آمار پایین تولید خودروسازان

یکشنبه 22 اسفند 00 ساعت 10:08
آمار پایین تولید خودروسازان

امسال به شیوه‌های مختلف و با خبرهای متفاوت، خودروسازهای داخلی به صدر اخبار رسیدند؛ چه در زمان بحث و بررسی واردات خودرو در مجلس و چه در تصادف‌های زنجیره‌ای و خبرسازی که داستان کیفیت پایین آنها مسئله‌ساز می‌شد و حالا تازه‌ترین آمار رسمی هم از شرایط نه‌چندان امیدوارکننده تولید آنها در ۱۱ ماه گذشته حکایت دارد.

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی خودروسازان به سازمان بورس، در مجموع ۱۱‌ماهه امسال، قریب به ۸۲۷ هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو، سایپا و همچنین پارس‌خودرو تولید شده که تنها ۱.۲ درصد (معادل ۹هزارو ۹۲۶ دستگاه) بیشتر از میزان تولید آنها در مدت مشابه سال گذشته است.

از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا بهمن آن، در مجموع ۸۱۷‌هزار‌و ۶۹ دستگاه خودرو تولید شده بود. به عبارت دیگر، خودروسازان اصلی داخلی با وجود همه وعده‌ها و از سوی دیگر تهدیدها و تذکرهای مقامات دولتی برای افزایش تولید و عرضه، حتی ۱۰ هزار دستگاه هم نتوانسته‌اند بر تیراژ تولید خود نسبت به سال گذشته بیفزایند. همان‌طور که اشاره شد، خودروسازان بزرگ کشور علی‌رغم همه وعده و وعیدها و همچنین فشارهای دولتی برای افزایش تولید و عرضه، تنها ۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید داشته‌اند؛ این در حالی است که تولیدشان در همین ایام در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال پیش از آن (۱۱‌ماهه ۱۳۹۸) رشد ۳.۷ درصدی داشت.

بر اساس اطلاعات ایسنا درباره این آمار، در مجموع ۱۱‌ماهه سال جاری، ۴۲۹‌هزار‌و ۸۲۳ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید و برای ۳۹۵‌هزار‌و ۴۲۷ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.

از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو در مدت مذکور، ۲۸۸‌هزار‌و ۸۴۲ دستگاه از محصولات خانواده پژو (به‌جز پژو ۲۰۰۸) تولید و ۲۶۹‌هزار‌و ۹۸۴ دستگاه از این خودرو فروخته شده است.

همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که همه ۱۰۳ دستگاه آن فروخته شده است.

ایران‌خودرو ۴۶‌هزار‌و ۵۲۷ دستگاه از محصولات خانواده سمند در ۱۱‌ماهه امسال تولید کرده و برای ۴۶‌هزار‌و ۳۴۳ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین در این مدت، ۴۶‌هزار‌و ۳۹۹ دستگاه دنا، ۳۳‌هزار‌و ۲۸۷ دستگاه رانا و هفت‌هزارو ۹۵۱ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۴۱‌هزار‌و ۱۴۵ دستگاه دنا، ۲۳‌هزار‌و ۹۹۷ دستگاه رانا و هفت‌هزارو ۳۹۷ دستگاه تارا به فروش رسیده است.

ایران‌خودرو در محصولات مونتاژی نیز در ۱۱‌ماهه امسال، شش‌هزارو ۶۹۳ دستگاه هایما و همان‌طور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده است که به ترتیب شش‌هزارو ۴۵۰ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.

از تولیدهای مونتاژی پیشین این گروه صنعتی، سه دستگاه تندر (L90) و دو دستگاه دانگ‌فنگ در آمار فروش این گروه خودروسازی طی ۱۱‌ماهه ۱۴۰۰ ثبت شده است. وانت‌های آریسان نیز که تولید آنها دوباره به چرخه محصولات تولیدی این گروه صنعتی بازگشته است، در این مدت (از آذر تا بهمن‌) به تعداد ۲۱ دستگاه تولید و سه دستگاه آن فروخته شده است.

البته این سه دستگاه وانت آریسان عرضه‌شده متعلق به وانت‌ آریسان‌های تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ و از دسته آریسان‌های توسعه‌نیافته است.

این در حالی است که مدیران این شرکت وعده تولید و عرضه پنج هزار دستگاه خودروی وانت آریسان تا پایان سال جاری را داده بودند، اما آن‌طور که از شواهد امر پیداست، بعید است این وعده محقق شود.

در گروه خودروسازی سایپا نیز در ۱۱‌ماهه سال جاری ۲۹۱‌هزار‌و ۷۵۹ دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان به ترتیب ۲۱‌هزار‌و ۹۷۹ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۲۴۹‌هزار‌و ۹۹۷ دستگاه سهم خانواده تیبا، ۱۳۰ دستگاه سهم آریو s300 و ۱۹‌هزار‌و ۶۵۳ دستگاه سهم شاهین بوده است.

شرق

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar