معرفی کانسپت های تویوتا FT-Se و FT-3e

یکشنبه 7 آبان 02 ساعت 13:18
معرفی کانسپت های تویوتا FT-Se و FT-3e

تویوتا در نمایشگاه حمل‌ونقل توکیو ۲۰۲۳ از دو کانسپت برجسته با نام‌های FT-Se و FT-3e رونمایی کرد.

ژاپنی‌ها با معرفی کانسپت های متنوع در سال ۲۰۲۱ باعث سورپرایز افراد زیادی شده بودند. یکی از آن کانسپت ها محصولی اسپرت و برقی بود و نوید آینده‌ای اسپرت و بدون آلایندگی را می‌داد. حالا در نمایشگاه حمل‌ونقل ژاپن شاهد رونمایی از یک کانسپت جدید با نام FT-Se هستیم که یک خودروی دو نفره به شمار می‌رود و با نشان گازو ریسینگ شناخته می‌شود. این خودروی مفهومی از تناسبات یک محصول پیشرانه وسط و اسپرت سود می‌برد.

کانسپت تویوتا FT-Se از رنگ بدنه جذاب نارنجی با سقف مشکی سود می‌برد و ورودی‌های هوای بزرگ در آن به چشم می‌خورند. البته به‌صورت واضح نمی‌توان گفت این خودرو نسخه نزدیک خط تولید از کانسپت سال ۲۰۲۱ است مخصوصاً اینکه تویوتا اشاره‌ای به جزئیات قوای محرکه این کانسپت نکرده است. مدل قبلی دارای سقف تارگا جداشدنی بود درحالی‌که FT-Se ظاهراً یک خودروی کوپه با سقف ثابت و دو بخش شیشه‌ای جداگانه است. نکته جالب اینکه در برخی تصاویر شاهد حضور تویوتا FT-Se در پیست هستیم. این خودرو از بال ثابت بزرگ استفاده می‌کند و بنابراین تصور می‌کنیم ژاپنی‌ها نسخه پیست محور FT-Se را نیز ساخته‌اند. از جمله ویژگی‌های بصری این کانسپت می‌توان به نوارهای نورانی کشیده در جلو و عقب اشاره کرد که باعث می‌شوند پهنای خودرو بیشتر به نظر برسد.

درست همانند بدنه که نسبت به خودروهای GR86 و سوپرا بسیار متفاوت کار شده است کابین نیز طراحی کاملاً جدیدی دارد. غربیلک فرمان یوغ مانند تویوتا FT-Se توسط نمایشگرهای مشابه گوشی‌های هوشمند احاطه شده و راننده از طریق آن‌ها به تمامی عملکردهای اصلی دسترسی خواهد داشت. همچنین پشت آمپرهای دیجیتالی پهن و تخت نیز در پیش چشمان راننده قرار دارند. هرچند تویوتا جزئیات این کانسپت را منتشر نکرده اما امیدواریم یک روز شاهد رونمایی از نسخه تولیدی آن باشیم. FT-Se می‌تواند نسخه مدرن MR2 در عصر محصولات برقی لقب بگیرد هرچند نباید زیاد امیدوار بود.

کانسپت دوم تویوتا در نمایشگاه حمل‌ونقل توکیو ۲۰۲۳ با نام FT-3e شناخته می‌شود که یک شاسی‌بلند کاربردی‌تر است و از قطعات مشترک با کانسپت FT-Se استفاده می‌کند. این خودرو از استایل متفاوتی نسبت به تمامی محصولات تویوتا سود برده ولی جزئیات فنی آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته استایل تیز با نوارهای نورانی عریض و اسپویلر سقف شناور باعث شده‌اند کانسپت موردبحث شبیه محصول سری bZ تویوتا برای سال‌های آینده باشد.

یکی از ویژگی‌های جالب این خودرو نمایشگرهای جانبی و بیرونی در درب‌ها هستند که به راننده و سرنشینان اطلاعاتی همچون دمای کابین، کیفیت هوا و میزان شارژ باتری را اعلام می‌کنند. این نمایشگرها در ستون‌های B و C جای گرفته‌اند و احتمالاً دارای حسگرهایی برای تشخیص اثرانگشت هستند. همچنین با دقت در بدنه می‌توان قرار گرفتن درگاه شارژ خودرو در سمت چپ را تشخیص داد.

خط سقف تویوتا FT-3e تقریباً تخت است و این امر نوید فضای سر زیادی را برای سرنشینان عقب خودرو می‌دهد. در بخش داخلی این کانسپت ۷ نمایشگر وجود دارد که شامل پشت آمپرهای دیجیتالی و نمایشگر مرکزی، دو نمایشگر عمودی در سمت چپ و راست فرمان و نمایشگر دوربین‌های نصب شده بجای آینه‌های سنتی هستند. همچنین آینه وسط خودرو نیز به عنوان نمایشگر عمل می‌کند. طراحی داشبورد نیز به گونه‌ای انجام شده که هدآپ دیسپلی در آن بکار گرفته شود. تنها دکمه‌ای که متوجه حضور در آن کابین شدیم روی پانل درب‌ها قرار دارد هرچند این کنترل‌ها نیز ظاهراً از نوع لمسی هستند. تویوتا اشاره‌ای به معرفی نسخه تولیدی FT-3e در آینده نکرده است. باید دانست حروف FT در این خودرو به معنی Future Toyota است اما این امر ضرورتاً به معنی تولید آن در آینده نخواهد بود. رقم ۳ نیز به معنی ابعاد کوچک‌تر FT-3e نسبت به bZ4X خواهد بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar