رشد کند بازار خودروهای برقی در کشورهای آسیایی

بروزرسانی در: پنج شنبه 14 اسفند 99 ساعت 14:58
رشد کند بازار خودروهای برقی در کشورهای آسیایی

اگرچه چین بزرگ‌ترین مهره در بازار خودروهای الکتریکی در آسیا به‌شمار می‌رود، براساس گزارشی، این کشور همچنان نتوانسته به‌پای کشورهای اروپایی برسد. 

دلیل این‌که آسیا نتوانسته خود را به‌اروپا برساند، این اســـت که دولت‌های اروپایی در این راستا اقداماتی جدی‌تر و مناسب‌تر داشته‌اند. 

برتری سیاست‌های اروپایی‌

به‌گفته بایسدن شرق آسیا در تلاش است تا از قافله عقب نماند و زمانی که ما درباره بازار آسیایی خودروهای الکتریکی سخن می‌گوییم، به‌طور عمده منظورمان چین است که همچنان ۹۰ درصد از این بازار را به‌خود اختصاص می‌دهد. 

اما نکته اینجاست که دولت‌ها در اروپا، مخصوصا در کشورهای حوزه اتحادیه این قاره، ظرف ماه‌های گذشته در این بخش سیاست‌های حمایتی زیادی با هدف مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در نظر گرفته‌اند که هم شامل بخش زیرساخت می‌شود و هم مشوق‌های مالی در سطوح ملی را درکشورهای مختلف برای خرید خودروهای برقی در برمی‌گیرد.» 

در گزارش سال گذشته موسسه تحقیقات انرژی کایرن که روی صنایع باتری‌سازی و تولید خودروهای برقی متمرکز است، پیش‌بینی شده بود که سال ۲۰۲۱ شاهد اوج‌گیری فروش خودروهای برقی باشیم. همچنین در این گزارش آمده بود که شاهد رشد فروش خودروهای برقی  در اروپا خواهیم بود و دلیل اصلی آن تعهد دولت‌های اروپایی به‌پایین آوردن آلایندگی کربنی است. 

چالش‌های هند و ژاپن 

بایسدن در گفت‌وگو با خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا بیان کرده است که رشد نسبتا کُند بازار خودروهای برقی در کشورهای آسیایی مانند هند و ژاپن به‌خاطر ترکیبی از عوامل مختلف است. با این‌که در ژاپن تقاضای اساسی برای خودروهای برقی وجود دارد، اما آن‌طور که از شواهد برمی‌آید مردم همچنان منتظر برنامه‌های تشویقی قابل اطمینان هستند. 

به‌ بیان او در ماه ژانویه اعلام شد که برنامه‌هایی برای ارائه مشوق‌های مالی برای خرید خودروهای برقی تولید ژاپن در نظر گرفته شده است؛ خصوصا این‌که توکیو مصمم است تا سال ۲۰۳۰ صرفا خودروهای برقی در بازار ژاپن خرید و فروش شود. 

ولی در هند اوضاع کمی متفاوت است و به‌نظر می‌رسد با استقبال بخشی از جامعه این کشور از محصولات کمپانی تسلا، بازار خودروهای برقی در این کشور اندکی رونق بگیرد.

براساس گزارش «رویترز» شرکت آمریکایی تسلا در ماه فوریه شرکت‌های تسلای هند و همچنین انرژی پرایوت در ناحیه بنگلور را تاسیس کرد و با این‌که این قطب اقتصادی جنوب آسیا از پتانسیل بالایی برای رشد بازار خودروهای برقی برخوردار است، اما با توجه به‌ابعاد جمعیت‌شناسانه در این کشور می‌توان به‌وجود چالش‌های فراوانی در هند پی برد.

به‌باور بایسدن: «سیاست‌های حمایتی در این کشور وجود دارند و خودروسازان نیز همکاری‌های خود را با خودروسازان بومی در هند آغاز کرده‌اند. اما جمعیت‌شناسی هند بسیار متفاوت است.»

کشور پهناور هند به‌رغم آن‌که یکی از قطب‌های اقتصادی قاره آسیا به‌شمار می‌رود، اما میانگین درآمد در آن نسبت به‌سایر بازارهای موجود در شرق آسیا بسیار پایین‌تر است. با این‌که پتانسیل بالایی در این کشور برای خرید خودروهای برقی وجود دارد، اما وقتی سخن از امکان خرید خودروهای گران‌قیمت برقی به‌میان می‌آید، می‌توان مطمئن بود که بسیاری از مردم در این کشور توان خرید آن‌ها را نخواهند داشت. 

معضل کشورهای کم‌ درآمد

این مساله درخصوص کشورهای غرب آسیا هم کاملا صدق می‌کند و با این‌که در خاورمیانه کشورهای حوزه خلیج‌فارس نسبتا ثروتمند به‌شمار می‌روند و می‌توان رشد بازار خودروهای برقی را در این کشورها بسیار نزدیک و قابل دسترس دانست، اما در سایر کشورها امید چندانی به‌رشد قریب‌الوقوع بازار برقی‌ها نمی‌توان داشت و بعید نیست که این روند کُند پذیرش خودروهای برقی تا چند دهه دیگر نیز در کشورهایی با میانگین درآمدی پایین ادامه داشته باشد. 

یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای تشویق مردم به‌خرید خودروهای برقی ارائه مشوق‌های مالی به‌سیاق کشورهای اروپایی است. 

همچنین با پیشرفت فناوری باتری‌ها و خودروهای برقی می‌توان امید داشت که در سال‌های آینده محصولات ارزان‌تر و قابل دسترس‌تری در بازار برای عموم مردم وجود داشته باشد و از آن زمان به‌بعد خواهد بود که در این بازارها خودروهای برقی می‌توانند به‌رقبایی جدی برای همتایان سوخت فسیلی خود تبدیل شوند.

دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar