احتمال بازگشت کمپانی فیات به ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
احتمال بازگشت کمپانی فیات به ایران

میثم رضایی با اشاره به همکاری شرکت فیات با کشور آذربایجان و تولید محصول در این کشور اظهار داشت: همانطور که می دانید آذربایجان در سال‌های گذشته رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی زیادی داشته و با وجود منابع خیلی کمتر از ایران توانسته پیشرفت خوبی داشته باشد که همکاری با فیات در سایت آذربایجان هم از همین دست است البته که این نحوه از همکاری فقط با حمایت‌های دولت آذربایجان از بخش خصوصی شکل گرفته که امیدواریم مسئولان ما در دولت و وزارت صنعت هم از این الگوها استفاده کنند.

وی در رابطه با فعالیت مجدد کمپانی فیات در کشور و کسب مجوزهای قانونی لازم در این حوزه، گفت: در این قرارداد مشترک قرار بر این است که به واسطه دانش فنی و توانایی کمپانی فیات در طراحی، تولید و تأمین خودروهای سواری و تجاری سبک و نیاز ما به آموزش فنی، اطلاعات و پشتیبانی در این رابطه، فیات امتیاز تولید انحصاری، فروش و خدمات پس از فروش در بازار ایران را به گروه آرتمن موتور کیش نماینده رسمی فیات در کشور اعطا کند.

وی افزود: کمپانی خودروسازی فیات در قالب قرارداد همکاری که با این گروه داشته همچنان امکان فعالیت در کشور را دارد ولی به علت‌هایی فعالیت‌های این کمپانی درکشورمان متوقف شده بود که حال با تغییراتی مدیریتی شاهد ورود محصولات و همینطور تولید مشترک برند فیات در کشورمان خواهیم بود.

رضایی در مورد مدل‌های محصولات و نحوه عرضه آن هم گفت: آنطور که در قرارداد پیش بینی شده ۱۶ محصول برای همکاری تولیدی و وارداتی پیش بینی شده که با توجه به نیاز بازار، استانداردهای داخلی و همینطور قوانین صنعت خودروی ایران انتخاب و به بازار عرضه خواهد شد. همینطور در این قرارداد آمده که ارائه محصولات به طور CBU خواهد بود و بعد از آن می‌تواند به طور قدم به قدم در یک برنامه زمان بندی توسعه و بهبود یابد و پس از فراهم سازی زیر ساخت‌ها نسبت به تولید محصولات به طور CKD اقدام کند.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد: در وضعیت کنونی بازار خودرو ایران و همینطور فضای بین الملل و خصومت کشورهای اروپایی و امریکایی همواره انتظار کارشکنی در قراردادهای مفید و مثبت تجاری می‌رود که این عمل سبب عدم تأیید واضح همکاری کمپانی‌های اروپایی با ایران می‌شود که این هم به حمایت و همکاری دولت از کمپانی‌ها برای ادامه فعالیت‌هایشان نیاز دارد.

وی تصریح کرد: کمپانی‌های وارد کننده خودرو پیرو منویات مقام معظم رهبری در مورد عدم واردات مطلق و همکاری با کمپانی‌های خارجی با هدف انتقال دانش فنی و تولید مشترک تمامی تلاش خود را به کار بسته‌اند تا در قالب قراردادهای شفاف مثبت اقدام به تولید محصولات در خاک کشورمان کنند و در این راستا امیدواریم دولت هم همکاری‌های لازم را داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به مشکلات موجود در بازار خودرو و تصمیمات دولتی گفت: در وضعیت فعلی حداقل انتظار این است که وزارت صنعت برای ورود این کمپانی‌ها و شروع فعالیت‌هایشان که همگی با هدف تولید مشترک خواهد بود همکاری کند و مثل قبل فقط مشغول صدور بخشنامه‌های دست و پاگیر در این رابطه نباشد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "احتمال بازگشت کمپانی فیات به ایران"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کیهان
مهمان

وقتی اینده ای مثل محصولات کره و ژاپن در انتظار عموم مردمه…چ فرقی میکنه کدوم برند بیاد.مهم اینه که اگثریت نمیتونن بخرن

Estasis
مهمان

تا پراید هست تا سمند و محصولات بی کیفیت چینی هست واقعا فیات چرا؟ ما باید از محصولات بی کیفیت داخلی و برادران چینی حمایت کنیم شانس اوردیم اتیوپی و سومالیو ووو………….. خودروسازی ندارن وگرنه حمایت از اونا هم گردن ما، داداش گلم اش کشک خاله ست بخوریم نخوریم پامونه، مرگ بر فیات و بنز و بی ام و که میخوان صنعت خودروسازی مارو نابود کنن

مجید
مهمان

مهم نیست ماشین باشه یه ژیلت با بزند فیات یا هر برند معتبر خارجی بیار قیمتش هزار برابر قیمت اصلیشه، پس ذوق کردن نداره