چرا تویوتا برای ساخت سوپرای جدید با بی ام و وارد همکاری شد؟

بروزرسانی در: پنج شنبه 29 اسفند 98 ساعت 13:32
چرا تویوتا برای ساخت سوپرای جدید با بی ام و وارد همکاری شد؟

اکنون تقریباً همه می‌دانند که نسل جدید بی ام و Z4 و تویوتا سوپرا دو برادر ناتنی هستند. هر دوی آن‌ها روی یک شاسی که به صورت مشترک توسط بی ام و و تویوتا ساخته شده سوار شده‌اند. گرچه، به نظر می‌رسد در هر دو خودرو بی ام و کار بیشتری انجام داده و این موضوع را مخصوصاً در پیشرانه به وضوح می‌توان دید. هر دو خودرو قدرت مورد نیازشان را از همان موتور ساخت بی ام و تأمین می‌کنند. و دقیقاً به همین دلیل بوده که تویوتا شرکت بی ام و را به عنوان شریک خود در پروژه طراحی نسل جدید سوپرا انتخاب کرده است.

اگر با تویوتا سوپرا و تاریخچه آن خیلی آشنا نیستید، باید بگوییم که در هر نسل این خودرو، شاهد یک موتور شش سیلندر خطی زیر کاپوت آن بوده‌ایم و به نوعی این خودرو به خاطر این موتور بسیار معروف شده است. از این رو، برای نسل جدید سوپرا، تویوتا می‌بایست یک موتور شش سیلندر خطی جدید روی آن ارائه کند، هر کاری غیر از این قطعاً ناراحتی هواداران سوپرا را در پی داشت و می‌توانست روی فروش خودرو تأثیر منفی بگذارد. مشکل این بود که تویوتا دیگر یک موتور شش سیلندر خطی تولید نمی‌کند. از این رو، به جای صرف هزینه زیاد به منظور طراحی و ساخت یک شش سیلندر خطی جدید، تویوتا تصمیم گرفت شریکی در این پروژه انتخاب کند که یک شش سیلندر خطی فوق العاده هم اکنون دارد. این روزها، پیدا کردن خودروسازی که یک شش سیلندر خطی بنزینی تولید می‌کند به هیچ وجه کار راحتی نیست. بی ام و یکی از معدود شرکت‌هایی محسوب می‌شود که هنوز موتورهای شش سیلندر خطی تولید می‌کند و احتمالاً بهترین آن‌ها هم هست.

طبق ادعای تتسویا تادا، مهندس ارشد پروژه سوپرای جدید، که اخیراً با اتونیوز اروپا مصاحبه کرده، شش سیلندر خطی بهترین موتور از نظر بالانس فوق العاده و لرزش کم است. وی همچنین گفته بود که ترکیب شش سیلندر خطی موتور برای آن‌ها مهم بوده و سازنده آن خیلی اهمیت نداشته است. از این رو، تویوتا احساس کرده که هواداران سوپرا موتور شش سیلندر خطی بی ام و را به هر موتور دیگر تویوتا روی نسل جدید سوپرا ترجیح می‌دهند.

چرا تویوتا برای ساخت سوپرای جدید با بی ام و وارد همکاری شد؟

نکته جالب این که، بعد از خواندن مصاحبه کامل تادا، به نظر می‌رسد سوپرا چیزهای دیگری به غیر از پیشرانه ساخت بی ام و، مانند یک دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی خواهد داشت. این خودرو همچنین به کمک فنرهای هوشمند مجهز شده که در پیچ‌ها، ارتفاع خودرو را ۷ میلی متر کاهش می‌دهند. البته تفاوت‌هایی میان آن و Z4 هم وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بلبرینگ چرخ‌های متفاوت و ترمزهای برمبو استاندارد اشاره کرد.

تادا همچنین گفته که تویوتا تلاش کرده تا سوپرا را کوچک‌تر از Z4 بسازد. وی در این مورد می‌گوید: «تمرکز ما این بود که خودرو را تا حد ممکن کوچک بسازیم. نسل جدید سوپرا خودرویی کوچک است و همین حس و حال خوبی به راننده می‌دهد. در راستای همین، پهنای خودرو نیز کم‌تر شده و در نتیجه، ساخت ردیف دوم صندلی‌ها برای ما غیرممکن بود. از این رو، برخلاف مخالفت‌های شدید تیم بازاریابی و فروش، یک خودروی دو نفره ساختیم.»

چرا تویوتا برای ساخت سوپرای جدید با بی ام و وارد همکاری شد؟

نظر شما در مورد نسل جدید تویوتا سوپرا چیست؟ آیا تصمیم شرکت برای عرضه آن با یک موتور بی ام و می‌تواند روی فروش و پرفورمنس آن تاثیری بگذارد؟

منبع ترجمه: BMW BLOG

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "چرا تویوتا برای ساخت سوپرای جدید با بی ام و وارد همکاری شد؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد محبوب
مهمان

سوپرا با موتر غیری ژاپانی و یا پیشرانه بی ام به یک نوعی ناقص به نظر میآید

علیرضا یازرلو
مهمان

حیف شد تویوتا خودشه اسطوره هست نباید از موتور بی ام و استفاده میکرد..