ریسک سرمایه گذاری در بازار خودرو چقدر است؟

دوشنبه 12 اسفند 98 ساعت 11:35
ریسک سرمایه گذاری در بازار خودرو چقدر است؟

کارشناس حوزه خودرو می‌گوید: هم اکنون ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو کمتر از دیگر بازارهاست ولی در مقابل وضعیت از لحاظ نقدشوندگی متفاوت است.

این روزها بازار خودرو وضعیت آشفته‌ای دارد ولی با این وجود خیلی از افراد همچنان نگاه سرمایه‌ای به این بازار دارند. یکی از دغدغه‌های خیلی از مردم انتخاب محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری از میان چهار بازار بورس، خودرو، مسکن و ارز است. با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور انتخاب گزینه‌ای درست در این زمینه کمی سخت شده و همچنان بسیاری در این زمینه تردید دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر ابتدا در مورد حوزه خودرو و سپس انتخاب گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت‌و‌گویی با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

زاوه ابتدا در مورد وضعیت کنونی بازار خودرو گفت: فعلاً در بازار خودرو هیچ خبری نیست و قیمت‌ها هم اعلام نمی‌شود. افزایش قیمت‌های اخیر در بازار هم معلول سیاست‌های تورمی است. انتظار معجزه داشتن در اقتصاد با وجود سیاست‌هایی که در پیش گرفته شده را نباید داشت. در حد فاصل سال ۹۷ تاکنون اجناس تقریباً ۴۰۰ درصد گران شده‌اند و همه چیز ۴ برابر شده است؛ از قیمت ملک گرفته تا خودرو و این قضیه به ارز و کالاهای اساسی هم می‌رسد.

وی ادامه داد: اتفاقاً یکی از کمترین میزان‌های تورم را در بازار، خودرو داشته است. پراید سال پیش نزدیک به ۲۲ میلیون تومان بود و هم اکنون تقریباً ۶۰ میلیون تومان شده است. در صورتی که این وضعیت را با وضعیت موجود در بازار مسکن و ارز مقایسه کنیم می‌توان به این نتیجه رسید که پراید حتی ۲۲ میلیون تومان دیگر برای افزایش قیمت جا دارد! راه مقابله با این قضیه هم این نیست که چندین نفر دلال را دستگیر کنیم. راه حل این مشکل این است که سیاست‌های مرتبط با نقدینگی کشور تغییر کند. به خاطر این که سیاست‌ها تغییر نمی‌کند در نتیجه با چنین وضعیتی در بازار خودرو رو به رو شده‌ایم.

پیش‌بینی وضعیت بازار خودرو در سال ۹۹

زاوه گفت: بتازگی هم قیمت خودرو اعلام نمی‌شود و چنین راه‌هایی برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو درست نیست. اگر قیمت‌ها اعلام نشود و یا سایت‌های آگهی را متهم بدانیم تمامی این موارد به نوعی فرار از پاسخگویی است. اقتصاد ایران به طور کلی متورم است و در سال آینده تورم هم بیش از این خواهد بود چون که کسری بودجه هم بسیار بالاست. زمانی که کسری بودجه داریم طبعتا وضعیت تورم همچنان بحرانی است و در این وضعیت می‌توان گفت قیمت خودرو برای سال آینده هم افزایشی خواهد بود. حتی این احتمال وجود دارد که قیمت خودرو برای سال آینده ۲ برابر هم بشود.

بازاری که کمترین ریسک را دارد

وی در رابطه با بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: اگر بخواهیم نوسان‌گیری داشته باشیم در زمینه خودرو تورم بخشی کمتری داریم. در زمینه بورس هم با چنین وضعیتی رو به رو هستیم و افزایش شاخص بورس در واقع ورود تورم است. در بازارها افرادی باهوش وارد حوزه‌هایی می‌شوند که در حال رشد است و در سه چهارم آخر رشد از آن خارج می‌شوند و به بازار دیگری با تورم بخشی کمتر ورود می‌کنند. در بازارهای موجود شامل مسکن، بورس، خودرو و ارز حوزه خودرو کمترین تورم بخشی را دارد. بعد از این حوزه بورس و سپس ارز و مسکن از لحاظ میزان تورم بخشی قرار دارند. اما از طرفی دیگر از لحاظ نقدپذیری ارز بهترین حالت قرار دارد و بعد از آن بورس و سپس خودرو و مسکن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما به طور کلی از لحاظ سرمایه‌گذاری بازار خودرو کمترین ریسک را از لحاظ سرمایه‌گذاری دارد.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar