معرفی نسخه تولیدی تسلا سایبرتراک

جمعه 10 آذر 02 ساعت 10:05
معرفی نسخه تولیدی تسلا سایبرتراک

نسخهٔ تولیدی سایبرتراک با ظرفیت یدک کشی ۵ تن و حداکثر برد ۵۵۰ کیلومتر در مدل‌های دو و سه موتوره با قیمت ۸۰ و ۱۰۰ هزار دلار به اولین خریداران تحویل داده شد.

۲۱ نوامبر ۲۰۱۹ روزی بود که جهان تسلا سایبرتراک عجیب‌وغریب را دید. در آن زمان، این یک پیکاپ کانسپت بود که وعدهٔ پرفورمنس بالا، برد زیاد و قیمت پایین را می‌داد. حال پس از بارها تأخیر، سرانجام نسخهٔ تولیدی سایبرتراک در کارخانهٔ تسلا در تگزاس معرفی شده است اما آیا به وعده‌های بزرگی که در سال ۲۰۱۹ داد عمل می‌کند؟ اعداد و ارقام نشان می‌دهد که پاسخ این سؤال تا حدودی زیادی مثبت است.

قوی‌ترین نسخهٔ این پیکاپ که سایبربیست نام دارد، از قوای محرکهٔ سه‌ موتوره با ۸۴۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. کسانی که به چنین قدرتی نیاز ندارند، می‌توانند سراغ نسخهٔ دو موتوره با ۶۰۰ اسب بخار بروند. نسخهٔ تک موتورهٔ محرک عقب سایبرتراک اما تا سال ۲۰۲۵ به بازار نخواهد آمد و فعلاً قدرت آن معلوم نیست. ماسک وزن سایبرتراک را ۳۰۸۰ کیلوگرم اعلام کرده است ولی بااین‌وجود، نسخهٔ سایبربیست ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۱ ثانیه طی می‌کند. حداکثر سرعت این نسخه هم ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. نسخهٔ دو موتورهٔ ۶۰۰ اسب بخاری برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۴.۱ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت درحالی‌که نسخهٔ تک موتوره این کار را در ۶.۵ ثانیه انجام می‌دهد. حداکثر سرعت این دو نسخه هم ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

شعاع حرکتی سایبرتراک اما کمی با اعدادی که در سال ۲۰۱۹ اعلام شد متفاوت است. بیشترین برد را در حال حاضر نسخهٔ دو موتوره با ۵۵۰ کیلومتر دارد و عجیب اینکه سایبربیست با وجود افزایش قابل‌توجه قدرت، با برد ۵۱۵ کیلومتری، اختلاف چندانی با همتای ضعیف‌تر خود ندارد. برد نسخهٔ تک موتوره هم ۴۰۰ کیلومتر اعلام شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ تسلا حداکثر برد سایبرتراک را بیش از ۸۰۰ کیلومتر اعلام کرده بود. بااین‌حال، با ۱۵ دقیقه شارژ از طریق سوپرشارژرهای تسلا، ۲۲۰ کیلومتر به برد پیکاپ اضافه خواهد شد.

به گفتهٔ ایلان ماسک، بدنهٔ سایبرتراک ضدگلوله است. وی برای اثبات ادعای خود، در مراسم معرفی سایبرتراک تولیدی، ویدئویی از شلیک به سمت پیکاپ را به نمایش درآورده است. علاوه بر این، ماسک ادعا می‌کند که اسکلت بیرونی پیکاپ تسلا استحکام پیچشی بیشتری نسبت به مک‌لارن P1 دارد. ضریب درگ این پیکاپ هم ۰.۳۳۵ cd اعلام شده که تقریباً مشابه سوبارو فارستر است. سایبرتراک می‌تواند در اتاق بار کامپوزیتی خود با ۱۸۰ سانتی‌متر طول و ۱۲۰ سانتی‌متر عرض، تا ۱۱۳۵ کیلوگرم بار را حمل کند درحالی‌که ظرفیت یدک کشی آن حداکثر ۵ تن اعلام شده است.

قیمت سایبرتراک تک موتورهٔ پایه از ۶۱ هزار دلار آغاز می‌شود اما همان‌طور که اشاره شد، این نسخه تا سال ۲۰۲۵ عرضه نخواهد شد. نسخهٔ دو موتوره نیز به میزان قابل‌توجهی گران‌تر است و قیمت آن از ۸۰ هزار دلار آغاز می‌شود. قیمت نسخهٔ پرچم‌دار سایبربیست هم به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد. این در حالی است که ماسک در سال ۲۰۱۹، قیمت پایهٔ سایبرتراک را ۴۰ هزار دلار و قیمت نسخهٔ سه موتوره را ۷۰ هزار دلار اعلام کرده بود. البته طی چهار سال گذشته با وقایعی مثل شیوع بیماری کرونا، کمبود قطعات و عدم اطمینان اقتصادی، شرایط بسیار تغییر کرده است.

در رویداد کارخانهٔ تگزاس، اولین نمونه‌های تولیدی سایبرتراک به ۱۰ خریدار تحویل داده شدند که همگی از کارکنان خود تسلا بودند. انتظار می‌رود تولید طی سال آینده افزایش پیدا کند اما به گفتهٔ تسلا، به دلیل مشکلات تولید، تا سال ۲۰۲۵ طول می‌کشد تا تیراژ این پیکاپ به حد کامل برسد.
 
پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar