خودروها به جعبه سیاه مجهز می‌شوند

پنج شنبه 15 فروردین 98 ساعت 13:31
خودروها به جعبه سیاه مجهز می‌شوند

در بزرگترین تحول قوانین ایمنی حمل و نقل در پنجاه سال اخیر،‌ اتحادیه اروپا نصب سیستم محدودکننده سرعت در خودروها را اجباری خواهد کرد.

براساس قانونی که به زودی در پارلمان اروپا تصویب می‌شود، خودروها تا سه سال آتی به سیستمی مجهز می‌شوند که با تشخیص حداکثر سرعت مجاز جاده‌ها، سرعت خودروهایی که تند حرکت کنند را کم می‌کند.

این سیستم بخشی از ۱۵ تکنولوژی ایمنی است که باید در همه خودروها به طور استاندارد نصب شود. از دیگر تکنولوژی‌ها، ترمز اتوماتیک برای جلوگیری از تصادف، سیستم تشخیص خستگی یا مستی راننده و دستگاهی مثل جعبه سیاه هواپیما برای ذخیره اطلاعات خودرو است.

سیستم محدودکننده سرعت با کمک دوربین و راه‌یاب ماهواره‌ای سرعت خودرو را در حد مجاز پایین می‌آورد. خاموش کردن این سیستم ممکن نیست، ولی راننده در صورت نیاز به سرعت بیشتر برای سبقت گرفتن می‌تواند با فشار دادن پدال گاز سیستم را برای مدت کوتاهی متوقف کند.

بنا بر آمار اتحادیه اروپا، هر سال به طور میانگین ۲۵ هزار نفر در جاده‌های کشورهای عضو این اتحادیه جان خود را از دست می‌دهند و علت اکثر تصادف‌ها خطای انسانی است.

گروه‌های غیردولتی که برای ایمنی بیشتر جاده‌ها فعالیت می‌کنند از این قوانین تازه استقبال کرده‌اند و می‌گویند چنین تحولی در قانون‌گذاری از زمان اجباری شدن کمربند ایمنی سابقه نداشته است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar