وولو و دایملر نگران تعرفه های جدید آمریکا بر واردات خودرو هستند!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
وولو و دایملر نگران تعرفه های جدید آمریکا بر واردات خودرو هستند!

کمپانی‌های ولوو و دایملر در پی تهدید ترامپ به اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو به ایالات متحده آمریکا، از وارد شدن آسیب های جدی به درآمد خود اطلاع دادند.

مدیر عامل ولوو، هاکان ساموئلسون ابراز ناخرسندی خود را نسبت به اعمال تعرفه گمرکی بر خودروهای وارداتی از طرف دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد. این تعرفه ۲۵ درصدی اخیرا توسط دونالد ترامپ و درپی پاسخ به طرح اروپا برای گرفتن عوارض از برخی کالاهای آمریکایی، مطرح شد.

ساموئلسون در جریان افتتاح کارخانه ولوو در ایالات کارولینای جنوبی گفت: کمپانی بزرگ هم چون ولوو باید برای تجارت آزاد مقاومت کند. اعمال تعرفه ۲۵ درصدی برای خودروهای وارداتی به ایالات متحده، به اقتصاد این کشور آسیب رسانده و به آن کمک نمی کند. اگر ما به قرن نوزدهم و دورانی بازگردیم که همه در تلاش بودند که از بازار خودشان حفاظت کنند، قطعا برای سرمایه های ملت ها مناسب نیست. این واقعا دردناک است، نه تن‌ها برای ولوو بلکه برای همه خودروسازان و کمپانی‌های دنیا که داد و ستد با آمریکا دارند. این طرح موجب افزایش قیمت خودروها خواهد شد. البته به احتمال زیاد خودروهای کمتری به فروش برسد و این خود سبب رشد کمتر اقتصادی می شود. کل رشد اقتصادی در ۱۰۰ سال اخیر بر مبنا مزیت نسبی است. توقف این کار روش هوشمندانه ای نیست.

تن‌ها ساموئلسون نیست که به این موضوع معتقد باشد، بلکه تقریبا هر اقتصاد دانی به شما خواهد گفت که حمایت گرایی و سیستم حمایت از تولید داخلی به اقتصاد آسیب می زند و رفاهی که ترامپ وعده آن را داده است، به وجود نخواهد آمد.

کارخانه جدید ولوو در ایالت کارولینای جنوبی تن‌ها سدان جدید ولوو S60 و هم چنین نسل بعدی ولوو XC90 را تولید خواهد کرد. نیمی از خودروهای ولوو S60 تولید شده در این تاسیسات برای فروش در بازار ایالات متحده خواهد بود، در حالی که بخش دیگر خودروهای تولید شده به اقسای نقاط جهان صادر می‌شوند.

ساموئلسون گفت: این کارخانه، نمونهٔ خوبی از تجارت آزاد است. ما قصد داریم برای بازار آمریکا خودرو بسازیم اما به صادرات محصولات خود نیز فکر می کنیم. من فکر می‌کنم آن چه ما در این جا نمایش می دهیم، این است که چگونه در تجارت آزاد موفق شویم.

تعرفه خودروهای وارداتی به طور قابل ملاحظه ای به ولوو آسیب وارد می کند. سال گذشته تمام ۸۲۰۰۰ خودروی این کمپانی که در ایالات متحده به فروش رسید، همه وارداتی بودند و حتی هنگامی که کارخانه کارولینای جنوبی تولید را شروع کند، این مقدار تن‌ها ۱۰ درصد از فروش محلی را تشکیل می دهد.

گروه خودروسازی دایملر آلمان نیز اعلام کرد که تنش های تجاری فعلی به فروش محصولات مرسدس بنز آسیب وارد می کند. دایملر در نشستی که با سرمایه گذاران خود برپا کرد، با هشدار در مورد جنگ تجاری فعلی در فروش محصولات که باعث ترس آن‌ها شد. دایملر هشدار داد که این جنگ تجاری تلافی جویانه، آسیب های جدی به فروش خودروهای تولیدی مرسدس را در پی خواهد داشت.

پس از این که گروه دایملر پیش بینی سود خود در سال ۲۰۱۸ را طبق اعمال تعرفه ۲۵ درصدی آمریکا کاهش داد، ارزش سهام خودروسازان در بازار بورس به کمترین مقدار خود طی ۹ ماه گذشته رسید. این کمپانی اعلام کرد که برای مقابله با اثرات ناشی از جنگ تجاری آمریکا با چین و اروپا، گزینه های استراتژیک خود را بررسی می‌کند.

اتحادیه اروپا پیش از این به واشنگتن پیشنهاد داد که برای کاهش تعرفه کالاهای صنعتی از جمله خودرو، با یکدیگر وارد مذاکره شوند. سیسیلیا مالمستروم رئیس امور تجاری اتحادیه اروپا از استقبال این اتحادیه برای مذاکره به منظور حل اختلافات خبر داد. نشریه وال استریت ژورنال نیز خبر داد که خودروسازان آلمانی امکان دارد در واکنش به اعمال تعرفه خودرو، خود را برای خروج از بازار ایالات متحده آمریکا آماده کنند.

ترامپ علاوه بر این، قول داده است که تعرفه هایی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد دلار بر کالاهای چینی اعمال کند؛ این تصمیم ترامپ می تواند باعث بروز درگیری شدید و اقدامات تلافی جویانه در گوشه و کنار دنیا شود. چین در این خصوص هشدار داد که در صورت اعمال چنین تصمیمی از سوی آمریکا بر خودروهای شاسی بلند مرسدس بنز که از آلاباما در آمریکا به چین صادر می‌شود، تعرفه سنگین وضع خواهد کرد. این تعرفه مبلغی حدود ۲۸۹ میلیون دلار محاسبه شده است و آسیب عمده در این بین به مرسدس بنز و گروه خودروسازی دایملر وارد خواهد شد.

در دراز مدت، اقدامات یک طرفه ترامپ در اعمال تعرفه گمرکی می تواند بانک‌های مرکزی کشورهای جهان را به سمت کاهش چشم انداز اقتصادی پیش ببرد. مقامات ارشد بانک مرکزی آلمان اعلام کردند که جنگ تجاری در حال گسترش بین اقتصادهای بزرگ دنیا، کاهش اعتماد در کسب وکار را در پی دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar