معرفی هیوندای آیونیک ۵ N

شنبه 24 تیر 02 ساعت 09:18
معرفی هیوندای آیونیک 5 N

آیونیک ۵ N به سیستمی مجهز شده است که عملکرد گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ مدل‌های بنزینی N هیوندای را شبیه‌سازی می‌کند.

هیوندای سرانجام در فستیوال سرعت گودوود رسماً آیونیک ۵ N را رونمایی کرده است. این خودروعده تمرکز روی لذت رانندگی بیش از تمام رقبای الکتریکی خود را داده و قصد دارد به‌اندازهٔ مدل‌های بنزینی N هیوندای جذاب باشد. آیونیک ۵ N از پکیج باطری بزرگ‌تر ۸۴ کیلووات ساعتی و موتورهای الکتریکی قوی‌تر در جلو عقب بهره می‌برد. موتور جلو ۲۲۵ اسب بخار قدرت و موتور عقب ۳۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و مجموع خروجی را به ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند

در این خودرو اما حالتی بنام N Grin Boost هم تعبیه شده که به مدت ۱۰ ثانیه خروجی موتورها را به ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور افزایش می‌دهد. به لطف این نیروی چشمگیر، کراس‌اوور الکتریکی اسپرت هیوندای ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند؛ اما جذابیت آیونیک ۵ N صرفاً در اعداد و ارقام نیست و جادوی واقعی آن در درگیری و لذت راننده مشخص می‌شود. در ساختار بدنهٔ خودرو برای افزایش استحکام از ۴۲ نقطهٔ جوش اضافی استفاده شده و هیوندای ستون فرمان را هم تقویت کرده است.

سیستم توزیع گشتاور N نیز متحول شده و حالا توزیع گشتاور جلو عقب کاملاً متغیری را ارائه می‌کند و می‌تواند در یازده سطح مختلف تنظیم شود. علاوه بر این، هیوندای قوی‌ترین ترمزهای خود را برای این ماشین در نظر گرفته است که شامل دیسک‌های ۴۰۰ میلی‌متری و کالیپرهای چهار پیستونه در عقب و دیسک‌های ۳۶۰ میلی‌متری در عقب می‌شود. همچنین قدرت سیستم احیای انرژی ترمزها هم افزایش پیدا کرده است. در حالت N Race، راننده می‌تواند بین دو حالت انجورنس و اسپرینت یکی را انتخاب کند که اولی حداکثر قدرت را برای رانندگی‌های طولانی‌تر در پیست کاهش می‌دهد درحالی‌که دومی حداکثر قدرت را در اولویت قرار می‌دهد.

جالب‌ترین ویژگی‌های این خودرو اما N e-Shift و N Active Sound هستند. سیستم اول، با کنترل گشتاور موتور و ایجاد تکان‌های مصنوعی مشابه چیزی که هنگام تعویض دنده احساس می‌شود، گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ مدل‌های N بنزینی هیوندای را شبیه‌سازی می‌کند. سیستم دوم هم از طریق هشت بلندگوی داخلی و دو بلندگوی خارجی صدایی مشابه موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مدل‌های N را پخش می‌کند.

در همین حال، در ظاهر خودرو هم تغییرات زیادی صورت گرفته است. جلوی آیونیک ۵ N با اسپلیتر جدید ورودی‌های هوای بزرگ از نسخه‌های معمولی متمایز شده درحالی‌که در عقب شاهد اسپویلر منحصربه‌فرد، دیفیوزر بزرگ، و چراغ ترمز سوم مثلثی هستیم. این خودرو همچنین ۲۰ میلی‌متر کم‌ارتفاع‌تر، ۵۰ میلی‌متر عریض‌تر و ۸۰ میلی‌متر کشیده‌تر شده و روی رینگ‌های ۲۱ اینچی آلومینیومی فورج‌کاری شده با لاستیک‌های پیرلی P Zero قرار گرفته است.

داخل خودرو نیز تغییراتی را تجربه کرده که مهم‌ترین آن‌ها غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های مختلف N است. علاوه بر این، پدال‌ها بهینه شده‌اند، برای سیستم احیای انرژی ترمزها شیفترهای فلزی جدیدی در نظر گرفته شده و صندلی‌های اسپرت N هم به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند. هیوندای فعلاً قیمت و زمان عرضهٔ آیونیک ۵ N را منتشر نکرده است.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar