محل تامین ارز واردات خودرو

یکشنبه 29 مرداد 02 ساعت 13:08
محل تامین ارز واردات خودرو

با گذشت ماه‌ها از شروع ثبت سفارش و ورود خودرو به گمرکات کشور، هنوز مشکل ارز موردنیاز واردات خارجی‌ها حل نشده است. در این زمینه روز گذشته وزیر صمت در مصاحبه‌ای برای نخستین بار به مشکل تامین ارز خودرو اذعان و اظهار کرد که با «توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات» می‌توان مشکلات ارزی ورود خودروهای خارجی را حل کرد.

شهریور ماه سال گذشته همراه با تدوین آیین‌نامه ورود خارجی‌ها، تخصیص دو میلیارد یورو در این زمینه پیش‌بینی شده بود. بانک مرکزی نیز اعلام کرد هیچ مشکلی برای تامین ارز موردنیاز وجود ندارد با‌این‌حال تاکنون ارزی در این زمینه تخصیص نیافته است. با بسته شدن راه تامین ارز از طریق بانک مرکزی این پرسش پررنگ شد که ارز مورد‌نیاز برای واردات خودرو از چه طریقی تامین خواهد شد؟ به جز تامین مستقیم ارز از طریق بانک مرکزی، دو مسیر برای رفع نیاز ارزی واردات خودرو باقی نمانده است: یا باید از ارز با منشأ خارجی استفاده شود یا از ارز حاصل از صادرات. با این وجود بانک مرکزی زیر بار تامین ارز از طریق منشأ خارجی هم نرفته است.

بنابراین تنها راه پیش روی واردکنندگان خودرو ارز حاصل از صادرات خواهد بود.  عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، نیز روز گذشته به همین موضوع اشاره کرده و گفت این ارز از طریق «توسعه صنعتی حاصل از صادرات»  تامین می‌شود. پیش از این وزارت صمت از خودروسازان خواسته بود ارز مورد نیاز خود را از طریق صادرات تامین کنند. بنابراین صادرات هم باید پاسخ نیاز ارزی تولید را بدهد و هم واردات خودرو. این در حالی است که تراز تجاری کشور اساسا منفی است و قطعا صادرات نمی‌تواند پاسخگوی همه نیاز ارزی حوزه خودرو باشد. بنابراین تنها کسانی موفق به واردات می‌شوند که مستقیما به منابع ارزی دسترسی داشته باشند که می‌توان به خودروسازان و مونتاژکاران اشاره کرد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar