تولید مجدد پژو ۲۰۷ صندوقدار !

شنبه 20 مرداد 03 ساعت 09:46
تولید مجدد پژو 207 صندوقدار !

یکی از خبرهای جذابی که مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجمع عمومی سالانه این شرکت اعلام کرد؛ بازگشت ۲۰۷صندوق‌دار به سبد محصولات ایران‌خودرو در نیمه‌دوم سال جاری بود.

اگرچه ۲۰۷ صندوق‌دار همچنان در بازار با پیشوند پژو شناخته می‌شود، اما باتوجه بومی‌سازی کاملی که روی این محصول صورت گرفته است، در شمار محصولات داخلی ایران‌خودرو قرار دارد.

خودرو ۲۰۷ چه از نوع هاچ‌بک و چه در مدل صندوق‌دارش، به دلیل چالاکی و قابلیت‌های دینامیکی، مصرف سوخت پایین، استفاده از موتور با قدرت بالا و مطابقت با استانداردهای اروپایی، از محبوبیت ویژه‌ای در میان جوانان و خانواده‌ها برخوردار است. این خودرو با ظاهری چالاک، استایلی زیبا و نمای داخلی شکیل، احساس خوبی را به سرنشینان خود می‌دهد.

نسخه پایه یا هاچ‌بک ۲۰۷ با نام اصلی پژو۲۰۶ پلاس که توسط پژو برزیل طراحی شده، علاوه بر تولید در فرانسه و عرضه در کشورهای اروپایی و برزیل، در کشورهایی همچون آرژانتین، مالزی و چین نیز سابقه تولید و عرضه دارد.

جالب این‌جاست که نسخه صندوق‌دار این خودرو نیز علاوه‌بر ایران، در چین نیز سابقه مونتاژ و عرضه توسط شرکت خودروسازی دانگ‌فنگ را دارد. این خودرو با توجه به نوع جاده‌ها و سوخت موجود در کشور و آب‌وهوای مناطق مختلف ایران، متناسب‌سازی شده و با این موارد همخوانی دارد. مصرف سوخت پایین موتور TU5 در کنار قدرت بالای موتور آن ازجمله مزایای ۲۰۷ است.

استمرار تولید، شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو و در دسترس بودن قطعات و لوازم یدکی آن نیز پشتوانه مهمی برای این خودرو محسوب می‌شود.

مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

۲۰۷‌صندوق‌دار جدید قرار است تا کامل‌ترین محصول ایران‌خودرو در بخش سدان‌های کلاس B باشد. این خودرو به پیشرانه ۱.۶لیتری تنفس طبیعی TU5 پلاس مجهز است. قدرت ۲۰۷صندوق‌دار جدید ۱۱۳ اسب‌بخار با گشتاور ۱۴۴نیوتون‌متر است. همچنین جعبه‌دنده این خودرو از نوع ششسرعته اتوماتیک AT است که توان را به چرخ‌های جلو می‌رساند. قوای محرکه ۲۰۷صندوق‌دار جدید با خودروهایی مانند ۲۰۷ هاچ‌بک پانوراما و تارا اتوماتیک برابر است. در بحث امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیز ۲۰۷صندوق‌دار جدید قرار است تا کامل‌تر از محصولاتی چون راناپلاس باشد. این خودرو به سقف شیشه‌ای با سایه‌بان دستی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، آینه‌های تاشو برقی، فرمان کمکی برقی با دوخت چرم، کروزکنترل، نمایشگر لمسی، اندروید اتو، اپل کارپلی، تهویه اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، آینه الکتروکرومیک حساس به نور، تریم داخلی چرم و پارچه، سنسور نور، سنسور باران، رینگ آلومینیومی، سنسور پایش فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، دی‌لایت، پوزیشن‌لایت، روکش صندلی جدید و... مجهز است.

از سامانه پایش فشار باد تایرها تا سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

۲۰۷‌صندوق‌دار به سامانه پایش فشار باد تایرها موسوم به TPMS مجهز شده است که به‌صورت لحظه ای میزان فشار باد تایرها را می‌سنجد و در صورت کاهش باد هر تایر به راننده هشدار می‌دهد تا نسبت به تنظیم باد اقدام کند.

اضافه‌شدن این آپشن ضمن افزایش ایمنی، سبب کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت سواری و همچنین افزایش عمر تایرها می‌شود. یکی از امکانات مهم اضافه‌شده به ۲۰۷صندوق‌دار، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی موسوم به ESC بوده که به ارتقای سطح ایمنی آن نیز کمک می‌کند.

این سیستم نقش بسیار مهمی در کنترل خودرو در پیچ‌ها و مسیرهای لغزنده ایفا می‌کند و در صورت ورود به پیچ با سرعت بالا، سیستم کنترل پایداری به حفظ خودرو در مسیر و جلوگیری از انحراف و واژگونی خودرو کمک بسیار زیادی می‌کند.

سیستم ESC با ترمزگیری فعال در چرخ‌ها و همچنین قطع‌کردن دریچه گاز، سعی می‌کند تا خودرو را از شرایط بحرانی خارج کند. این سیستم همچنین بر اساس زاویه فرمان و سرعت خودرو عمل کرده و درصورتی‌که شرایط را بحرانی تشخیص دهد، وارد عمل می‌شود.

اضافه‌شدن سیستم کنترل کشش به موجب تجهیز به ESC

به موجب ESC، سامانه دیگری موسوم به کنترل کشش TCS نیز به ۲۰۷ صندوق‌دار اضافه شده است. این سیستم با جلوگیری از هرزگردی چرخ‌ها در هنگام شروع حرکت در مسیرهای لغزنده، از سر خوردن جلوگیری می‌کند.

سیستم HSA یا کمکی شروع حرکت در سربالایی هم یکی از کاربردی‌ترین امکانات اضافه‌شده به ۲۰۷ صندوق‌دار است. عملکرد این سیستم، بدین صورت است که هنگام شروع حرکت در سربالایی، برای حدود ۳ثانیه ترمز خودرو را نگه می‌دارد تا مانع از حرکت به سمت عقب شود.

در این چند ثانیه راننده فرصت دارد، ترمز را رها کند و پدال گاز را بفشارد تا خودرو به جلو حرکت کند. لازم به ذکر است، این سیستم در سرازیری و درصورتی‌که راننده قصد حرکت به سمت عقب هم داشته باشد، مانع از حرکت رو به جلو می‌شود. ۲۰۷ صندوق‌دار به سیستم ترمز کمکی (ترمز هوشمند) HBA هم مجهز شده است.

عملکرد این سیستم به این صورت است که در صورت ترمزگیری‌های شدید و ناگهانی که معمولا در شرایط بحرانی رخ می‌دهد، فشار هیدرولیکی نیروی ترمز را در کسری از ثانیه به بیشترین حالت ممکن می‌رساند تا خودرو در فاصله کمتری متوقف شود.

همچنین به‌منظور امکان پاس‌کردن استاندارد محافظت از عابر پیاده در ۲۰۷ صندوق‌دار، تغییراتی در بدنه این خودرو و به‌خصوص درِ موتور اعمال شده است.

اخبارخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar