به دنبال مدیریت تقاضا در بازار خودرو هستیم

دوشنبه 31 شهریور 99 ساعت 13:57
به دنبال مدیریت تقاضا در بازار خودرو هستیم

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت ریشه مشکلات بازار خودرو را در اقتصاد کلان و تاثیر دیگر بازارهای پیشرو دانست و تصریح کرد: باید تقاضا برای خرید خودرو در بازار مدیریت شود و به دنبال این هستیم که مصرف کننده، خودرو را به قیمت مصوب شرکت و بدون واسطه از تولیدکننده خریداری نماید.

سهیل معمارباشی با ذکر این مطلب، افزود: اگر شرایط بازارهای پیشرو را نتواتیم کنترل کنیم خودروساز هر چقدر تولید و عرضه را بیشتر کند، بازار تثبیت نمی‌شود.

وی ادامه داد: بازار خودرو را نمی توان مستقل از بازارهای دیگر بررسی کرد و برای بررسی این بازار باید بازارهای پیشرو مانند بازار ارز را هم مورد بررسی قرار داد.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به طرح های فروش انجام شده و تاثیر بازارهای پیشرو در تقاضای مردم برای ثبت نام در این طرح ها، افزود: در فروش فوق العاده اول برای ۲۵ هزار خودرو توسط سایپا و ایران خودرو، ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند یعنی به ازای هر خودرو نزدیک به ۲۷۵ نفر ثبت نام نمودند.

معمارباشی گفت: اقدامات انجام شده از جمله سیاست‌های دستوری و طرح های پیش فروش تا حدودی به تنظیم بازار کمک نمود و پس از این مرحله محدودیت هایی را برای مدیریت بخش تقاضا اعمال کردیم.

وی ادامه داد: در فروش فوق العاده دوم که ایران خودرو برای ۱۵ هزار دستگاه اجرا کرد، عدد ثبت نام از ۲۷۵ نفر به ازای هر خودرو به ۷۰ نفر رسید و کاهش قابل توجهی داشت.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به نمودهای تاثیر بازارهای پیشرو و شاخص های اقتصاد کلان در بازار خودرو اضافه کرد: فروش فوق العاده سوم با ریزش بورس رو به رو بود و نقدینگی به بازارهای مختلف از جمله خودرو وارد شد که در فروش فوق العاده سوم ایران خودرو برای ۱۶ هزار دستگاه نزدیک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند یعنی به ازای هر خودرو ۱۵۷ نفر متقاضی وجود داشت.

معامار باشی در این باره تصریح کرد: محدودیت‌ها و شروط گذاشته شده در ثبت نام خودرو، تا حدودی تاثیر دارد اما حد و مرز را شرایط بازارهای پیشرو دیگر تعیین می نماید.

انحصاری بودن بازار خودرو علت ورود شورای رقابت بود

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در مورد ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو هم گفت: ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو به استناد تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو بوده است.

معمارباشی گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، تببین دستورالعمل برای بازار و محصولاتی که انحصاری هستند با شورای رقابت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ۲۵ خودرو ساز در حوزه خودروهای سواری فعال هستند که ایران خودرو و سایپا دو شرکت بزرگ و عمده از میان آنها به شمار می روند.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین یادآوری کرد: پیش از شروع دور جدید تحریم ها مشارکت رنو با ایدرو برای تشکیل قطب سوم خودرو سازی در حال شکل گیری بود که با اعمال تحریم ها مسکوت ماند.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar