آیا با حذف پژو ۴۰۵ و پراید شوک جدیدی به بازار خودرو وارد می‌شود؟

بروزرسانی در: چهارشنبه 13 شهریور 98 ساعت 17:27
آیا با حذف پژو 405 و پراید شوک جدیدی به بازار خودرو وارد می‌شود؟

توقف تولید بعضی از خودروهای داخلی مانند پراید و پژو ۴۰۵ باز هم نقل محافل شد، ولی به عقیده کارشناسان باید گام‌ها در این مسیر به طوری برداشته شود که شوک جدیدی به بازار خودرو وارد نشود.

شوک جدید به بازار خودرو از جمله دغدغه‌هایی است که این روزها فعالان این بازار را نگران کرده که مبادا مجدداً بخواهد تنش را راهی این بازار فعلاً نسبتاً آرام کند.

بتازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر بر خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید خودروسازان تاکید کرده است. هرچند رحمانی زمان دقیقی برای خروج این خودورها از بازار اعلام نکرده و تنها از احتمال توقف خط تولید تا پایان سال آینده خبر داده اما وزیر صمت مشخصاً از پراید و پژو ۴۰۵ به عنوان خودروهایی نام برده که قادر به گذراندن استانداردهای تعیین شده نیستند و باید از چرخه تولید حذف شوند. با توجه به ارتقای تکنولوژی و نیاز به همراهی با نوآوری‌ها، کیفیت خودروهای تولیدِ داخل از طرف مالکان و متقاضیانِ خرید خودرو، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و متأسفانه پایین بودن ضریب کِیفیِ بعضی خودرو‌های تولید داخل، همواره به عنوان یک دغدغه و انتقاد جدی از طرف مردم مطرح می‌شود.

همچنین رییس سازمان ملی استاندارد ایران هم در دیدار با مدیرعامل شرکت صنعتی ایران خودرو و مدیران و مسئولان صنعت خودروسازی کشور تاکید کرد که رعایت استانداردها برای ارتقای سطح کیفی و رعایت ایمنی خودروها لازم الاجرا است. به گفته نیره پیروزبخت، طبق برنامه، خودروهایی که ارتقاء کیفیت نداده‌اند باید از چرخه تولید خارج شوند.

بازار خودرو در انتظار تغییر

به عقیده کارشناسان، این داستان باید خیلی زودتر از این زمان آغاز می‌شد ولی به دلایل گوناگون که می‌توان نبود جایگزین مناسب با توجه به درآمد اقشار متوسط و ضعیف جامعه بی ربط نبود، اجرای این برنامه در صنعت و بازار خودرو به تعویق افتاده است.

هرگاه صحبت بر توقف خودروهای بی کیفیت در میان می‌آید پراید و ۴۰۵ به خاطر عمری بالای ۲۵ سال تولید در کشور مورد توجه قرار گرفته و الزام به ارتقای سطح کیفی و یا در نهایت خروج از چرخه تولید می‌شوند.

بازار و محبوبیت، دو ویژگی مهم این خودروها در بین مردم است، ولی با توجه به تغییر در رویکردها و همچنین نوآوری، خریدار خودرو ترجیح می‌دهد با توجه به قیمت‌های (گران بودن) این دو خودرو در بازار، اقدام به خرید خودروهایی با کیفیت‌تر کنند. موضوع دیگر امنیت رفت و آمد با این خودروهاست که چند سالی است مورد تاکید قرار گرفته است. این موضوع تا حدی پیش رفته است که سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور هم مرداد سال جاری تاکید داشت که به خودروسازها اعلام شده که قیمت خودروهای ایمن را پایین آورده یا خودروی ایمن دیگری جایگزین کنند تا مردم توان خرید داشته باشند لذا با توجه به نامه نگاری‌های انجام شده از سال ۹۹ خط تولید پراید متوقف می‌شود.

شوک جدید به بازار خودر؟

در همین رابطه یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تولید خودروهای با کیفیت، مطالبه جدی خریداران خودرو است می‌گوید: جای تردید نیست که خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ باید از چرخه تولید خارج شوند ولی با توجه به اهمیت قیمت این خودروها و محبوبیتی که نزد مردم دارند هم توجه شود.

اصغر رمضانی در ادامه گفت: در ابتدا با تعیین جایگزین، باید این اطمینان را به خریداران خودروهای داخلی بدهند که در صورت توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ ، خودرویی با قیمت مناسب و دسترسی آسان به لوازم یدکی وارد بازار مصرف خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه اکنون رضایت مشتری یکی از پارامترهای تعیین سنجش تولید خودرو است ادامه داد: قیمت و در دسترس بودن دو مزیتی  است که این دو خودرو (پراید و پژو ۴۰۵) علی رغم نبود کیفیت دارند. از این رو جهت معرفی خودروی جایگزین، ضرورت دارد مسئولان صنعتی و مدیران خودروساز به آن توجه داشته باشند چون که اگر غیر از آن حرکتی ایجاد شود قطعاً موجب شوک جدید به بازار خودرو خواهد شد.

تیبا و سمند جایگزینان پراید و پژو۴۰۵؟

هم اکنون تیبا و سمند، جایگزین مطرح پراید و پژو ۴۰۵ است. رمضانی با ذکر این مطلب ادامه داد: البته فاصله قیمت دو خودروی جایگزین با خودروهای قبل، در بازار بسیار است و همین افزایش قیمت نمی‌تواند جوابگوی نیاز خریدار باشد. از طرف دیگر میزان تیراژ پراید و پژو ۴۰۵ در مقایسه با دو خودروی جایگزین بیشتر است در این صورت احتمال بهم ریختگی در بازار بسیار بیشتر می‌شود چون که در نبود تیراژ، تولید می‌تواند بار دیگر هجمه جدیدی به بازار خودرو وارد کند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در وضعیتی که صنعت خودرو نیاز به ترمیم، ارتقا و توسعه دارد، نباید با ایجاد تنش در بازار وضعیت این صنعت بزرگ کشور را ملتهب‌تر کرد.

رمضانی ادامه داد: ابتدا باید با تعیین خودروی جایگزین مناسب، ویژگی‌های لازم طراحی و آماده شود و در نهایت با تدابیر ویژه جهت پذیرش در بازار به مردم معرفی شود. باید به مشتری خودروهای تولید داخل اطمینان داد که علاوه بر رعایت استانداردهای لازم در تولید خودرو به شرایط اقتصادی آن هم توجه شده است.

اقتصاد ۲۴

کاهش قیمت خودرو در بازار بدون مشتری

وجه مازاد گرفته شده از متقاضیان خودرو برگردانده شود

مردم باید تغییرات مدیریتی در ایران‌ خودرو را حس کنند

وزیر صمت باید پاسخگوی تخلفات مدیر عامل سابق ایران خودرو باشد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar