تاخیر در ارزش گذاری ایران خودرو و سایپا

سه شنبه 10 خرداد 01 ساعت 11:49
تاخیر در ارزش گذاری ایران خودرو و سایپا

مدیران ارشد صنعت خودرو طی یک ماه گذشته در گفت و گوهای مختلف زمانی و مکانی وعده چند روز بعد برای اعلام قیمت ارزش گذاری سهام تودلی هر دو شرکت را  داده اند که این امر اتفاق نیفتاده است و یکی از پیامدهای آن واکنش بازار سرمایه نسبت به این تاخیر و کاهش ارزش سهام خودروسازان و به تبع آن کاهش ارزش کل بازار سرمایه شده است.

بلاتکلیفی وزارت صمت نسبت به ادامه راه نیز کاملا هویداست و هنوز وزارت صمت هیچ سناریویی برای ادامه مسیر ندارد. ترس وزارت صمت از ترکیب احتمالی خریداران نشان می دهد که هنوز وزارت صمت مشتریان باب میل خود را پیدا نکرده است. خبر شکل گیری کنسرسیوم صنایع معدنی و فولادی برای حضور در عرضه سهام تودلی دو خودروساز بزرگ نشان دهنده اوج نگرانی های وزارت صمت است.

پیش گرفتن داستان اهلیت و تکرار بی وقفه آن از سوی مقامات صنعتی و اقتصادی بدون هیچ مبنای قانونی نشان دهنده اوج آشفتگی است. صد البته وزیر و مقامات مرتبط نگران نتیجه خصوصی سازی و واکنش های احتمالی نتایج آن از سوی نهادهای مختلف و پراکنده قدرت هستند که نتوانند چالش های بعدی پس از واگذاری را چه در سطح قوا و چه در سطح حاکمیت و حتی در کف خودروسازی ها مدیریت کنند. عدم اعتماد به بخش خصوصی در سه دهه گذشته قطعا نتیجه ای جز این به همراه ندارد که البته ایده خلاقانه کنسرسیوم های خصوصی در راستای حل همین معمای ساده بود.

ناهماهنگی در ارائه اخبار مرتبط با واگذاری سهام تودلی دو خودروساز در حال ایجاد یک بحران عظیم است و پیشنهاد می شود وزیر صمت برای این پروژه سرنوشت ساز یک سخنگوی موقت تعریف کرده و همه اخبار از سوی یک نفر به افکار عمومی ارائه شود و جلوی ضرر و زیان پراکنده گویی حداقل در سطح دولت گرفته شود. در محافل خصوصی شنیده می شود وزیر صمت معاون مشهور خود را مامور نوشتن برنامه راه کرده است.

الان و در مرحله گذر از مرحله مهم و سرنوشت ساز ارزش گذاری دنبال برنامه بودن خود نشان دهنده اوج سردرگمی یک پروژه مهم در تاریخ ۴۳ ساله پس از انقلاب اسلامی در حوزه صنعت خودرو است. یک لشگر کارشناس و مدیر در تعطیلات نوروزی به سر کار رفتند تا دستور رییس جمهور در زمان مقرر عملیاتی شود اما امروز مقامات عالی وزارت صمت به جای اجرای این دستور در زمانبندی مقرر دنبال راه حل مهندسی واگذاری هستند که قطعا چاره کار نیست. هیچ کس به جز فعالان این صنعت نه صلاحیت و نه توان ‌اداره این صنعت را دارد. بدنبال اختراع راه های عجیب و غریب و بدون تضمین نباشیم.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar