خودروهای دیزلی با آلودگی بیش از حد انتظار مواجه هستند!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودروهای دیزلی با آلودگی بیش از حد انتظار مواجه هستند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی بهترین خودروهای دیزلی دارای استانداردهای آلایندگی، نسبت به خودروهای بنزینی، با آلودگی بیشتری همراه هستند.

در حال حاضر با وجود این‌که تمام محصولات در صنعت خودروی اروپا براساس آخرین قوانین و مقررات در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ساخته می‌شوند، اما خودروهای دیزلی هنگام رانندگی در شرایط واقعی به طور سیستماتیک مقادیر زیادی اکسید نیتروژن در جو کره زمین رها می‌کنند. این نظریه براساس گفته دانشمندانی از شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک (ICCT) است؛ یک سازمان مستقل غیرانتفاعی مستقر در برلین، که نخستین نتایج طرح ابتکاری جدید خود را که با مشارکت تعدادی از سازمان‌های دیگر از جمله بنیاد FIA انجام داده، منتشر کرده است.

امروزه طرح ابتکاری آلایندگی واقعی شهری (True) یک سیستم ارزیابی را برای عموم ارائه داده است، که میزان آلایندگی و تولید گازهای گلخانه‌های خودروها را به صورت واقعی نشان می‌دهد. در این ابتکار از خودروهای سبز / زرد / قرمز (خوب / متوسط / ضعیف) برای نشان دادن سطح آلایندگی و رتبه‌بندی آن‌ها استفاده می‌شود.

خودروهای دیزلی با آلودگی بیش از حد انتظار مواجه هستند!

شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک اعلام می‌کند که حدود ۴، ۸۵۰ مدل خودرو را با استانداردهای یورو ۳ تا یورو ۶ تست کرده است؛ به طرز شگفت‌آوری، تمام خودروهای مدل یورو ۳، ۴ و ۵ مجهز به موتور دیزلی رتبهٔ ضعیفی کسب کردند و ۹۱ خودروی یورو ۶ نیز در رتبه قرمز جای گرفتند. در مقابل، تمام خودروهای مجهز به موتورهای بنزینی یورو، رتبه خوب یا متوسط را دریافت کردند. این بررسی‌ها همچنین نشان داد که چهار گروه خودروسازی میانگین انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از ۱۲ برابر بالاتر از حد مجاز مورد تأیید دیزل یورو ۶ دارند و خانواده خودروهای با بالاترین میزان تولید آلاینده نیز انتشار آلایندگی ۱۸ برابر حد مجاز دارند.

علاوه بر این، همهٔ مدل‌های دیزلی دارای استاندارد یورو ۶، در شرایط واقعی رانندگی میزان آلایندگی NOx بیش از حد مجاز یورو ۶ داشتند. این تحقیق همچنین نشان داده است که خودروهای خانواده یورو ۶ مجهز به موتور بنزینی که دارای بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، تقریباً با خانواده خودروهای دیزلی با کمترین میزان تولید آلاینده، در انتشار میزان NOx برابری می‌کند. تمام آزمون‌های انجام شده روی خودروهای مدل دیزلی یورو ۵، میزان انتشار NOx را حداقل دو برابر حد مجاز دانستند و بدترین آن‌ها ۱۸ برابر حد مجاز بود.

پیتر ماک از دانشمندان موسسه ICCT بیان کرد:

اگر من یک خریدار بودم، به این ارقام نگاه می‌کردم و به این نتیجه می‌رسیدم که نباید خودروی دیزلی بخرم. حتی خودروهای دیزلی با استاندارد یورو ۶ نیز در حال حاضر درست عمل نمی‌کنند؛ بنابراین تقریباً همه آن‌ها نباید به مراکز شهر دسترسی داشته باشند.

مایک هاوِس، مدیر اجرایی انجمن سازندگان و فروشندگان موتور خودرو گفت:

با توجه به سرمایه‌گذاری‌های وسیع در حوزه خودرو، هر نسل از وسایل نقلیه نسبت به گذشته پیشرفته کرده و میزان انتشار آلاینده‌های پایین‌تری نیز دارد. در گزارش شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک نیز این مطلب تصریح و تائید شده است و مصرف‌کنندگان می‌توانند اطمینان خاطرداشته باشند که در حال حاضر کلیه خودروهای جدید برای فروش، تمیزترین محصولات و سازگار با آخرین استانداردهای زیست محیطی اتحادیه اروپا هستند.

خودروهای دیزلی با آلودگی بیش از حد انتظار مواجه هستند!

موتورهای دیزلی از اواسط سال ۲۰۱۵ به طور پیوسته با کاهش محبوبیت مواجه شده‌اند. این مسئله پس از رسوایی دیزل‌گیت فولکس‌واگن (volkswagen) و انتشار گزارش‌هایی در خصوص عدم تطبیق و تقلب در داده‌های مربوط به انتشار گازهای آلاینده، به شدت محبوبیت خودروهای دیزلی را تحت تأثیر قرار داد. به همین دلیل از آن تاریخ تا به امروز، کلیه خودروسازان وظیفه دارند استانداردهای لازم زیست محیطی و آزمایش محصولات جدید خود را در شرایط واقعی پاس کنند. در شرایطی که قوانین تولید موتور و خودروهای دیزلی سخت‌گیرانه‌تر صورت می‌گیرد، اما تعدادی ازشهرهای بزرگ اروپایی در حال حاضر قوانین جدیدی را با ممنوعیت تردد محصولات دیزلی در مناطق خاص مطرح کرده‌اند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar