رونمایی ماهیندرا تار روکس

بروزرسانی در: یکشنبه 28 مرداد 03 ساعت 16:56
رونمایی ماهیندرا تار روکس

این شاسی‌بلند آفرودی هندی که با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی چهار سیلندر و امکانات ایمنی مدرن به بازار عرضه می‌شود، قیمت پایه تنها ۱۵ هزار دلاری دارد.

ماهیندرا مدلی بنام تار (Thar) را در سبد محصولات خود دارد که کپی جیپ رانگلر محسوب می‌شود. حال این شرکت هندی، نسخهٔ چهاردر این شاسی‌بلند آفرودی را با نام تار روکس معرفی کرده است. این خودرو که روی شاسی نردبانی جدیدی ساخته شده و ظاهر متمدن‌تری دارد، وعدهٔ ارائهٔ سواری نرم‌تر و درعین‌حال حفظ توانایی‌های آفرود را داده است. هرچند این اولین بار است که ماهیندرا اقدام به ساخت نسخهٔ پنج‌در تار می‌کند اما رابطهٔ این شرکت با جیپ به دههٔ ۴۰ بازمی‌گردد یعنی زمانی که جیپ‌های ویلیز را به‌صورت تحت لیسانس در هند تولید می‌کرد.

در تار روکس غیر از اضافه شدن دو در عقب و بدنهٔ کشیده‌تر، چند تغییر ظاهری دیگری هم نسبت به نسخهٔ دودر به چشم می‌خورد. برجسته‌ترین ویژگی ظاهری این جیپ چهاردر هندی، جلوپنجرهٔ جدیدی با شش شیار عمودی است که به دو قسمت تقسیم شده‌اند. سپرها نیز به‌طور ماهرانه‌ای مورد به‌روزرسانی قرار گرفته و چراغ‌های جلو و عقب هم از گرافیک مدرن LED بهره‌مند شده‌اند. طرح دورنگ سفارشی بدنه نیز تصور سقف قابل جدا کردن را ایجاد می‌کند هرچند که درواقع این‌طور نیست.

تار روکس ۴,۴۲۸ میلی‌متر طول، ۱,۸۷۰ میلی‌متر عرض و ۱,۹۲۳ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۵۰ میلی‌متر است. این یعنی شاسی‌بلند آفرودی چهاردر ماهیندرا ۴۴۳ میلی‌متر کشیده‌تر از نسخهٔ دودر بوده و ۴۰۰ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد. بااین‌حال، تار روکس هنوز هم ۳۵۷ میلی‌متر از رانگلر چهاردر کوتاه است. این شاسی‌بلند هندی روی رینگ‌های آلیاژی ۱۸ یا ۱۹ اینچی قرار می‌گیرد که با لاستیک‌های ۲۵۵ پوشیده می‌شوند.

کابین این ماشین کاملاً از تار دودر گرفته شده اما به گفتهٔ سازندهٔ هندی، از لحاظ لرزش، ارتعاش و سروصدا بهبود پیدا کرده است. در اینجا یک صفحه‌نمایش اطلاعاتی-سرگرمی جدید ۱۰.۲۵ اینچی هم به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود که در تیپ‌های میانی و بالایی با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی همراه است. همچنین در تیپ پرچم‌دار، امکاناتی مثل تهویهٔ صندلی‌های جلو، جعبه‌داشبورد خنک شونده، سانروف پانوراما، شارژر بی‌سیم و سیستم صوتی هارمن کاردون با ۹ بلندگو هم ارائه می‌شود.

هرچند در هند قوانین ایمنی سفت و سختی برای خودروها وجود ندارد اما ماهیندرا شاسی‌بلند جدید خود را به‌صورت استاندارد به شش ایربگ مجهز کرده و بیش از ۱۰ سیستم کمک‌راننده را هم برای آن در نظر گرفته است که قابلیت خودران سطح دو را فراهم می‌کند. مهم‌تر از این، تار روکس روی شاسی نردبانی کاملاً جدید ماهیندرا بنام N-Glyde ساخته شده که وعدهٔ سطح راحتی مشابه با شاسی‌بلند ساختار یکپارچهٔ ماهیندرا XUV700 را داده است. سیستم تعلیق این خودرو هم در جلو از نوع مستقل دو جناقی با فنرهای پیچشی و در عقب از نوع اکسل صلب است.

ماهیندرا برای تار روکس دو پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته است که هردو قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به نسخهٔ دودر دارند. یکی از این موتورها یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو GDI است که ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور بعدی هم از نوع ۲.۲ لیتری توربودیزل با ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور است. نیروی این موتورها توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک آیسین به چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

توانایی‌های آفرود تار روکس مطابق با ظاهر خشن آن است خصوصاً زمانی که به سیستم ۴Xplor مجهز باشد که شامل قفل الکترونیکی دیفرانسیل‌ها و حالات رانندگی برای مسیرهای مختلف می‌شود. این خودرو همچنین از سیستم کمکی هوشمند کرال هم بهره می‌برد که برای اولین بار است که در یک خودروی هندی دیده می‌شود. علاوه بر این، تار روکس زاویهٔ ورود ۴۱.۷ درجه دارد و می‌تواند در عمق ۶۵۰ میلی‌متر آب هم حرکت کند.

قیمت ماهیندرا تار روکس در هند از ۱۳ میلیون روپیه معادل ۱۵,۵۰۰ دلار برای نسخهٔ بنزینی محرک عقب گیربکس دستی پایه آغاز می‌شود و نهایتاً به ۲۰.۵ میلیون روپیه معادل ۲۴,۴۰۰ دلار برای نسخهٔ پرچم‌دار دیزلی اتوماتیک چهارچرخ محرک می‌رسد. این یعنی قیمت شاسی‌بلند آفرودی چهاردر ماهیندرا نزدیک به ۲ هزار دلار از نسخهٔ دودر بیشتر است. تحویل تار روکس به خریداران از ماه آینده آغاز خواهد شد.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar