رشد تولید خودروهای سنگین در سال ۹۸

بروزرسانی در: چهارشنبه 27 فروردین 99 ساعت 11:19
رشد تولید خودروهای سنگین در سال 98

طبق آمار ارائه‌ شده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سال گذشته تنها ۷۲ هزار و ۱۹۷ دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده است. این آمار از افزایش نزدیک به ۵. ۱۴ درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به سال ۹۷حکایت دارد.

در حالت تفکیکی تا پایان سال اخیر سه هزار و ۲۵۱ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده است که نسبت به ۹۷ کاهش بیش از ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد. در این بخش، ایران‌خودرویی‌ها آماری هزار و ۲۱۶ دستگاهی را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده کاهش تیراژ ۸. ۳درصدی است. سایپایی‌ها اما تنها ۶۳۸ دستگاه از این مدل خودروهای تجاری را در سال اخیر تولید کرده و بنابراین در مقایسه با ۹۷، نزدیک به ۸۰ درصد کاهش را به ثبت رسانده‌اند. باقی تولیدات کامیون، کامیونت و کشنده هم که عدد پایینی به‌شمار می‌رود، به گروه‌های خودروساز بخش‌ خصوصی تعلق دارد. در بخش اتوبوس اما کل تولید طی سال اخیر فقط ۵۳۵ دستگاه بوده که نسبت به سال ۹۷ کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در مجموع هزار و ۴۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور تا پایان سال اخیر به تولید رسیده که در مقایسه با ۹۷، از کاهش حدوداً ۳۷ درصدی حکایت می‌کند. ازآنجاکه در حالت تفکیکی، آمار تولید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس شرکت‌ها به طور تجمیعی لحاظ شده، ایران خودرویی‌ها در کل آماری ۱۶۸ دستگاهی از خود به‌جا گذاشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد تولید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس در بخش تجاری‌ساز این شرکت (ایران خودرودیزل) بیش از ۲۲ درصد کاهش نسبت به ۹۷ داشته است. از واحدهای تجاری‌ساز سایپا هم خبر می‌رسد تیراژ اتوبوس، مینی‌بوس و میدل ‌بأس آنها تا پایان سال پیش، ۲۳۶ دستگاه بوده است. باقیمانده خودروهای تولیدی در این بخش هم سهم شرکت‌های خصوصی است.

در بخش وانت اما روند تولید مثبت بوده، چه آنکه تا پایان سال اخیر رشد بیش از ۳۵ درصدی در مقایسه با ۹۷ به ثبت رسیده است. در مجموع ۶۷ هزار و ۱۴۶ دستگاه وانت در کشور تا پایان ۹۸ به تولید رسیده که سایپا بیشترین سهم را به‌ واسطه وانت پراید داشته است. طبق آمار، این گروه در سال اخیر ۵۱ هزار و ۹۲۵ دستگاه وانت را به تولید رسانده تا نسبت به ۹۷ بالغ بر ۵۹ درصد رشد کند. ایران خودرو اما تنها شش هزار و ۹۶ دستگاه وانت را به تولید رسانده که نشان از کاهش بیش از ۲۶ درصدی دارد. شرکت‌های بخش‌خصوصی هم در تولید وانت نقش داشته‌اند که البته آمار دقیق آنها در دست نیست.

در نهایت اما کل تولید ون در سال اخیر ۲۱۷ دستگاه بوده که در مقایسه با ۹۷ بیش از ۸۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سهم ایران خودرو از تولید ون ۵۳ دستگاه و افت بالغ بر ۹۰ درصدی بوده و سایپا هم تنها چهار دستگاه از این محصول تولید داشته که نشان از افت بالغ بر ۹۰ درصدی دارد. باقی ون‌ها را نیز شرکت‌های بخش‌خصوصی تولید کرده‌اند.

دنیای اقتصاد

میزان فروش خودرو در سال۹۸

رویدادهای مهم خودرویی در سال ۹۸

واردات کامیون دست دوم کار کیست؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar