بررسی پروژه های بهبود کیفی ایران خودرو

جمعه 3 تیر 01 ساعت 10:10
بررسی پروژه های بهبود کیفی ایران خودرو
گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی را برای ارتقاء و تحول کیفیت در زنجیره ارزش تولید خودرو هدف گذاری و با تدوین و اجرایی کردن ۲۷۲ برنامه کیفی در زنجیره ارزش خودرو طی پنج ماه گذشته، در ارتقای کیفیت و کاهش مراجعات مشتریان به نمایندگی های خدمات پس از فروش به بهبودهای قابل ارایه دست یافته است.

براساس جدیدترین آمار ایران خودرو ، شاخص مراجعات یک‌ ماهه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش مربوط به محصولات تولیدی ایران خودرو در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ در مقایسه با میانگین سال ۱۴۰۰ کاهش ۳۹ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین بر اساس آخرین آمارها، شاخص مراجعات یک‌ماهه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو در ماه‌های ابتدایی امسال در مقایسه با دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز کاهش ۱۴ درصدی داشته است.

بر همین اساس مدیر طرح ریزی و اررزشیابی کیفیت ایران خودرو در گفت و گو، روند رو به رشد شاخص های کیفی در محصولات ایران خودرو را نتیجه اجرای طرح تحول کیفیت در ایران خودرو دانست و تاکید کرد: گروه صنعتی ایران خودرو برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی برای ارتقا و تحول کیفیت در زنجیره ارزش تولید خودرو با تکیه بر توانمندی سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان تدارک و اجرایی کرده است که موجب بهبود کیفیت محصولات و در نهایت رضایت مشتریان خواهد شد.

محمود مهرگان فر، به همین منظور به پایش مستمر مراجعات مشتریان به شبکه نمایندگی های خدمات پس از فروش ایران خودرو به عنوان یکی از شاخص های کیفی اشاره کرد و گفت: بر اساس این شاخص تعداد مراجعات خودروهای تولیدی ۱۴۰۱ در بازه یک ماهه ای که خودرو در اختیار مشتریان بوده نسبت به متوسط مراجعه خودروهای تولیدی ۱۴۰۰ در بازه های یک ماهه ، ۳۹ درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر روند بهبود کیفی تولیدات ایران خودرو در ۵ ماه اخیر ، افزود : با اجرای طرح تحول در گروه صنعتی ایران خودرو از بهمن سال گذشته تا به امروز ، نتایج و بهره های اولیه این طرح در تولیدات ۱۴۰۱ ایران خودرو مشاهده و نسیم کیفیت در محصولات ایران خودرو توسط مشتریان احساس می شود.

مدیر طرح ریزی و ارزشیابی کیفیت ایران خودرو تاکید کرد : از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ که طرح تحول کیفی در گروه صنعتی ایران خودرو و در کل زنجیره ارزش و ۵ حلقه اصلی، طراحی و تکوین ، تامین و لجستیک ، تولید ، فروش و خدمات پس از فروش عملیاتی شد ، شاخص های ارتقای رضایت مشتریان و کاهش مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش بهمراه ارتقای کیفیت خودروهای تحویلی به مشتریان با تمرکز بر کنترل های مضاعف به عنوان شاخص های اصلی ارتقا کیفیت مورد هدف در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای ۴۵ برنامه تحولی در زنجیره ارزش ایران خودرو

مهرگان فر افزود: از ۲۷۲ برنامه کیفی در زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو ، ۴۵ برنامه ماهیت تحولی دارند بنابراین از همان ابتدا انتظار می رفت در کوتاه مدت و بازه های ۳ و ۶ ماهه بهبود های قابل لمسی را در شاخص های مورد نظر شاهد باشیم که این اتفاق که با توجه به آمار اعلامی عملی شد و در حال حاضر نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۴ درصد و نسبت به متوسط سال ۱۴۰۰ ۳۹ درصدی بهبود مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش در بازه های یک ماهه محقق شده است .

مدیر طرح ریزی و ارزشیابی کیفیت ایران خودرو تاکید کرد : به طور قطع برای دوره بعدی ارزیابی شاخص مراجعات ، بازه سه ماهه و پس از آن بازه ۶ ماهه هدف گذاری می شوند تا میزان اثربخشی طرح تحول کیفی در محصولات ایران خودرو به مشتریان و رسانه ها گزارش شود .

 

اعلام برخی پروژه های بهبود کیفی در محصولات ۲۰۷، تارا و دنا

مهرگان فر در ادامه به برخی پروژه هایی که موجب بهبود کیفی و کاهش مراجعات به شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش اشاره کرد و گفت : ارتقاء سیستم به فرمان به جک از داخل در خودروهای گروه پارس و سورن و همچنین ارنقاء به سیستم فرمان برقی در خودروهای ۲۰۷ ، تارا و دنا ،جهش کیفی محسوب می شوند بطوریکه با اجرای آنها مراجعات مرتبط با جعبه فرمان در خودروهای تولیدی جک از داخل و فرمان برقی کاهش قابل ملاحظه داشته است.

وی همچنین بهبود قطعات الکترونیکی خودروها را از دیگر اقدامات کیفی عنوان کرد و افزود : با توجه به اینکه یکی از دلایل مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش ایرادات الکترونیکی است که منجر به روشن شدن چراغ چک موتور و چراغ های جلو آمپر می شود ،به همین منظور در این حوزه هم پروژه جدی در خصوص ارتقاء طرح سویچ الکترونیکی و کویل و ... تعریف گردید که نتایج آن در کاهش مراجعات به شبکه خدمات محسوس می یاشد.

به گفته وی در بحث پلوس هم با استفاده از شریک خارجی ، بهینه سازی و ارتقاء فرایند ساخت پلوس انجام شد و در نهایت ایراد مرتبط با پلوس که منجر به مراجعه به شبکه خدمات می گردید کاملا حذف شد.

کاهش ۶۸ درصدی خودروهای متوقع در حوزه خدمات پس از فروش ایران خودرو

مدیر طرح ریزی و ارزشیابی کیفیت ایران خودرو همچنین با توجه به اینکه یکی از عوامل نارضایتی مشتریان کمبود قطعات مورد نیاز مشتریان در شبکه خدمات بوده ، تصریح کرد : عدم موجودی برخی قطعات در شبکه خدمات که باعث نارضایتی مشتریان و توقف خودروها در نمایندگی ها شده بود با اجرای طرح تامین به موقع قطعات در شبکه خدمات آمار خودروهای متوقع ایران خودرو در خرداد ماه امسال نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ بیش از ۶۴ درصد کاهش یافته است.

جلب رضایت در تحویل با اجرای پروژه فلوآپ مشتریان

مهرگان فر همچنین به روند اجرای تحول کیفی در حوزه فروش ایران خودرو پرداخت و افزود : به منظور حفظ کرامت مشتریان در تحویل خودروبه مشتریان نیز پروژه ای به نام فالوآپ مشتریان در شبکه فروش جاری سازی گردید .بر این اساس ۷۲ ساعت پس از تحویل خودرو با مشتریان تماس گرفته و میزان رضایت مشتری از تحویل خودرو ارزیابی می شود و در صورت عدم رضایت به شبکه نمایندگی های خدمات پس ار فروش دعوت و رضایت آنها جلب می شود.

وی با اشاره به صحه گذاری برخی شاخص های بیرونی بر عملکرد تحولی در ایران خودرو گفت :شاخص برون سازمانی نیز وجود دارد که بر عملکرد ایران خودرو در اجرای طرح های تحولی صحه گذاری می کند .از جمله آن شاخص های ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است که روزانه از محصولات ایران خودرو نمونه برداری و گزارشات کیفی را منتشر می نماید .بر پایه گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ، شاخص نمره آدیت محصول در بازه های زمانی اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ ، ۱۱ درصد و نسبت به متوسط سال ۱۴۰۰ نیز ۱۳ درصد بهبود یافته است.

اجرای ۵۹ پروژه تحولی در حوزه ارتقای کیفیت قطعات

مدیرطرح ریزی و ارزشیابی کیفیت ایران خودرو تصریح کرد : دستاوردهای گروه صنعتی ایران خودرو در مقوله کیفیت محصولات، ماحصل سیاست گذاری و هدایت گری موثر مدیرعامل و مشارکت و همت همگانی کارکنان در حوزه تامین ،تولید و عملیات،و پشتیبانی و ... می باشد.

مهر گان فر همچنین به اجرای پروژه های تحول در حوزه کیفیت قطعات پرداخت و گفت : ۵۹ پروژه تحولی در حوزه قطعات و راستای طرح تحول کیفی ایران خودرو پی گیری می شود و از آنجا که یکی از مهمترین انتظارات مشتریان از کیفیت ، کیفیت دوام قطعات است، با شناسایی قطعاتی که بیشترین نارضایتی را ایجاد میکند ، ۵۹ پروژه در این حوزه تعریف شده است تا با ارتقاء کیفی قطعات رضایت مشتریان محقق گردد. .

وی در پایان با تاکید بر اینکه هدف از اجرای پروژه های کیفی قطعات ، تامین قطعات با کیفیت یکنواخت و بدون نوسان است ، خاطر نشان کرد : به همین منظور برای دستیابی به این هدف دو اقدام شامل سرعت بخشی به برنامه های بهبود جهشی در کوتاه مدت و همچنین توجه ویژه به برنامه های زیرساختی به منظور اطمینان بخشی از تدوام و یکنواختی کیفیت قطعات در میان مدت در حال اجرا می باشد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar