبیند و سرمایه گذاران همچنان به آرزو کردن برای برقرار صلحی پایدار بینشی و ترامپ ادامه دهند.

هدف آمریکا از به راه انداختن این جنگ فشار آوردن بر چین برای تسهیل حضور کمپانی‌های آمریکایی در بازار چینی‌ها و کاستن از کسری تراز تجاری با آن کشور است.

کسری تراز تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۷ به ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده است. طبق آمار دولتی آمریکا، کسری تراز تجاری این کشور در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی مقابل چین به ۲۶۱ میلیارد دلار رسیده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar