معرفی هایپرکار برقی گک آیون SSR

پنج شنبه 20 مهر 02 ساعت 13:13
معرفی هایپرکار برقی گک آیون SSR

شرکت چینی گک ادعا می‌کند هایپرکاری تمام الکتریکی SSR با ۱۲۲۴ اسب بخار قدرت ظرف ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

چین صرفاً قصد مغلوب کردن خودروسازان غربی در بخش خودروهای خانوادگی را ندارد و از بازار سوپراسپرت‌ها هم سهم می‌خواهند. بدین منظور، برند آیون متعلق به شرکت گک، خودرویی بنام هایپر SSR را به بازار فرستاده است. این هایپرکاری الکتریکی با قدرت چشمگیر است که قیمت آن از تنها ۱,۲۸۶,۰۰۰ یوآن معادل ۱۷۶,۴۰۰ دلار آغاز می‌شود یعنی کمتر از یک‌دهم قیمت ریمک نورا یا لوتوس اوایا که بیش از ۲ میلیون دلار قیمت دارند.

داستان این خودرو با معرفی کانسپتی بنام Enpulse در سال ۲۰۲۰ شروع شد و سپس در سپتامبر سال قبل، گک نسخهٔ تولیدی آن را با ادعاهای پرفورمنس جسورانه‌ای مثل شتاب صفرتاصد ۱.۹ ثانیه معرفی کرد. حال سیزده ماه بعد، SSR که مخفف سوپر، اسپرت، ریس است، برای جاده آماده شده و ادعای شتاب زیر دو ثانیهٔ آن هنوز هم به قوت خود باقی است. البته هایپرکار گک در سه نسخه ارائه می‌شود که هر سه به قوای محرکهٔ چهارچرخ محرک با ۱۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۲۳۰ نیوتن متر گشتاور مجهز هستند اما شتاب نسخهٔ پایه با قیمت ۱۷۶ هزار دلار، ۲.۳ ثانیه است.

دو نسخهٔ بعدی بنام‌های اسپید با قیمت ۱,۳۸۶,۰۰۰ یوآن معادل ۱۹۰ هزار دلار و ترک با قیمت ۱,۶۸۶,۰۰۰ یوآن معادل ۲۳۱ هزار دلار، هردو ظرف ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند. بااین‌حال، درحالی‌که نسخهٔ اسپید روی سرعت در خط مستقیم تمرکز دارد، نسخهٔ ترک به لطف تنظیم خاص شاسی، در پیست‌ها سریع‌تر خواهد بود. حداکثر سرعت این هایپرکار چینی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و با هر بار شارژ کامل باطری‌های ۷۵ کیلووات ساعتی هم می‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر را طی کند. بااین‌حال، مشخص نیست که این اعداد متعلق به کدام نسخه هستند.

هایپر SSR که خصوصاً در رنگ قرمز تصاویر تبلیغاتی شباهتی اجمالی به فراری ۴۵۸ دارد، سوپرکار خوش‌چهره‌ای است. درهای این ماشین که در پایین خود بریدگی عجیبی دارند، مثل مک‌لارن به سمت بالا باز می‌شوند و در عقب هم یک اسپویلر فعال جلب‌توجه می‌کند که به همراه دیگر ویژگی‌های آیرودینامیکی، ۱۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. هرچند در تصاویر مشخص نیست اما طبق گزارشات، بسیاری از عناصر بیرونی SSR از فیبر کربن ساخته شده که به گفتهٔ گک، این باعث کاهش وزن خواهد شد اما هنوز عددی در این رابطه اعلام نشده است.

هایپرکار گک در داخل با نمایشگر لمسی تبلتی ۱۴.۶ اینچی، صفحه آمپر دیجیتالی ۸.۹ اینچی جمع‌وجور در بالای غربیلک فرمان مستطیل شکل، گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌ها، کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای و سیستم صوتی با هشت بلندگو از سرنشینان استقبال می‌کند. چینی‌ها برای متوقف کردن این هایپرکار قدرتمند هم ترمزهای فیبر کربنی را در نظر گرفته‌اند.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar