وضعیت بازار خودرو کشورهای مختلف

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
وضعیت بازار خودرو کشورهای مختلف

بعد از یک دوره آرامش و رونق، شرایط بازار خودرو در سراسر جهان باری دیگر نابسامانی هایی را تجربه می‌کند.

این که بعد از یک دوره رونق بازار دچار رکودی نسبی شود، طبیعی است؛ واضح است که یک خریدار بعد از خرید خودرویی جدید تا چند سال بعد دیگر به سراغ عوض کردن ماشین خود نخواهد رفت، ولی این موضوع چیزی نیست که در سطحی گسترده روی بازار تاثیر بگذارد. از دور خارج شدن نسبتا سریع خودروهای دیزلی و از دست رفتن جذابیت آن‌ها برای متقاضیان هم یکی از مواردی است که روی فروش خودروها تاثیرگذار بوده است.

در اینجا نگاهی به وضعیت بازار خودرو کشورهای مختلف در ماه جولای می‌اندازیم.

ژاپن

ماه قبل فروش برندهای خارجی در ژاپن نسبت به دوره مشابه در سال قبل رشدی ۴.۲ درصدی را تجربه کرده است و شمار ۲۱ هزارو ۸۶۹ خودرو خارجی در این کشور به فروش رسیده است. این نخستین بار است که بعد از دو ماه فروش خودروهای خارجی در این کشور روندی افزایشی پیدا می‌کند. فروش برندهای خارجی ۷.۸ درصد از کل فروش خودرو در ژاپن را تشکیل می‌دهد. براساس گزارش انجمن واردکنندگان خودرو ژاپن، این میزان رشد نشان‌گر تقاضا برای مدل‌های جدید و کراس اوور های جذاب خارجی در این کشور است. مرسدس بنز که پرفروش ترین برند خارجی در ژاپن است، برای دومین ماه پیاپی با افت فروش (۸ درصد) در فروش خود مواجه بوده است و در کل ۴ هزارو ۶۷۳ دستگاه از محصولاتش را به متقاضیان ژاپنی فروخته است. برند پر مخاطب دیگر خارجی یعنی ب ام و با رشدی ۴.۶ درصدی میزان فروش ماه جولای خود را در این کشور به ۳ هزارو ۷۵۲ دستگاه رساند که بخش عمده این فروش به کراس اوور جمع و جور X2 مربوط می‌شود. آمار فروش برندهای ژاپنی هنوز اعلام نشده است.

چین

فروش خودرو در بازار چین، به رغم تمام تهدیدهایی که در مورد جنگ تجاری رودررو با آمریکا وجود دارد، با رشد مواجه بوده است. در ماه جولای فروش خودروهای سواری در کل نسبت به سال پیش با ۴.۳ درصد رشد مواجه بوده که از ۲.۳ درصد در ماه ژوئن بالاتر رفته است. در ماه پیش شمار ۱.۶۸ میلیون دستگاه خودرو سواری در چین به فروش رسیده و فروش هفت ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال اخیر با رشدی ۲ درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که فروش خودروهای آمریکایی در چین با این رشد هماهنگ نبوده و به طور خاص کمپانی فورد در این کشور با مشکلاتی رو به رو بوده است. در ماه جولای مجموعا ۱.۹۸ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسیده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۶.۲ درصد بیشتر بوده است.

بریتانیا

طبق گفته های انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا، در ماه جولای ثبت خودروهای جدید در این کشور با ۱.۲ درصد رشد همراه بوده و این طور به نظر می‌رسد که بعد از ماه توفانی بازار خودرو بریتانیا به ثباتی نسبی رسیده است. طبق گزارش های منتشرشده در این ماه فروش خودروهای دیزل در ادامه افت خود با کاهشی ۲۴.۴ درصدی مواجه بوده است؛ اگر چه تقاضا برای خودروهای بنزین سوز به میزان یک پنجم افزایش پیدا کرده است. بعد از اعلام این که مدل‌های دیزل آلاینده‌تر از میزان قابل تصور هستند، تقاضا برای این ماشین‌ها با افتی شدید رو به رو شده است. این در حالی است که فروش خودروهای با سوخت جایگزین، که شامل خودروهای هیبرید و تمام برقی می‌شود در این ماه با ۲۱ درصد رشد رو به رو بوده است. یک سوم از این رشد به خودروهای پلاگین هیبرید مربوط می‌شود و خودروهای هیبرید و تمام برقی به ترتیب با ۱۷.۵ و ۲.۴ درصد رشد مواجه بوده‌اند.

ایالات متحده

بسشتر خودروسازان شاخص آمریکایی اعلام کرده‌اند که فروش خودروهای سواری در ماه جولای با کاهشی قابل ملاحظه همراه بوده است. اگر چه فیات کرایسلر با ۶ درصد رشد فروش نسبت به دوره مشابه در سال پیش، بین آن‌ها یک استثنا به‌شمار می‌رود. به طور کلی مدت هاست که متقاضیان آمریکایی از خودروهای سواری سنتی روی گردان شده‌اند و به خرید مدل‌های بزرگ کراس اوور و وانت های پیکاپ روی آورده‌اند که البته محصولات سودآورتری برای خودروسازان هستند. فیات کرایسلر بخش عمده رشد فروش را در ماه اخیر، به مخاطب ترین برند خود، یعنی جیپ مدیون است که ۱۵ درصد افزایش فروش داشته است. این در حالی است که فورد در کل با ۳.۱ کاهش مواجه بوده است. جنرال موتورز از چند ماه پیش ارائه گزارش‌های فروش ماهیانه‌اش را متوقف کرده است. دیگر خودروسازان فعال در بازار آمریکا نظیر تویوتا و نیسان هم در ماه جولای با افت فروش رو به رو بوده‌اند.

منبع: دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar