خاتمه خدمات ۳G و دردسر جدید خودروها

سه شنبه 10 اسفند 00 ساعت 10:41
خاتمه خدمات 3G و دردسر جدید خودروها

در اصطلاح مخابراتی به پایان خدمات یک نسل از فناوری ها «غروب شبکه» یا network sunsets‌ می گویند. این غروب برای میلیون ها خودرو در حال تردد که از نسل سوم استفاده می کنند به معنی پایان روزآمدی [آپدیت] و خدمات از راه دور اینترنتی است.

خدماتی که در خودروهای نیازمند به نسل ۳ یا ۳G لطمه می بینند، در خودروهای مختلف متفاوت است و برخی از آنها فقط لاکچری هستند و از دست رفتن آنها خیلی هم دلتنگ کننده نیست اما برخی از این خدمات به فوریت ها و خدمات امدادرسانی برای کسانی که در راه می مانند ربط پیدا می کنند.

خیلی از برندهای مهم جهانی از جمله تسلا، آئودی، هوندا و نیسان هم مشمول از دست رفتن این خدمات می شوند.

اِی تی اند تی اولین شرکت تله ارتباطات راه دور یا تله کامیونیکیشن است که شبکه ۳G‌ را غیرفعال می کند. با غیرفعال شدن این نسل، بسیاری از تلفن های همراه و خیلی از لوازم امنیتی منازل و اماکن از گردونه خارج می شوند.

برخی از صاحبان این نوع لوازم و وسایل الکترونیکی و مخابراتی ممکن است اصلا هیچ مشکلی را تجربه نکنند اما برای برخی از خودروهای جدید که مجهز به تماس فوری با اورژانس در سوانح بودند، این خدمات از دست می روند.

برخی از خودروها که مجهز به مکان یابی [نویگیشن] نسل سوم هستند دیگر نقشه خوانی و مکان یابی آنها آنلاین و در زمان حال نخواهد بود و قابل آپدیت هم نیست.

کنی هاوک Kenny Hawk مدیر عامل موجیو Mojio [ارائه دهنده خدمات حمل و نقل نوین] می گوید: «وقتی خوب به موضوع فکر میکنید خیلی بدموقع اتفاق افتاد، چون خیلی از عمر این نسل از فناوری نمی گذرد که غروب آن فرارسیده است.» موجیو با فولکس واگن و آئودی در ارائه خدمات در فوریت ها و تصادف ها همکاری می کند. هاوک می گوید: «تعداد خودروهایی که از این خدمات بهره مند می شدند کم نیستند. این خودروها به ابزارهای کنترل تله ماتیک، مودم و آنتنی مجهز هستند که با شبکه ۳G‌ کار می کند.»

این نکته باید به وضوح روشن شود که عدم ادامه شبکه های ۳G‌ به هیچ عنوان به معنی منسوخ شدن یا از رده خارج شدن هیچ کدام از برندهای خودرویی نیست، فقط برخی از خدمات اینترنتی غیرفعال خواهد شد. ممکن است روی قیمت برخی از خودروها اثر بگذارد چون دیگر این خدمات در آنها قابل ارائه نیست.

شرکت های تله کامیونیکیشن یا مخابرات به خاطر نیاز به زیرساخت های خود برای روزآمدی نسل جدید فناوری ها مجبورند فناوری های قدیمی تر مثل نسل ۳ را از دور خارج کنند. در حال حاضر نسل پنجم در حال گسترش است و نیاز به این زیرساخت ها و ظرفیت های آن دارد.

اِی تی اند تی در پاسخ ایمیلی گفته است: «از فوریه سال ۲۰۱۹ است که همکاری با سازندگان خودروها شروع شده تا نسل جدید فناوری ها مورد استفاده قرار گیرند و به آنها اطلاع رسانی شده بود که در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ نسل۳ خاتمه خواهد یافت. در این دوره گذار هم به مشتریان اطلاع رسانی شده بود.»

تنها موضوع نگران کننده این غروب شبکه این است که برای برخی از مردم هنگام رانندگی حوادثی همچون سکته قلبی اتفاق می افتد که نیاز به اورژانس و فوریت های پزشکی پیدا میکنند، خاتمه نسل ۳ یا ۳G‌ احتمال مرگ و میر در چنین حوادثی را بالاتر می برد.

برخی از خودروسازان امکانی را در شبکه های نمایندگی خدمات پس از فروش خود ایجاد کرده اند که برخی از برندها و مدل ها را با دریافت مبلغی هم از لحاظ سخت افزاری و هم نرم افزاری به روز می کنند.

برایان مودی Brian Moody مدیر اتوتریدر Autotrader می گوید: «آمد و نیامد دارد. راه حلی که خودروسازان برای این موضوع در نظر گرفته اند با هم فرق می کند و برای همه مدل ها و محصولات کارساز نیست.»

برای مثال تسلا برای مدل اس ساخت پیش از ژوئن ۲۰۱۵ با دریافت ۲۰۰ دلار سخت افزاری و نرم افزاری به روزرسانی می کند. بدون این آپ دیت، صاحبان تسلا خیلی از خدمات و قابلیت های از راه دور اینترنتی را از دست می دهند. حتی سیستم صوتی-تصویر-اینترنتی آنها مختلف می شود. مثل نقش خوانی و مکان یابی در لحظه [نویگیشن] و اطلاعات آنی ترافیک.

صاحبان برخی از مدل های هوندا هم تا ۲۲ فوریه وقت داشتند نرم افزار جدید را دانلود کنند و رایگان بود اما حالا باید ۹۰۰ دلار بپردازند تا هم سخت افزار و هم نرم افزار این خودروها به روز شود.

خودروسازان دیگر مثل فولکس واگن و استلانتیس [صاحب برندهایی همچون جیپ، رام و کرایسلر] قراردادی با پیمان کار [شخص ثالث] بسته اند که این خدمات را به جای آنها انجام دهد.

برای مثال شرکت موجیو به دارندگان آئودی و فولکس امکان وصل کردن ابزارهای جدید و به روز را به سامانه OBD این خودروها را می دهد. آئودی پیش از اشتراکی کردن این خدمات و دریافت آبونمان، فعلا این خدمات را رایگان به صاحبان آئودی ارائه می دهد.

جنرال موتورز [صاحب برندهای شورولت، بیوک،‌ جی ام سی و کادیلاک] به مشتریان تا ماه اکتبر فرصت داده که از راه دور آپدیت کنند. تویوتا هم گفته است که این خدمات در زمان مقتضی منقضی می شوند و مانند خیلی از کالا و خدمات عمر مفید آنها به سر می رسد. در وبسایت تویوتا آمده است: «این شرایط در اثر عواملی به وجود آمده که در کنترل ما نبوده است، ما به خاطر نارضایتی پیش آمده از صمیم قلب متأسفیم.»

صاحبان خودروهای فورد از جمله برند لینکلن آن تقریباً تحت تأثیر این رویداد قرار نگرفته اند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar