نخستین کامیون هیدروژنی  در جهان معرفی شد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
نخستین کامیون هیدروژنی  در جهان معرفی شد

شرکت بریتانیایی ULEMCo از نسخه اصلاح شدهٔ کامیون ولوو FH16 رونمایی کرد که موتور احتراق داخلی آن به جای بنزین، هیدرژن مصرف می‌کند.

برند ULEMCo با نام کامل Ultra Low Emission Mileage Company، با هدف تولید خودروهای کاملا کم مصرف و حداکثر آلایندگی فعالیت می‌کند. این گروه بریتانیایی، برنامهٔ بهینه سازی کامیون ولوو FH16 را در دست دارد که برای سوخت در موتور احتراق داخلی از هیدروژن به جای بنزین استفاده خواهد کرد. کامیون اصلاح شدهٔ ULEMCo با میزان آلایندگی صفر، شعاع حرکتی حدود ۲۹۰ کیلومتر و قدرت ۳۰۰ اسب بخار به‌عنوان یک محصول پاک و کم‌هزینه در جهت از بین بردن آلایندگی این کامیون به بازار عرضه خواهد شد.

با توجه به آمار وب سایت H2Stations، هم اکنون تعداد ۱۵ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن عملیاتی در انگلستان، تعداد بیش تری در بقیه کشورهای اروپایی و حدود ۲۴ ایستگاه در سراسر ایالات متحده آمریکا وجود دارد.

اگر بخواهیم عادلانه ارزیابی کنیم، شمار زیادی از خودروهایی که هیدروژن مصرف می‌کنند، در حقیقت به‌عنوان سلول سوختی برقی مطرح هستند. حدود کمی خودرو در سطح جهان وجود دارند که از موتور های احتراق هیدروژنی بهره می‌برند و به اسم خودروی هیدروژنی شناخته می‌شوند؛ ولی با توجه به انتشار آلایندگی بسیار پایین خودرو های ULEMCo به نظر می‌رسد که کامیون اصلاح شدهٔ ولوو FH16، نخستین کامیون مجهز به موتور احتراق داخلی هیدروژنی با انتشار آلایندگی صفر در دنیا باشد.

قبل از این ULEMCo تلاش‌هایی برای تبدیل خودروهای دیزلی به محصولات دوگانه سوز با سوخت هیدروژنی انجام داده است؛ اما کامیون اصلاح شدهٔ ولوو با سوخت هیدروژن، به‌عنوان نخستین نمونهٔ سنگین کاملا هیدروژنی در دنیا شناخته می‌شود. این کامیون، سوخت هیدروژن را در موتور احتراق داخلی معمولی ولی اصلاح شده محترق می‌کند. جالب است بدانید این موتور در حقیقت برگشت به ایده نخستین موتور احتراق داخلی شمرده می‌شود که در سال ۱۸۰۴ به دست ایزاک دی ریواس فرانسوی ساخته شد. در موتور دی ریواس از گاز هیدروژن به‌عنوان منبع سوخت استفاده می‌شد؛ اما هیچوقت نمونه تولیدی مطرحی از آن وارد بازار نشد.

کامیون ولوو FH16 متعلق به ULEMCo حداقل ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با یک بار سوخت‌گیری به اندازه ۱۷ کیلوگرم هیدروژن می‌تواند مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی کند.

تیم ULEMCo عقیده دارد که ارائه کامیون هیدروژنی می‌تواند به عنوان گزینه جذابی برای سیستم‌های حمل و نقل سنگین با انتشار آلایندگی صفر شناخته شود. از آن جا که فضای بسیار کمتری برای ذخیره مخزن هیدروژن در کامیون ULEMCo مورد نیاز است، در مقایسه با حجم زیاد باتری‌های مورد نیاز برای کامیون برقی، مثل تسلا سمی، کارایی زیادی خواهد داشت. در نتیجه با صرفه‌جویی در فضا، این کامیون هیدرژنی می‌تواند مقادیر زیادی بار حمل کند. کامیون هیدرژنی علاوه بر آن از نظر هزینه اولیه و مصرف سوخت بسیار ارزان است و تبدیل پیشرانه احتراق داخلی بنزینی به نمونه هیدروژنی هم احتیاج به اصلاحات کمی دارد.

از طرفی دیگر، این فناوری با محدودیت‌هایی هم نیز روبرو است؛ محدوده رانندگی (شعاع حرکتی) کامیون ولوو FH16 با سوخت هیدروژن نصف کامیون الکتریکی سمی تسلا برآورد می‌شود. علاوه بر آن به خاطر نیاز همیشگی خنک کاری مخزن نگه داری هیدروژن و تمایل زیاد مولکول‌های هیدروژن در دماهای زیاد برای نفوذ در فلز مخزن، مدیریت سوخت در کامیون هیدروژنی ULEMCo با مشکل روبرو است.

کامیون هیدروژنی ULEMCo تا پایان امسال به طور آزمایشی در جاده‌های انگلستان راه‌اندازی می‌شود و به عنوان نخستین وسیله نقلیه سنگین که راهی عملی و مقرون به صرفه برای کاهش میزان آلایندگی وسایل نقلیه ارائه می‌کند، شناخته خواهد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar