معرفی جینتا آکولا

یکشنبه 18 شهریور 03 ساعت 14:33
معرفی جینتا آکولا

جینتا که تنها ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد، به پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 با ۶۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است و با قیمت پایهٔ ۳۶۰ هزار دلار عرضه می‌شود.

شرکت بریتانیایی جینتا در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه ژنو سوپراسپرت کانسپتی را با نام آکولا معرفی کرد و حالا پس از پنج سال توسعه، سرانجام نسخهٔ تولیدی این خودرو آماده و معرفی شده است. برخلاف برندهای نوپا و ناشناخته‌ای که این روزها در دنیای سوپراسپرت‌ها زیاد می‌بینیم، جینتا سابقه‌ای در حدود ۷۰ ساله دارد. این شرکت کوچک بریتانیایی مثل لوتوس و مارکوس، به لطف رونق خودروهای اسپرت سبک پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و در طول تاریخ خود، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است.

طی بیست سال گذشته یعنی از زمانی جینتا توسط مالک کنونی‌اش «لارنس تاملینسون» خریداری شد، این شرکت روی ساخت خودروهای مسابقه‌ای تمرکز کرده است و بنابراین، آکولا یک حرکت بزرگ برای جینتا و جاه‌طلبانه‌ترین خودروی جاده‌ای آن محسوب می‌شود. این سوپراسپرت بریتانیایی همچنین مملو از دانش موتوراسپرت است اما به گفتهٔ جینتا، آکولا فقط برای رانندگی در پیست طراحی نشده به‌اندازه‌ای کاربردی است که می‌توان در جاده‌های عمومی هم با آن رانندگی کرد. به‌عنوان‌مثال، سوپراسپرت جینتا از صندوق باری با ظرفیت ۴۷۳ لیتر بهره می‌برد که از بسیاری از خودروهای سواری معمولی بیشتر است.

در طول فرایند تبدیل نسخهٔ کانسپت آکولا به تولیدی، طراحی تهاجمی و منحصربه‌فرد بدنهٔ آن کمرنگ نشده است. همچنین ویژگی‌های آیرودینامیکی افراطی این سوپراسپرت برگرفته از خودروهای مسابقه‌ای لمان آکولا است. علاوه بر اسپلیتر جلو و بال بزرگ عقب، آکولا از کف کاملاً صاف فیبر کربنی بهره می‌برد تا جریان هوا بدون اختلال به سمت دیفیوزر حرکت کند. هدف تاملینسون، ساخت سوپراسپرتی بوده که همان‌قدر که در پیستی مثل نوربرگ‌رینگ توانمند است، در مسیر رفت‌وبرگشت هزار کیلومتری هم راحت باشد.

برای اینکه آکولا تا حد امکان سریع و سبک باشد، جینتا از یک مونوکوک فیبر کربنی همراه با ساب‌فریم‌های فیبر کربنی استفاده کرده که توسط یک رول کیج فولادی تقویت می‌شود. سیستم تعلیق هم از نوع دو جناقی آلومینیومی با کمک‌فنرهای الکترونیکی تطبیقی و آنتی‌رول‌های جلو عقب با قابلیت تنظیم دستی است. آکولا از رینگ‌های ۲۰ اینچی آلومینیومی تک‌پیچ استفاده می‌کند که ساخت خود آکولا هستند و با لاستیک‌های پیرلی P Zero پوشیده شده‌اند. وظیفهٔ متوقف کردن خودرو هم بر عهدهٔ دیسک‌های ترمز فولادی ۳۶۰ میلی‌متری است درحالی‌که نمونه‌های کربن سرامیکی هم قابل سفارش خواهد بود.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های آکولا اما پیشرانهٔ آن است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز شده است که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه که تنها ۱۷۵ کیلوگرم وزن دارد، کاملاً پشت محور جلو نصب شده است به‌گونه‌ای که بخش عمده‌ای از موتور زیر شیشهٔ جلو و داخل داشبورد عمیق خودرو قرار گرفته است و بنابراین، آکولا اساساً خودرویی موتور وسط محسوب می‌شود. به گفتهٔ جینتا، این ترکیب هندلینگ فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند و جانمایی قطعات آیرودینامیکی را در قیاس با ترکیب موتور وسط معمولی آسان‌تر می‌کند.

برخلاف بسیاری از شرکت‌های کوچک ساخت سوپراسپرت که اقدام به خرید پیشرانهٔ آماده از خودروسازان بزرگ می‌کنند، بلوک آلومینیومی موتور آکولا ساخت خود آکولا است. این بلوک از نوع بیلت است که یعنی برخلاف پیشرانه‌های تولید انبوه معمولی که با استفاده از فلز مذاب ساخته می‌شوند، بلوک موتور V8 جینتا از طریق تراشکاری و ماشین‌کاری یک قطعه آلومینیوم جامد ساخته می‌شود. این پیشرانه همچنین از سوپاپ‌های تیتانیومی بهره می‌برد. جینتا تمام تلاش خود را کرده است تا به توزیع وزن ۵۰-۵۰ دست پیدا کند و به همین دلیل سر اگزوزها از طرفین خودرو بیرون آمده‌اند تا کوتاه‌تر شوند.

برای انتقال نیروی پیشرانه هم گیربکس‌های شش سرعته دستی و هفت سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است که در عقب قرار دارد و قدرت را به دیفرانسیل لغزش محدود تحویل می‌دهد. هرچند در دنیای سوپراسپرت‌های توربوشارژ و هیبریدی، قدرت ۶۰۰ اسب بخاری آکولا چندان قابل‌توجه به نظر نمی‌رسد اما ازآنجایی‌که این خودرو تنها ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد، با همین قدرت هم بسیار سریع خواهد بود به‌گونه‌ای که ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست میابد. جینتا همچنین برای این خودرو یک باک سوخت بزرگ ۱۰۰ لیتری را در نظر گرفته است که امکان پیمودن ۷۲۵ کیلومتر را با یک بار سوخت‌گیری فراهم می‌کند.

هرچند داخل آکولا شبیه خودروهای مسابقه‌ای به نظر می‌رسد اما جینتا به ویژگی‌های کاربردی برای رانندگی‌های روزمره هم توجه داشته و امکاناتی مثل جا لیوانی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی با اپل کارپلی، شارژر بی‌سیم گوشی و گرم‌کن شیشهٔ جلو را ارائه کرده است. در اینجا همچنین بسیاری از قطعات مثل دستگیرهٔ درها، دریچه‌های تهویه و توری بلندگوها از آلومینیوم ماشین‌کاری شده ساخته شده‌اند. متأسفانه اما افراد کمی شانس رانندگی با آکولا را خواهند داشت زیرا تنها ۲۰ دستگاه آر این خودرو ساخته می‌شود که یکی از آن‌ها متعلق به رئیس شرکت است. قیمت این خودرو هم از ۲۷۵ هزار پوند معادل ۳۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar