افزایش حضور دلالان در بازار خودرو

دوشنبه 27 خرداد 98 ساعت 12:42
افزایش حضور دلالان در بازار خودرو

در وضعیت اقتصادی بحرانی کنونی و نوسان قیمت خودرو در ماه‌های اخیر شاهد حوادث حاشیه‌ای در بازار خودرو هستیم.

پس از سرکشی از برخی بنگاه‌های معاملات خودرو دلالانی را در این بنگاهها دیدیم که در انتظار طعمه بوده و ادعا می‌کنند خودروهایی با شرایط خاص و قیمت مناسب‌تر می‌توانند در اختیار خریداران قرار دهند.

البته در میان بعضی نمایشگاه‌داران هم افراد سودجویی هستند که از سادگی برخی افراد سوءاستفاده کرده و به معاملات مشکل دار دامن زده و افرادی را در نمایشگاه به کار می‌گمارند که زمینه بروز تخلفاتی را فراهم می‌کنند.

فروش خودرو بین افراد به وسیله یک برگه به اصطلاح «قولنامه» با کسب حق کمیسیون در نمایشگاه اتومبیل هم راه دیگری برای دلالان و شیوه جدید درآمدزایی شده که به کلاهبرداری های میلیونی ختم می‌شود.

گروکشی برگه سبز وسیله نقلیه هم یک راه کلاهبرداری بین نمایشگاه‌داران خودروست که به جای طلب‌های میلیونی از یکدیگر سند خودرو را به طور امانی نزد خود نگهداری می‌کنند و از طرف دیگر وسیله نقلیه بدون سند را به افراد عادی و طعمه‌های خود در جامعه با یک برگ قولنامه به فروش می‌رسانند و در این بین خریدار مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه هم خریدار که نمی‌تواند به سند دست پیدا کند را تحت فشار قرار می‌دهند که خودرو را مرجوع کند و در این بین حق کمیسیون‌های پرداخت شده قابل بازگشت نیست.

خودرو بدون سند نخرید

یک قاضی در این رابطه گفت: افرادی که بدون مشاهده سند خودرویی را خریدار می‌کنند طعمه کلاهبرداران شده و برای احقاق حق خود باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند تا با شکایت در مراجع قانونی به حق خود برسند.

سعید گلستانی با اشاره به افزایش دلالان در بازار خودروی همدان اظهار کرد: عدم نظارت بر فعالیت نمایشگاه‌ها و عدم آگاهی افراد عادی توانسته میدان را بر کلاهبرادارن گسترده کند تا با فراغ بال بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در ادامه با ذکر اینکه کلاهبرداران در نهایت در چنگال قانون بوده و جرائم سنگینی در انتظار آنها است، عنوان کرد: از مردم تقاضا داریم با آگاهی بیشتر وارد معاملات به خصوص در حوزه خرید وسایط نقلیه شوند.

فعالیت ۱۹۰ بنگاه معاملات خودرو در همدان

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل همدان هم از فعالیت ۱۹۰ بنگاه معاملات خودرو در همدان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد نزدیک به ۴۰ مورد نمایشگاه ماشین‌های سنگین بوده و ۱۴۰ واحد فعال در حوزه خودروهای سبک در همدان دارای پروانه کسب هستند.

اکبر دیزجیان افزود: در حوزه فعالیت واحدهای صنفی تحت نظر این اتحادیه، به جز معاملات خودروهای صفر کیلومتر، همیشه شکایت وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله جوازها در همدان تصریح کرد: اگر تخلف‌های گزارش شده در واحد شکایت و بازرسی اتحادیه به نتیجه نرسند و در صلاحیت اتحادیه نباشد، مورد به شورای حل اختلاف گزارش خواهد شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل همدان با ابرازنگرانی از فعالیت مراجع قضایی عنوان کرد: امروزه معامله خودرو به صورت دستی برای عدم پرداخت حق کمیسیون در بین مردم باب شده که روش غیرقانونی در این زمینه است و متأسفانه مراجع قضایی به شکایت غیرمعتبر به صورت دستی هم می‌پردازد.

وی مبلغ حق کمیسیون را ۰.۶ درصد کل قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اگر خریدار در واحدهای مجاز و محل تنظیم قرارداد اقدامات خود را ثبت کند، حداقل در وقوع مشکل می‌تواند از مراجع قانونی برای رسیدن به حق خود اقدام کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل همدان با اشاره به اینکه صنف نمایشگاه‌های اتومبیل امین اموال و واسطه‌گر معاملات است و اعتماد خاصی به این افراد می‌شود، تصریح کرد: در صورتی‌که معامله در واحد صنفی انجام شود و فروشنده یا خریدار قولنامه سربرگ‌دار با مهر و امضای نمایشگاه را در دست داشته باشد، می‌تواند به این اتحادیه شکایت کند و شیوه اتحادیه برای رفع مشکل کدخدامنشانه است.

۴ بار شکایت مساوی با پلمب واحد است

رئیس اتاق اصناف همدان هم بر رفع مشکلات معاملات خودرو در همدان تأکید و اظهار کرد: فضا در نمایشگاه‌های خودرو برای فساد آماده شده است و پروانه کسب فقط باید به مالکان واحدهای صنفی داده شود نه به مستأجر تا این شرایط سروسامان بگیرد.

حسین محرابی گفت: اگر از واحد صنفی بیش از چهار بار شکایت شود پروانه کسب آن واحد به مدت شش ماه معلق شده و در نهایت منجر به پلمب واحد می‌شود.

چندی پیش در جریان یکی از معاملات خودرو در همدان یکی از شهروندان ۷ ماه پیش برای خرید خودرویی به نمایشگاه در محل چهارراه میدان بار مراجعه و خودرویی را معامله کرده بود که خودرو به خاطر بدهی نمایشگاه‌دار به فرد دیگری سند نداشته و خریدار بدون اطلاع از موضوع خودرو را با قولنامه به حساب ۲۰ روز بعد برای انتقال سند تحویل گرفته است.

عدم انتقال سند و به مشکل خوردن خریدار و صاحب سند زمینه شکایت الزام به سند را فراهم کرده و خریدار بر خلاف میل باطنی از راه قضایی وارد شده اما تا کنون نتیجه‌ای نگرفته است.

شهروند دیگری هم با مراجعه به یکی از نمایشگاه‌های ماشین در همدان، خودروی خود را به طور امانی به نمایشگاه‌دار سپرد و در قبالش چک تضمینی گرفت تا زمانی که خودرو به فروش رود اما کارمند نمایشگاه به بهانه‌های گوناگون از دادن قولنامه به وی امتناع کرد و با این توجیه که مشتری برای خودرو پیدا کرده است، مراحل تدوین سند و تعویض پلاک را هم گذراند و با ناامیدی از اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو برای رسیدگی به شکایتش، وارد پروسه شکایت در دادگستری و وصول چک شد.

او مطرح کرد: گاهی یک خودرو، تمام دارایی یک فرد است و هنگامی که نیاز زیادی به وجه نقد دارد، تصمیم به فروش خوردو می‌گیرد ولی اگر نتواند در مدت کوتاهی به پول خود برسد، ضررهای مالی و روانی زیادی را متحمل خواهد شد.

به عقیده وی، اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل به جای دفاع از حقوق مردم در راستای رفع مشکلات، بیشتر به عنوان مدافع هم‌صنفی‌ها کار می‌کند و برای حقوق مردم ارزشی قائل نیست.

لازم به ذکر است؛ در هر نمایشگاه به طور میانگین ۲۰۰ معامله در سال انجام می‌شود که رقمی بیش از ۳۸۰۰۰ معامله در سال را دربرمی‌گیرد.

اعتماد، رکن اصلی این معاملات است که اگر خدشه دار شود، وضعیتی به مراتب بدتر از نوسانات فعلی را در معاملات خودرو رقم می‌زند.

چند سالیست سامانه معاملات خودرو در راستای ساماندهی معاملات راه‌اندازی شده و اطلاعات نمایشگاه‌داران در این سامانه قابل مشاهده است. در این سایت آمده که بدنامی ناشی از فعالیت‌های واحدها متوجه کل صنف نمایشگاه‌داران خودرو شده و حیثیت این صنف را خدشه‌دار می‌کند.

در سامانه، زمانی‌که یک فرد به هر بنگاه فروشنده اتومبیل مراجعه می‌کند، سامانه امکانی را فراهم خواهد کرد که ارتباط میان سامانه نیروی انتظامی و سامانه کد رهگیری خودرو برقرار شود تا دست دلال و کلاهبردار کاملاً قطع شود.

با ورود شماره پلاک خودروهای کارکرده و نیز شماره شاسی خودروهای صفر کیلومتر، اطلاعات خودرو بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و در آن به صراحت مشخص است که خودرو سرقتی هست یا نیست یا شکایت دارد یا ندارد.

یکسان‌سازی فرآیند انجام معاملات خودرو، بالا بردن ضریب امنیت معاملات، استانداردسازی فعالیت واحدهای صنفی، جلوگیری از تخلفات و فروش یک خودرو به چندین نفر، شفاف‌سازی اطلاعات خودرو و متعاملان، حفظ حق و حقوق اعضای دارای پروانه کسب، حذف قولنامه‌های دستی و سلیقه‌ای و متحدالشکل شدن آنها و افزایش اطمینان خریداران و فروشندگان نسبت به معاملات در نمایشگاه‌های اتومبیل دارای پروانه کسب از جمله مزایای این سیستم است.

با این حال هنوز هم این سامانه در استان همدان و بیشتر استان‌های کشور فعال نشده است و مشکلات خریداران و فروشندگان خودرو با پررنگ شدن حضور دلالان در همدان ادامه دارد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar