خودروی عجیب تاترا ۶۱۳ Mi لانگ الکترونیک

شنبه 25 آذر 02 ساعت 10:04
خودروی عجیب تاترا 613 Mi لانگ الکترونیک

تاترا ۶۱۳ Mi خودرویی از جمهوری چک با پیشرانه ۸ سیلندر هوا خنک و نصب شده در عقب است.

تاترا برندی از کشور جمهوری چک است که اگرچه هم‌اکنون خودرو تولید نمی‌کند؛ اما تاریخچه‌ای درخشان در اواخر قرن بیستم دارد. این شرکت به خاطر طراحی متمایز و غیرعادی مشهور شد. خصوصا با محصولات پیشرانه عقب تاترا که بسیار متفاوت از خودروهای دوران خود بودند. یکی از این خودروها تاترا ۶۱۳ Mi لانگ الکترونیک است که نسخه‌ای متفاوت از تاترا ۶۱۳ به حساب می‌آید. ۶۱۳ Mi لانگ الکترونیک را می‌توان گل سرسبد تلاش‌های مهندسی تاترا دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی دانست. سدان مشهور تاترا در سال ۱۹۷۵ و به عنوان محصولی لوکس با طراحی مدرن و آیرودینامیک معرفی شد.

اگرچه این خودرو بر اساس ۶۱۳ طراحی شده توسط Vignale بنا شد اما محصولی که مشاهده می‌کنید از کابین مدرن‌تری نسبت به نمونه‌های استاندارد سود می‌برد. ۶۱۳ Mi لانگ الکترونیک برای رقابت با بهترین سدان های آلمانی و انگلیسی زمان خود معرفی شد و از تجهیزات استانداردهای همچون سیستم هشدار صوتی سود می‌برد. این سیستم عیوب خودرو و دیگر پیام‌های مهم را به اطلاع راننده می‌رساند.

یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های تاترا ۶۱۳ Mi را می‌توان پیشرانه ۸ سیلندر هوا خنک انژکتوری دانست که روی اکسل عقب نصب شده بود. این خودروی ویژه در سال ۱۹۹۳ مونتاژ شده و نسخه ۳.۵ لیتری از پیشرانه ۸ سیلندرش حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت می‌گیرد. نکته جالب اینکه محصول یاد شده اوایل سال جاری میلادی با قیمت حدود ۱۱۰ هزار دلار برای فروش آماده شد.

اما سواری تاترا چگونه است؟ با توجه به ویدئوی منتشر شده می‌توان گفت گیربکس خودرو خیلی نرم نیست زیرا راننده در تلاش برای یافتن دنده صحیح است و این موضوع به ویژه زمانی که پیشرانه و گیربکس هنوز سرد هستند خودش را نشان می‌دهد. صدای پیشرانه ۸ سیلندر نیز مشابه خودروهای دیگر نیست و تجربه‌ای بسیار منحصربه‌فرد را در پشت فرمان ارائه می‌کند. سیستم تعلیق تاترا نیز نرم است اما در پیچ‌ها خیلی باعث تلاطم خودرو نمی‌شود.

تنها ۱۷ دستگاه از تاترا ۶۱۳ Mi لانگ الکترونیک تولید شد و به جرات می‌توان گفت هنوز برخی نمونه‌ها در وضعیت خوبی قرار دارند. این مدل، جزو آخرین محصولات تاریخ تاترا محسوب می‌شود و بخشی از خاطرات جالب دنیای خودرو است.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar