هجوم نقدینگی به بازار دلیل افزایش قیمت خودرو

سه شنبه 24 اردیبهشت 98 ساعت 15:59
هجوم نقدینگی به بازار دلیل افزایش قیمت خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هجوم نقدینگی به بازار، کاهش عرضه و تولید، رشد تقاضا و از طرفی افزایش قیمت ارز از جمله عواملی است که به رشد قیمت خودروها در کشور دامن زده است.

فریدون احمدی افزود: قیمت خودرو به کاهش تولید و یا ثبات نسبی عوامل تولید بستگی دارد و در این بین اگر تقاضا بیش از عرضه باشد آشفتگی در بازار را درپی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بر این اساس عوامل قیمت تمام شده تولید شامل مواد اولیه، قطعات، نیروی کار، مالیات به اضافه نرخ ارز را در بر می‌گیرد که بروز خللی در هر کدام از آنها، به خصوص تأمین مواد اولیه، معضلاتی را ایجاد می‌کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروسازان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با کاهش عرضه خودرو رو به رو بودند و این در حالی است که سالانه تقاضای ۱.۵ میلیون خودرو در ایران وجود دارد.

وی اضافه کرد: شاید در صورت مدیریت نرخ ارز روند افزایشی در قیمت خودروها چندان ملموس نباشد ولی عوامل دیگری باعث خواهد شد که این رویه چندان از ثبات کافی برخوردار نباشد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ورود نقدینگی به بازار از عوامل مهم افزایش قیمت خودروها محسوب می‌شود به خاطر آنکه خیلی از افراد با توجه به پیش بینی تورم بیش از نرخ سود بانکی، نسبت به خارج کردن سپرده‌های خود از بانکها اقدام کرده و بجای هدایت آن به طرف تولید، سرمایه‌های خود را در حوزه‌هایی مانند مسکن، خودرو، ارز و یا سکه سرمایه گذاری خواهند کرد.

وی اظهار داشت: اقدامی از قبیل حذف قیمت گذاری خودرو در کانال و سایت‌های گوناگون برای کاهش قیمت خودرود انجام گرفت که چندان خوشایند نبود چون که همین کار به نوبه خود فضای روانی و به عبارتی عطش بیشتری را برای افزایش تقاضا و خرید بیشتر از طرف متقاضیان بوجود می‌آورد.

احمدی یادآوری کرد: متاسفانه شرایط نامطلوب فضای کسب و کار در کشور بیانگر آن است که شرایط خوبی در حوزه خودرو که متأثر از فضای کسب و کار است، متصور نیست و در این بین راهکارها هم چندان مؤثر نبوده است.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar