خداحافظی مرسدس – آام‌گ با موتورهای دوازده سیلندر خورجینی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
خداحافظی مرسدس - آام‌گ با موتورهای دوازده سیلندر خورجینی

موتور دوازده سیلندر توربو آام‌گ یک پیشرانه به معنای واقعی کلمه افسانه‌ای است. این موتور با حجم ۶ لیتری خود ۶۲۱ اسب بخار نیرو و میزان شگفت انگیزی گشتاور معادل ۱۰۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند. دیوانه کننده است! هر چند، هر چقدر هم که این موتور فوق العاده باشد، بالاخره روزی باید عطای آن را به لقایش بخشید. در مصاحبه با مجله کار اند درایور (Car and Driver)، توبیاس مورس، مدیر عامل آام‌گ گفته: "بالاخره، موتور ۱۲ سیلندر قرار است از خطوط تولید آام‌گ خارج شود." این جمله به مانند خنجری در قلب ماشین بازها و دوست داران آام‌گ می‌ماند.

مورس در ادامه افزوده: "در قوی‌ترین خودروهای مجموعه مدل‌های خود، ما مسیر متفاوتی را می‌خواهیم دنبال کنیم." ظاهراً، این بدین معنی است که مدل‌های آتی آام‌گ قرار است نیروی مورد نیاز خود را از آرزوها و امیدهای بر باد رفته ما تأمین کنند! هر چند، کار اند درایور در گزارش خود پیش بینی کرده که قوی‌ترین موتور آام‌گ یک نسخه هیبریدی شده از موتور ۴ لیتری توربو هشت سیلندر خورجینی آام‌گ خواهد بود و تا ۸۰۰ اسب بخار نیرو خواهد داشت.

خوشبختانه، این تغییر قرار نیست خیلی سریع اتفاق بیفتد. در حال حاضر، آام‌گ موتور دوازده سیلندر خورجینی را روی سه مدل S65، SL65 و G65 مورد استفاده قرار داده است. هر چند، با بازطراحی SL برای نسل بعدی، این موتور دوازده سیلندر خورجینی برای همیشه قرار است کنار گذاشته شود. S65 هم تا زمان رونمایی از نسل آتی خود از این موتور قرار است استفاده کند. نکته‌ای که در مورد G65 جالب است این که کمپانی به آرامی در حال کاهش میزان تولید آن است و هنوز برنامه‌ای برای تولید نسل جدید آن اعلام نکرده است. خوشبختانه، G65 فعلی همین چند وقت پیش رونمایی شده و هنوز می‌توانیم امیدوار باشیم که تا بازطراحی بعدی ۳۰ سال آینده، این موتور دوازده سیلندر را حفظ خواهد کرد! بیایید امیدوار باشیم!

موتور دوازده سیلندر خورجینی که داخل کمپانی با کد M279 شناخته می‌شود، قرار نیست از دیگر برندهای جانبی مرسدس هم کنار گذاشته شود. آام‌گ این موتور را همچنان قصد دارد برای ساب برندهای دیگر مرسدس مانند مرسدس میباخ تولید کند. در مدل‌های مرسدس میباخ، این موتور ۶۲۱ اسب بخار نیرو و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

مورس در این باره به کار اند درایور گفته: "ما به تولید این موتور برای دیگر برندهای جانبی خود ادامه خواهیم داد."

این موضوع که یکی از بهترین موتورهای موجود حال حاضر صنعت خودرو به زودی قرار است از مدل‌های یکی از برندهای پرفورمنس برتر دنیا حذف شود موضوعی ناراحت کننده است، ولی حداقل این که کمپانی آن را برای همیشه نمی‌خواهد کنار بگذارد. مرسدس فقط می‌خواهد آن را روی مدل‌های فوق لوکس میباخ استفاده کند و دیگر خبری از غرش‌های سهمگین آن روی یک مدل آام‌گ نخواهد بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "خداحافظی مرسدس – آام‌گ با موتورهای دوازده سیلندر خورجینی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امين
مهمان

این همون بنز هست که ای ام جی موتورشو طراحی میکنه؟