معرفی فراری SF90 XX

شنبه 10 تیر 02 ساعت 15:00
معرفی فراری SF90 XX

فراری SF90 XX که در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر با قیمت ۸۴۰ تا ۹۳۰ هزار دلار معرفی شده است، اولین محصول XX جاده‌ای ایتالیایی‌ها محسوب می‌شود.

تمام مدل‌های XX قبلی فراری فقط مخصوص پیست بودند اما این نام برای اولین بار با مدل جدید SF90 XX راهی خیابان‌ها خواهد شد. البته این خودرویی تولید محدود است که تنها ۷۹۹ دستگاه نسخهٔ کوپه و ۵۹۹ دستگاه از نسخهٔ اسپایدر آن ساخته می‌شود.

در SF90 XX شاهد همان قوای محرکهٔ نسخهٔ معمولی هستیم که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده است. بااین‌حال، قدرت این سیستم ۳۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده و حالا به ۱۰۳۰ اسب بخار رسیده است.

پیشرانهٔ V8 در این نسخهٔ جدید به‌تنهایی ۷۹۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که این رقم در نسخهٔ استاندارد ۷۸۰ اسب بخار بود. این پیشرانه به پیستون‌های جدید، ماشین‌کاری خاص محفظهٔ احتراق و کانال‌های ورودی و خروجی صیقلی‌تر مجهز شده است. مهندسان فراری همچنین سیستم هوای ثانویهٔ موتور را هم حذف کرده‌اند که ۳.۵ کیلوگرم کاهش وزن را به دنبال داشته است.

علاوه بر این، موتورهای الکتریکی هم افزایش قدرت داشته‌اند و حالا بجای ۲۲۰ اسب بخار، مجموعاً ۲۳۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. ظرفیت باطری‌ها اما تغییری نکرده و مثل قبل ۷.۹ کیلووات ساعت است و بنابراین، برد تمام الکتریکی SF90 همچنان ۲۵ کیلومتر خواهد بود. حداکثر سرعت در حالت الکتریکی نیز بدون تغییر باقیمانده و ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت است. بااین‌حال، به لطف قدرت بیشتر، هردو نسخهٔ کوپه و اسپایدر XX ظرف ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۰.۲ ثانیه از نسخهٔ معمولی سریع‌تر است. حداکثر سرعت این ماشین هم ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

بااین‌حال، نسخهٔ اسپایدر با وزن ۱۶۶۰ کیلوگرم که ۱۰۰ کیلوگرم از نسخهٔ کوپه بیشتر است، برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶.۷ ثانیه زمان نیاز دارد که دودهم ثانیه از کوپه بیشتر است. فراری برای SF90 XX حالت رانندگی ویژه‌ای بنام کوالیفاینگ را تدارک دیده است که حالت بوست جدیدی را در موتورهای الکتریکی فعال می‌کند. این حالت هنگام خروج از پیچ‌ها قدرت بیشتری را فراهم می‌کند و به ادعای فراری، تایم خودرو در پیست فیورانو را ۰.۲۵ ثانیه کاهش می‌دهد. باطری نیز انرژی کافی برای حداکثر ۳۰ بار استفاده از این حالت را خواهد داشت.

نرم‌افزار گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ SF90 در این نسخه اصلاح شده است تا هنگام تعویض دنده صدایی شبیه برداشتن پا از روی پدال گاز در دورهای بالای پیشرانه تولید کند. همچنین ترمزهای خودرو هم ارتقاء پیدا کرده و حالا در جلو از کالیپرهای جدید با خنک‌کنندگی بهتر و در عقب از دیسک‌های بزرگ‌تر ۳۹۰ میلی‌متری بجای ۳۶۰ میلی‌متری بهره می‌برد.

SF90 XX در ظاهر به لطف تغییرات متعددی کاملاً تهاجمی‌تر از نسخهٔ معمولی به نظر می‌رسد. ازجملهٔ ویژگی‌های ظاهری این نسخه می‌توان به اسپلیتر بزرگ‌تر جلو که جریان هوا را به زیر خودرو هدایت می‌کند، چهار مجرای هوا روی دماغه، دو ورودی هوا روی درب پیشرانه درست پشت سقف و سه آب‌شش روی هرکدام از گلگیرها اشاره کرد. علاوه بر این، یک بال بزرگ در عقب خودرو به چشم می‌خورد و چراغ‌های چهارتایی عقب هم با یک نمونهٔ باریک سراسری جایگزین شده‌اند. با این تغییرات، SF90 XX در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۵۳۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که ۴۵ کیلوگرم بیشتر از نسخهٔ معمولی است.

تغییرات داخلی خودرو اما نسبتاً جزئی هستند. در اینجا شاهد تزئینات فیبر کربنی فراوان و داشبوردی با روکش آلکانترا هستیم درحالی‌که انتخاب‌گر دنده هم جلوتر رفته است. همچنین برای این ماشین صندلی‌های مسابقه‌ای یک‌تکه با کمربندهای ایمنی چندنقطه‌ای ارائه شده است. نسخهٔ اسپایدر اما به‌جز سقفی که ظرف ۱۴ ثانیه باز می‌شود، تفاوت خاصی با XX کوپه ندارد. فراری SF90 XX در نسخهٔ کوپه ۷۷۰ هزار یورو معادل ۸۴۲ هزار دلار و در نسخهٔ اسپایدر ۸۵۰ هزار یورو معادل ۹۳۰ هزار دلار قیمت دارد و تمام نمونه‌های آن فروخته شده‌اند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar