فروش جهانی بی وای دی از تسلا سبقت گرفت

پنج شنبه 16 تیر 01 ساعت 14:03
فروش جهانی بی وای دی از تسلا سبقت گرفت

ایلان ماسک یک دهه ی پیش به فناوری های برقی بی وای دی شک کرد اما امروز اخباری منتشر شده است که نشان می دهد بی وای دی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بزرگترین فروشنده خودروهای برقی جهان شده و این مقام را از چنگ تسلا بیرون آورده است.

بی وای دی در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۲ موفق به فروش ۶۴۱,۳۵۰‌ دستگاه خودرو برقی شد در حالی که شرکت تسلا موفق به فروش ۵۶۴,۷۴۳ دستگاه خودرو شده است. فروش در بی وای دی با شتاب بیشتری نسبت به تسلا در جریان است. در مقایسه با ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۱، بی وای دی ۴۸۶,۷۷۱‌ دستگاه بیشتر خودروی برقی فروخت. به بیان دیگر، ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۶ ماهه اول ۲۰۲۱ بی وای دی به رشد ۳۱۵‌ درصدی رسید. تسلا در ۶ ماهه اول ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ موفق به فروش ۱۷۳,۶۹۳ دستگاه بیشتر شد که رشد آن ۴۶ درصد محاسبه می شود.

با این حال کارشناسان اعتقاد دارند که مقایسه بی وای دی با تسلا مقایسه درستی به حساب نمی آید. خیلی از محصولات بی وای دی هیبریدی هستند و موتورهای بنزینی هستند که موتورهای برقی این خودروها را شارژ می کنند. در حالی که تسلا به طور انحصاری و منحصر به فرد فقط خودروهای برقی می فروشد.

چون چین همه خودروهای هیبریدی و برقی را با آلایندگی صفر به فروش می رساند،‌ هیبریدی ها را هم جزو برقی ها به حساب می آورد.

با این که اخبار ۶ ماه اول ۲۰۲۲ حاکی از رشد سه برابری است با این حال روی ارزش سهام بی وای تأثیر زیادی به جا نگذاشته است. با این که بازار بورس ایالات متحده بازار خرسی است، سرمایه گذاران رویکرد مثبتی نسبت به بی وای دی از خود نشان داده اند. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ارزش سهام بی وای دی ۲۵ درصد رشد داشته است در حالی که در همین مدت ارزش سهام تسلا ۴۲ درصد افت کرده است.

شرکت سرمایه گذاری برکشیر هاثاوی متعلق به وارن بافت، از پشتبان های اولیه بی وای دی بوده و در سال ۲۰۰۸ حدود ۲۳۲ میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کرده و اکنون ارزش سهام برکشیر هاثاوی در بی وای دی حدود ۷.۷ میلیارد دلار است.

ایلام ماسک مدیر عامل تسلا جزو اولین تردیدکنندگان در توانایی چینی ها بود و در مصاحبه اش با بلومبرگ گفته بود [فایل یوتیوب]: «خودروی آنها را دیده اید؟ گمان نمی کنم که محصول خیلی عالی داشته باشند.»

تسلا کندی سرعت رشد خود را به تعطیلی های سراسری ناشی از ویروس کرونا در شانگهای و وقفه در تأمین قطعات در کارخانه گیگافکتوری نزدیک این شهر نسبت داده است. ماسک در جمع سهامداران در ماه مه گفته بود: «ما روزهای مهمی را برای تولید از دست دادیم. چالش هایی را در تأمین قطعات داشتیم آنها هم روزهای خیلی مهمی را از دست دادند.»

دان ایوس Dan Ives تحلیلگر ودبوش Wedbush می گوید به دلیل تعطیلات شانگهای تسلا در سال ۲۰۲۲ تولید ۷۰ هزار دستگاه خودرو را از دست داد و ایلان ماسک وعده داده است که «با روحیه انتقام برمی گردد». از ماه پیش گیگافکتوری چین به ظرفیت کامل تولید بازگشته است،‌ اما سرعت آن در حدی نبود که به بی و ای دی برسد.

به زودی خود تسلا هم مجبور می شود برای تأمین باتری خودروهای خود در چین به کمپانی بی وای دی تکیه کند اما خود تسلا این خبر را تأیید نمی کند.

سایپانیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar