نگاهی به سورن پلاس در آستانه ورود به بازار

شنبه 19 مهر 99 ساعت 14:29
نگاهی به سورن پلاس در آستانه ورود به بازار

سورن خودرویی خانوادگی است که در سبد محصولات ایران خودرو بین سمند LX و دنا قرار می گیرد. طراحی متفاوت این خودرو طرفداران خاص خود را دارد و به عنوان دومین فیس لیفت سمند به سرعت راهش را از این خودرو جدا کرد و تا پیش از معرفی دنا، پرچمدار محصولات بومی ایران خودرو بود. اکنون ایران خودرو قصد دارد به زودی نسخه جدید این خودرو یعنی سورن پلاس که طی چند مرحله پیش فروش شده است را با قیمت مصوب ۱۴۷.۷۱۲.۱۰۰ تومان روانه خیابان ها کند.

سورن ‌پلاس نسخه پخته، به روز و نزدیک به دنا در خانواده سدان های خانوادگی ایران خودرو است. این سدان ۴.۵ متری ایران خودرو در نسخه پلاس تغییرات کوچک اما متعددی داشته و با استاندارد های ۸۵ گانه همسو شده است. در نمای خارجی مهم ترین تغییر این خودرو به طراحی جدید چراغ های جلو با افزوده شدن چراغ های LED روشنایی در روز و چراغ های عقب یکپارچه با مه شکن و چراغ دنده عقب مربوط می شود. سپر جلو طراحی جدیدی دارد و در نمای عقب هم اسپویلر روی در صندوق قرار گرفته است. متفاوت ترین تغییر سورن پلاس نسبت به دیگر محصولات جدید ایران خودرو رینگ‌های دو رنگی است که برای اولین بار در کشور داخلی سازی شده اند و جلوه متفاوتی به ظاهر این خودرو بخشیده اند. تایرهای این خودرو به واسطه نصب رینگ های جدید به جای لاستیک ۱۸۵/۶۵R15 سمند با ابعاد ۱۹۵/۶۰R15، با پهنای بیشتر، عملکرد بهتری در فرمان پذیری و ایمنی ارائه می کند و با ارتفاع کمتر دیواره و رینگ های دو رنگ جلوه جذاب تری به خودرو می بخشد. یکی دیگر از تغییرات ظاهری این خودرو استفاده از رنگ سیاه در بخش های گوناگون بدنه است به گونه ای که زمینه چراغ های جلو با طرح جدید تیره است و جلوپنجره جدید این خودرو هم به رنگ مشکی است که در ترکیب با بخش مشکی رینگ های دورنگ و شیشه های دودی عقب جلوه کلی خودرو را متفاوت می کند. دستگیره ها(مشابه دنا و آسان بازشو) و زه جانبی هم دستخوش تغییراتی شده تا با هویت جدید سورن پلاس هماهنگ شود.

در کابین سورن پلاس، استفاده از رنگ مشکی به اوج می‌رسد به گونه ای که تریم داخلی این خودرو به رنگ مشکی و با استفاده از پارچه با طرحی جدید است و رودری ها هم برای هماهنگی با این تریم تغییر پیدا کرده اند، نمد سقف با متریال جدید جایگزین شده و کفپوش خودرو هم از این هماهنگی جا نماینده و با طراحی جدید جلوه متفاوتی به ترکیبات اتاق بخشیده است. صندلی‌های سورن به عنوان یک سدان خانوادگی بین سمند و دنا، از نظر راحتی کیفیت خوبی دارد و برای سرنشینان جلو امکان تنظیم برقی و دستی آن فراهم شده است که برای راننده به صورت ۸ حالته و برای سرنشین جلو ۶ حالته است. بیشترین تغییرات نمای داخلی در بخش ادوات در سورن پلاس پیش روی راننده است. غریبیلک فرمان تغییر یافته و از غریبلک مشابه دنا استفاده شده است که کلید های تنظیم سیستم صوتی و آپشن جدید کروز کنترل روی آن قرار گرفته است. کامپیوتر سفری این خودرو ارتقاء یافته و مجموعه نمایشگر ها آماده میزبانی از آپشن ها و تکنولوژی های جدید با چراغ های نمایشگر جدید در بخش میانی کنسول هستند.این نمایشگر مشابه خانواده ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا جلوه متفاوتی به این خودرو بخشیده اما دیگر بخش های کنسول میانی تقریبا بدون تغییر مانده اند و دسته دنده هم با نمونه مشترک با دنا جایگزین شده است.

در بخش ایمنی این خودرو مثل دیگر محصولات جدید ایران خودرو به ایزوفیکس برای ایمنی صندلی کودک مجهز شده و از دو کیسه هوا ، ترمز های دیسکی، ABS،EBD ، مه شکن جلو و عقب و سیستم روشنایی ترک خودرومجهز شده است و شاسی قدرتمند و کابین ایمن آن هم مانند گذشته امتیاز قابل قبولی برای این خودرو به ارمغان می آورد.

در قلب سورن پلاس در نسخه تنفس طبیعی موتور محبوب EF7 با حداکثر توان ۱۱۵ اسب بخار قرار گرفته است که در بین خودروهای تولید داخل قوی ترین نمونه است. حداکثر گشتاور این موتور به ۱۶۰ نیوتون متر می رسد و سورن پلاس با اتکا به این موتور و گیربکس ۵ سرعته دستی توانایی دستیابی به مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را دارد. موتور ۱۶ سوپاپ این خودرو طی این سال ها یکی از محبوب ترین انتخاب ها در بین مشتریان بوده است و در صورت نصب نسخه توربو روی این خودرو توانایی های آن دوچندان خواهد شد.

سورن پلاس در بخش امکانات رفاهی سدانی فراتر از سمند و بسیار نزدیک به دنا پلاس است به طوری که می تواند با قیمت اقتصادی تر انتخاب بهتری از دنا پلاس و برخی گزینه‌های چینی بازار مانند انواع نسخه های برلیانس باشد. این خودرو به کروزکنترل مجهز شده و از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می برد. کامپیوتر سفری جدید آن اطلاعات بیشتری را در اختیار راننده قرار می دهد و دسته‌سیم های بهبود یافته آن باعث بهبود عملکرد سیستم برق خودرو شده است. ایران‌خودرو سیستم صوتی این خودرو با بلندگو ها و تیوتر روی درهای جلو را ارتقاء داده است. سورن پلاس برای یک خانواده مزیت های بسیاری را به ارمغان می آورد. شیشه های دودی عقب هم در طراحی ظاهری این خودرو تاثیرگذار بوده و هم روی آسایش سرنشینان و تنظیم نور داخل کابین تاثیر بسزایی دارد. فضای بار ۵۰۰ لیتری، باک ۶۰ لیتری (قابلیت پیمایش ۸۰۰ کیلومتر با یک باک را فراهم می کند)،۲۶۷۱ میلیمتر طول فضای اتاق برای سرنشینان، زیردستی برای سرنشسینان جلو و عقب ، صندلی های با طراحی متفاوت از سمند برای آسایش بیشتر و ... از مهمترین مزایای این خودرو در کنار امکانات جدیدی نظیر کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک است که هیچ خودرو خانوادگی دیگری به جز خانواده سمند را نمی تواند در سطح رقابت با سورن پلاس قرار دهد. سیستم تعلیق و فاصله این خودرو از سطح زمین به طور ویژه استاندارد جاده های ایران است و نرمی سیستم تعلیق جاده های پر دست انداز را مانند عمده خودروهای چینی برای شما عذاب آور نمی کند. سورن پلاس در حالی در یک قدمی دنا پلاس در سبد محصولات ایران خودرو قرار دارد که قیمت ۱۴۷ میلیونی آن در مقایسه با ده ها رقیب تولید داخلش نسبت به توانایی ها، امکانات و گستردگی خدمات پس از فروش آن می ارزد.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar