آلاینده‌های ناشی از سوخت خودروها ابتلا به بیماری چشمی را افزایش می‌دهد

چهارشنبه 30 مرداد 98 ساعت 13:01
آلاینده‌های ناشی از سوخت خودروها ابتلا به بیماری چشمی را افزایش می‌دهد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلاینده‌های ناشی از سوخت خودروها خطر ابتلا به نوعی بیماری چشمی را نزدیک به دو برابر افزایش می‌دهد.

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده‌های ناشی از سوخت خودروها با افزایش خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن (AMD) مرتبط است.

یافته‌ها حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از آلاینده‌های هوا خطر ابتلا به این عارضه چشمی را در بین افراد ۵۰ ساله و بالاتر نزدیک به دو برابر افزایش می‌دهد.

دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن بیماری عصبی پیش‌رونده است که بخش میانی شبکیه چشم را درگیر می‌کند. این بیماری یکی از رایج‌ترین عوامل از بین رفتن قدرت بینایی در افراد مسن است و فاکتورهای خطرزای محیطی و ژنتیک بر آن تأثیر دارد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون از جمله بیماری‌های تنفسی و قلبی‌ عروقی مرتبط است ولی اطلاعات کافی در خصوص تأثیر بالقوه آن بر سلامت چشم‌ها وجود ندارد.

در این مطالعات محققان تایوانی به بررسی اطلاعات پزشکی ۳۹ هزار و ۸۱۹ فرد ۵۰ ساله و بالاتر پرداختند تا معلوم شود آیا بین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده‌هایی مانند کربن مونوکسید و نیتروژن دی‌اکسید با بیماری دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن ارتباطی وجود دارد؟

به گزارش مدیکال اکسپرس، متخصصان مشاهده کردند در بازه زمانی ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۴۴۲ نفر به این بیماری چشمی مبتلا شدند. آنان با در نظر گرفتن فاکتورهای موثری مانند سن، جنسیت، درآمد خانوادگی و بیماری‌های نهفته دریافتند که قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از این دو آلاینده با افزایش قابل توجه ابتلا به این بیماری چشمی مرتبط است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar